InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > KNRM Lifeguards op Ameland en de Waddeneilanden

KNRM Lifeguards op Ameland en de Waddeneilanden

KNRM  Lifeguards op Ameland en de Waddeneilanden De zomer van 2012 is de eerste zomer dat de KNRM professionele lifeguards inzet op de stranden van Ameland. Ze zijn geselecteerd en opgeleid en voorzien van materiaal door de KNRM. De lifeguards werken in opdracht van de gemeente en zijn in dienst bij de reddingsmaatschappij. De daaropvolgende jaren lopen er in het badseizoen weer lifeguards op de stranden van Ameland. Wat voorheen de strandwacht was is nu de lifeguard. De reddingstaal is Engels, het materiaal is bedrukt met Engelse begrippen, zodat iedereen er meer kan werken. de lifeguards worden internationaal opgeleid.

Reddingpost Ballumer strand

Toezicht

De lifeguards houden dagelijks toezicht op de badgasten op het strand en in de zee.
Op Ameland staan de reddingsposten op de badstranden van Buren, Nes en Hollum en op het strand van Ballum ter hoogte van het strandpaviljoen. De bewaking geldt het gebied van 250 meter links en 250 meter rechts van de strandpaviljoens.
De teams Hollum, Nes en Buren bemensen om de beurt post Ballum. Op het eiland is een Local Coördinator Lifeguards (LCL) die de teams coördineert.

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

Taken

De taken van de lifeguards zijn:
  • zee- en strandomstandigheden beoordelen
  • bewaken en bewaking aanpassen aan de omstandigheden
  • voorlichting geven
  • preventie
  • hulp verlenen en redden
  • EHBO en zoekgeraakte kinderen verenigen met hun familie

Voorwaarden

Om in aanmerking te komen voor de functie van lifeguard zijn een paar dingen nodig:
  • je moet van strand en zee houden
  • je moet sportief zijn
  • je moet communicatief zijn ingesteld
  • je moet goed kunnen observeren
  • je moet alert en geconcentreerd zijn
  • je moet onder stress kunnen werken
  • je moet meewerken aan teambuilding

Vakantiebaan

Sportieve en hulpvaardige mensen kunnen solliciteren naar de functie van KNRM Lifeguard. Ze moeten tenminste vier weken achterelkaar beschikbaar zijn in de periode van half juni tot half september en er zijn nog een paar toelatingseisen:
  • minimaal 18 jaar
  • zwemtest (400 meter binnen 8 minuten)
  • medische verklaring
  • Beach Lifeguard diploma of KNBRD diploma strandwacht strekt tot aanbeveling
  • EHBO diploma
  • Rijbewijs

Strand

De lifeguards wonen als het ware op het strand. In de units zijn behalve EHBO-posten ook slaapvertrekken ingericht en er zijn sanitaire voorzieningen. De warme maaltijd gebruiken de lifeguards van Ameland bij de diverse strandpaviljoens. Het ontbijt en de lunch verzorgen ze zelf.

Lifeguards

De KNRM lifeguards zijn herkenbaar gekleed in het geel en rood. De wetsuit is zwart met rood.
Ze houden toezicht aan de waterlijn, vanuit de reddingspost of vanaf de reddingsvoer- en vaartuigen. De lifeguards op Ameland beschikken over twee waterscooters.
De lifeguards waarschuwen bij gevaarlijke situaties en helpen iedereen die in problemen raakt. Ze plakken pleisters, maar kunnen ook reanimeren. Verder zijn ze vraagbaak voor het publiek.

