InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Myanmar (Birma)

Myanmar (Birma)

Myanmar, het voormalige Birma, is een echte cultuurbestemming. Door het hele land zijn duizenden pagodes te vinden, alleen de stad Pagan telt er al 13.000, waarvan er nog ongeveer 5.000 te bezichtigen zijn.
  • Hoofdstad: Yangon
  • Taal: Birmees en veel Thai-dialecten. Met Engels kun je redelijk terecht.
  • Munteenheid: Kyat, onderverdeeld in 100 pyas. Met US-dollars kun je ook terecht.
  • Religie: Boeddhisme
  • Klimaat: Tropisch klimaat
  • Beste reistijd: oktober tot en met februari
  • Tijdverschil: + 6 uur

Bezienswaardige plaatsen en gebieden

Yangon

Yangon of Rangoon is de hoofdstad van Myanmar. Het is een grote stad met bijna 4 miljoen inwoners. Het is geen moderne stad, je vind er nog talloze oude koloniale gebouwen. Ook vind je er veel religieuze gebouwen, waarvan de Shwedagon-pagode wellicht de mooiste is. Deze pagode steekt boven de stad uit en is met goud bedekt. Ook de Sule-pagode is een interessante bezienswaardigheid, net als het Nationaal Museum, het Boeddistisch Museum en de Bogyoke-markt. Vanuit Yangon, gelegen aan de rivier de Irrawady, kun je ook excursies maken naar Pego, hier vind je de Shwemawdaw-pagode en de Geallieerde Begraafplaats. Op de begraafplaats liggen 27.000 slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.

Pagan

Ook Pagan is gelegen aan de Irrawaddy. Pagan is met 13.000 pagodes een echte pagodestad te noemen. Deze voormalige hoofdstad van Myanmar kent 5.000 tempels. De bekendste tempels/pagodes zijn de Ananda en de Thatbyinnyu. Deze laatste is de hoogste tempel van de stad. Het archeologisch museum is absoluut een bezoek waard.

Mandalay

Net als de voorgaande steden ligt ook Mandalay aan de Irrawaddy. Mandalay was tot het einde van de 19e eeuw de hoofdstad van Myanmar (toen Birma.) Mandalay wordt beschouwd als de mooiste stad van het land, met paleizen, kloosters, boeddhabeelden en puntdaken. De Kuthodaw-pagode is met de ruim 700 miniatuurpagodes wel de mooiste. Vlakbij Mandalay ligt de stad Mingun, hier vind je de grootste en zwaarste hangende klok ter wereld. In Maymyo kun je van een mooie natuur genieten.

Inle Lake

In dit grote meer liggen drijvende eilanden, hier is de weefindustrie gevestigd. Je kunt de eilanden bereiken vanuit Heho. Op de eilanden bevindt zich tevens de Phaung-Oo-pagode.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Myanmar (Birma)"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 14-06-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!