Vervoer in Filipijnen

Ben je van plan om in Filipijnen te gaan reizen, dan zul je veel te maken krijgen met vervoer. Je kunt jezelf erg makkelijk van A naar B verplaatsen in Filipijnen en om de kosten hoef je het zeker niet te laten. Er is een mogelijkheid om een auto te huren, maar veel leuker is om tussen de bevolking je tocht te maken. Een uitstapje middels een tricycle of jeepney of zelfs op een paardenkoets kan al een avontuur op zichzelf zijn.

Tricycle

Een tricycle is een motor met aan de zijkant een aanbouw waar personen in kunnen zitten. Het lijkt op een tuk tuk. Het is een typisch Filippijnse vervoersmiddel en is een aanrader als je de cultuur wilt ervaren en kosten wilt besparen.

Jeepney

Net als de tricycle: typisch Filippijns. Het zijn jeeps die in de tweede oorlog gebruikt zijn door de Amerikanen. De militaire jeeps zijn omgetoverd tot kleurrijke busjes. Het is heel goedkoop en je zit tussen de bevolking, waarschijnlijk zul je ook dicht tegen de bevolking aan zitten. De jeeps worden namelijk zo vol mogelijk gepropt, zit de jeep vol dan kunnen er ook nog een paar op het dak of er aan hangen. Er zijn geen haltes dus als je ergens wilt stoppen moet je even roepen of ergens tegen aan tikken/kloppen.

Motor

Heb je zin om lekker uit te waaien dan kun je er ook voor kiezen om achter de motor te zitten. Meestal kun je met z'n 3en op een motor. Vaak staan de motorrijders langs de weg of rijden rond, maak je een wandelingetje dan word je al gauw gevraagd of je achterop wilt. Niet in alle steden of dorpjes is dit te vinden op de eilanden Bohol en Camiguin is dit heel gebruikelijk.

Met paardenkoets

Op sommige plaatsen in Filipijnen rijden ze nog met paard en koets. Dit kun je bijvoorbeeld vinden als je de stad Cebu een beetje uit gaat. Onderhandel altijd wel eerst over de prijs om achteraf schrikken te voorkomen. Het is een leuk vervoersmiddel om de omgeving te verkennen.

Taxi

Wil je toch wat meer privacy of even rustig je bestemming bereiken, dan kun je de taxi pakken. Let hierbij wel of de taxi chauffeur de teller heeft aan staan. Heeft hij geen teller, dan kun je van te voren vragen hoeveel het ritje gaat kosten.

Bus

Ben je van plan langere afstanden af te leggen dan is een tricycle niet zo comfortabel. Je kunt dan kiezen voor een bus. Je hebt vaak 2 soorten: eentje met airco en eentje zonder airco waarin de ramen vaak open staan. Als je een bus met airco neemt dan betaal je iets meer. Een strippenkaart hebben ze in Filipijnen niet, in de bus vraagt de conducteur waar je heen wilt en betaal je hem. De bus stopt op verschillende plaatsen, maar het is ook mogelijk om tijdens de tocht te stoppen, je moet dan even roepen maar je kunt het ook aan de conducteur vragen.

Boot

Wil je naar een ander eiland dan zul je het water over moeten. Er zijn zeer veel boten die tussen de eilanden varen. De boten die lang moeten varen, vertrekken bijna altijd 's avonds of tegen de nacht. Je kunt dan overnachten op de boot en als je wakker bent kom je aan. Op de boten waar overnachting mogelijk is er altijd wel een restaurantje of een kraampje waar je eten en drinken kan kopen. Maak je korte tochtjes dan zijn er ook snellere boten. Enkele grootte vaar maatschappijen zijn:
  • Super Ferry
  • Negros Navigation
  • Sulpicio Lines
De mogelijkheid om een ticket te regelen via de site is nog niet optimaal. Het is aan te raden om naar de plaatselijke loketten te gaan om hier een ticket te kopen of om informatie te vragen. Medewerkers van een hotel weten je vaak te vertellen waar deze loketten te vinden zijn, net als de (taxi) chauffeurs

Vliegtuig

Ook internationaal is het vliegen erg makkelijk. Het gaat een stuk sneller, waar een boot een hele nacht over doet is het vliegtuig binnen een uur. Een klein nadeel van de internationale vluchten is dat je niet veel kilo's aan bagage kan meenemen, wil je dit wel dan moet hier een toeslag voor betalen. Door de toeslagen voor bagage kan de ticketprijs toch hoog oplopen.
Er zijn 86 luchthavens in het land. De bekendste luchthavens liggen op de plaatsen Manila, Cebu, Angeles, Davao en Laoag. Filipijnen heeft de volgende lokale maatschappijen:
  • Philippine Airlines
  • Cebu Pacific
  • Air Philippines
  • Zest Airways
  • South East Asian Airlines
  • Laoag International Airlines
  • Interisland Airlines
Het boeken van een vlucht kan vaak online worden geregeld op de sites van de vliegmaatschappijen. Als je aankomt op een luchthaven zullen er al tal van taxiís op je wachten, het is dus niet perse nodig om van te voren al een taxi te regelen naar het hotel.
© 2010 - 2020 Floorrie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Filipijnen - Feiten en CijfersDe vulkanische archipel die Filippijnen heet, ligt op de uiterste oostpunt van de Insulinde, en beslaat een gebied van 1…
Openbaar vervoer en de marktordeningOpenbaar vervoer en de marktordeningWie is er verantwoordelijk voor het openbaar vervoer? Binnen het openbaar vervoer is een marktordening. Hier zijn alle a…
Zittend ziekenvervoer en vergoedingsregelingZittend ziekenvervoer en vergoedingsregelingZiekenvervoer wordt vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering als het om medisch noodzakelijk vervoer gaat. In…
Naar de Filipijnen: wat moet je weten?Naar de Filipijnen: wat moet je weten?Wie een bezoek wil brengen aan de Filipijnen, hoeft geen grote voorbereidingen te treffen. Een visum is voor korter verb…

Dalyan, iets heel anders in TurkijeDalyan is een voormalig vissersdorp aan de westkust van Turkije. Door de unieke ligging aan de Dalyanrivier, die middels…
Dominicaanse Republiek - CaraïbenOntdek de Dominicaanse Republiek. Waar voor je geld. Buiten de bezienswaardigheden van de hoofdstad Santo Domingo zijn e…

Reageer op het artikel "Vervoer in Filipijnen"

Infoteur: Floorrie
Gepubliceerd: 12-12-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!