Veilig zwemmen

Het advies van de lifeguards is:
  • zwem altijd met anderen
  • zwem bij bewaakte stranden
  • let op waarschuwingsborden en vlagsignalen
  • let op je kinderen
  • zwem niet bij muien
  • koel na het zonnen eerst af en ga dan pas zwemmen
  • volg de aanwijzingen van de lifeguards op

Verstandig

  • surf en vaar op daarvoor aangewezen plaatsen
  • surf en vaar niet tussen zwemmers
  • graaf geen diepe kuilen
  • vliegeren en ballen doe je op een rustig strandgedeelte
  • afval neem je mee
  • pas op met aflandige wind
  • zwem in een mui niet tegen de stroom in, maar opzij, naar een zandbank
  • bij zeewind ontstaat branding en onderstroming; pas dan op met zwemmen

Kind zoek

Wanneer er op het strand een kind zoekraakt of juist gevonden wordt, dan hijst de lifeguard de vlag met het vraagteken.
Ouders kunnen bij de reddingspost een armbandje halen waarop een GSM nummer staat. Dat versnelt de hereniging, wanneer ze hun kindje kwijt mochten zijn geraakt op het strand.

Team Hollum en LCL Jan Verbiest / Bron: Persbureau AmelandTeam Hollum en LCL Jan Verbiest / Bron: Persbureau Ameland

KNRM posten

De KNRM levert in 2015 lifeguards aan de volgende stranden:
  • Vlieland 2 posten
  • Terschelling 3 posten
  • Ameland 4 posten
  • Schiermonnikoog 1 post
  • Wassenaar 1 post
De andere kustplaatsen zorgen zelf voor strandbewaking met reddingbrigades.

Redder aan de wal

Wie het werk van de KNRM wil steunen, kan redder aan de wal worden, via de website van de KNRM.

Spectaculair
In de zomer van 2014 redt een lifeguard een paard dat door schrik te water was geraakt en met de stroom het Ameland Gat uit leek te drijven. De redder peddelde met zijn bodyboard naar het dier en toen hij dichtbij was legde het paard zijn hoofd even op het board. Man en paard keken elkaar in de ogen en besloten op dat moment kennelijk dat ze dit avontuur samen tot een goed einde gingen brengen. Het lukt de lifeguard om het paard naar het strand te loodsen en met uiterste krachtinspanning kreeg het dier weer bodem onder de hoeven en galoppeerde het strand op. Het meest bijzondere aan de geschiedenis was dat de redding gebeurde op de dag van de herdenking van de acht reddingbootpaarden, die 35 jaar eerder bij de lancering van de paardenreddingboot waren verdronken: 14 augustus 1979.

Kwallenbeten

Lifeguards behandelen de steken van mensen die met de tentakels een kwal in aanraking zijn gekomen. Dat kan soms nare jeukende en zere plekken geven. Voor de eerste hulp is er dan de lifeguard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
KNRM  Grote beurt voor reddingbotenKNRM Grote beurt voor reddingbotenDe reddingboten van de reddingmaatschappij hebben af en toe een onderhoudsbeurt nodig. De KNRM laat alle reddingboten di…
KNRM NH 1816 - reddingboot van de toekomstKNRM NH 1816 - reddingboot van de toekomstDe Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij is een zeer gewaardeerde organisatie. Ze helpen schepen in nood en redde…
Wat is een natte redding?Wat is een natte redding?Als je zelf niet in het water hoeft om iemand te redden, noemt men dat een droge redding. Wanneer er sprake is van een z…
Koningin Beatrix - werkbezoek aan SchiermonnikoogKoningin Beatrix - werkbezoek aan SchiermonnikoogMajesteit, Koningin Beatrix, was in juni 2007 op werkbezoek in het Lauwersmeergebied en op Schiermonnikoog. Ze reisde va…
Waddentoernooi op de Nederlandse WaddeneilandenWaddentoernooi op de Nederlandse WaddeneilandenHet Waddentoernooi is een jaarlijks sportief treffen tussen de vijf Waddeneilanden. Om de beurt is een van de eilanden g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Persbureau Ameland
  • KNRM website
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "KNRM Lifeguards op Ameland en de Waddeneilanden"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 07-07-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Zee
Schrijf mee!