InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vaak snel ruzie, als je met een ander stel op vakantie gaat

Vaak snel ruzie, als je met een ander stel op vakantie gaat

Vaak snel ruzie, als je met een ander stel op vakantie gaat Het kan leuk zijn met een ander vriendenstel op vakantie te gaan, want je hebt elkaar wat extraís te bieden waardoor de vakantie meer inhoud krijgt. Maar je loopt ook risico op onenigheid, en dan heb je behalve een mislukte reis misschien ook een beëindigde vriendschap of ruzie in de familie. Wees niet impulsief maar denk eerst heel goed na voordat je met z'n vieren op vakantie gaat. Je bent plotseling immers dagenlang, 24 uur tot elkaar veroordeeld als je op hetzelfde logeeradres, camping of boot bent opgescheept. Wrijving en conflicten verpesten dan je vakantie.

Met ander stel op vakantie is risico op conflict

Hoe bereik je dat het met z'n vieren een leuke vakantie wordt, met na afloop voornamelijk mooie herinneringen. Want als je normaal altijd goed kunt opschieten met een vriendenstel, omdat je gezellige kaartavondjes hebt of leuk met elkaar uit gaat, is dat nog geen garantie dat je het ook een hele vakantie goed met elkaar kunt vinden. Het kan in bepaalde gevallen iets positiefs en extra's toevoegen, zoín gezamenlijke vakantie met vrienden of familie, maar er kunnen ook ergernissen de kop opsteken die zowel vakantie als vriendschap kan bezoedelen, of nog erger.

De risicoís die je tijdens zoín gezamenlijke vakantie loopt, liggen overal op de loer. Want je moet het plotseling over allerlei uiteenlopende zaken eens zien te worden, wat nu eenmaal eenvoudiger gaat met één partner (die je door-en-door kent), dan plotseling met anderen.

De meest voorkomende conflictrisicoís:

Weekindeling, dagindeling

Handig en verstandig om vooraf eerst duidelijk met elkaar af te stemmen hoe je zoín gezamenlijke vakantie ziet. Slapen we vaak uit, houden we van luieren? Of gaan we het liefst in stevig tempo gelijk ochtendsvroeg grote fiets- en wandeltochten maken. Doen we alles elke dag samen, of spreken we af dat we elkaar ook een eigen invulling gunnen. Je kunt namelijk overdag per afzonderlijk stel activiteiten ondernemen waar je zin in hebt, en bijvoorbeeld in de avond met zín vieren gezellig uitgaan, dineren, enz. Belangrijk om op dit punt vooraf enige afspraken te maken.

Bestedingspatroon

Geld vormt natuurlijk een risico. Als de een zuinig is en de andere veel royaler, geeft dat bij voorbaat al problemen. En welke formule pas je toe: ga je om-en-om afrekenen, of is het handiger een gezamenlijke geldpot te maken voor de gezamenlijke uitgaven die ieder stel steeds gelijkelijk aanvult. Je moet dan natuurlijk een evenwicht zien te vinden in de bestellingen. Want als de een steeds koffie bestelt en de andere voortdurend een Bacardi-cola, gaat het zeker fout. Duidelijke afspraken maken op financieel gebied is zeer belangrijk.

Jaloezie

Besteed als man evenveel aandacht aan je eigen partner als aan de partner van die ander. En dat geldt evenzeer voor de vrouw. Als je met een stel uitgaat omdat je het als mannen goed met elkaar kunt vinden, terwijl de dames elkaar nog onvoldoende kennen, kun je voor vervelende verrassingen komen te staan als blijkt dat de dames geen echte vriendinnen kunnen worden.

Egoïsme

Het is duidelijk dat het alleen maar lukt met zín vieren, als iedereen bereid is zich regelmatig aan te passen, en de anderen vaak hun zin te geven. Als er weinig animo bestaat om dat museum te bezoeken terwijl jij popelt, dan moet je even slikken want dan komt het een andere keer wel. Maar het zou wel aardig zijn als de anderen toch een keer ook zoín expositie binnen stappen, als men merkt dat je daar een groot liefhebber van bent. Kortom geven en nemen is een belangrijke succesformule.

Liever eerst proefdraaien

Als je denkt dat je een leuk stel kent om op vakantie te gaan, met gelijksoortige belangstelling etc, ga dan niet gelijk drie weken achtereen, maar start eerst eens voorzichtig met een weekendje of midweek. Je kunt bijvoorbeeld een weekend met je tent gaan staan op de camping waar de anderen een huisje hebben voor een week. Om maar een voorbeeld te noemen. Dan kun je ervaren hoe het is, om 24 uur per dag bij elkaar te zijn. Misschien valt het je op dat iemand de hele tijd de leiding wil nemen, of de zin wil doordrukken. Of nooit eens naar die ander luistert omdat zij of hij de hele tijd aan het woord is. Als het onderling die dagen wel allemaal prima gaat, met aandacht en respect voor elkaar, kun je het in de toekomst eens een weekje proberen wellicht.

Meer dan vier personen soms veiliger

Met zín vieren deelnemen aan een georganiseerde vakantie, bijvoorbeeld een rondreis met de bus, of een cruise, geeft al minder risicoís omdat een aantal zaken waarover discussie kan ontstaan in feite al door de reisorganisator zijn geregeld. Bovendien kan het heel ontspannen uitpakken dat je niet verplicht bent de hele dag op elkaars lip te zitten, maar dat je natuurlijk ook een praatje met de andere leden van het gezelschap kunt houden. Zelfs zal het daarom eerder mogelijk zijn dat je elkaar vrij laat. Als stel A met de excursie mee gaat, voelt stel B zich niet verlaten omdat er aan boord van het schip of in de haven genoeg andere activiteiten te doen zijn, al dan niet met andere leden van het reisgezelschap. Deze optie kun je natuurlijk ook vooraf met elkaar afspreken.

Einde vakantie, einde vriendschap

Een bedorven vakantie betekent dat je een hoop geld zinloos hebt besteed en dat je niet genoeg bent uitgerust van een jaar hard werken. Als dan ook nog blijkt dat een vriendschap schipbreuk heeft geleden, zijn die twee weken echt op een groot verlies uitgelopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrienden komen en gaanVrienden komen en gaanVrienden komen en gaan. Maar waarom kan een vriend niet altijd een vriend blijven? Waarom gaan jarenlange vriendschappen…
Samen op vakantie, de pest voor je relatie?Samen op vakantie, de pest voor je relatie?Ieder jaar in september is het weer zover. Je ziet mensen die je de hele zomer niet gezien hebt terug en ze zijn plotsel…
Vakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierVakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierEen vakantie kunt u zo duur maken als u zelf wenst. Twee weken op vakantie in het hoogseizoen is echter kostbaar. Sommig…
Schoolvakanties in BelgiëIn België vallen de schoolvakanties op andere data dan in Nederland. Er zijn een aantal vaste vakanties: de herfstvakant…
Vakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieVakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieDe vakantiebank is speciaal in het leven geroepen voor mensen die nooit op vakantie kunnen. Stichting Vakantiebank biedt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vaak snel ruzie, als je met een ander stel op vakantie gaat"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 27-08-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Vakantiezorgen
Schrijf mee!