InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Duiken over de wereld: Fuerteventura, Spanje

Duiken over de wereld: Fuerteventura, Spanje

Duiken over de wereld: Fuerteventura, Spanje Fuerteventura is het meest oostelijke eiland van de Canarische eilanden. In dit artikel gaat het alleen om het zuidelijke deel van het eiland: Jandia. Hier zijn eigenlijk 3 plaatsen waar veel wordt gedoken: het grote en kleine murene rif en de Hafenmole. Alle 3 de plekken zijn makkelijk te bereiken via boot.

Fuerteventura, hoe kom ik er?

Heel veel Afrikanen proberen er met een roeiboot te komen, maar ik zou toch echt het vliegtuig aanraden. Er wordt op dit moment op gevlogen door ArkeFly en Transavia, maar er is ook tijdenlang op gevlogen door Ryan Air. Mogelijkheden genoeg zou ik zeggen en anders kan je het altijd nog bij onze oosterburen proberen, die op maandag, donderdag en zaterdag kunnen vertrekken.

De taal

Fuerteventura behoort tot de Canarische eilanden en de voertaal is er spaans, maar in de meeste winkels spreken ze ook engels en ook duits is een veelvoorkomende taal. Nederlands hoef je er niet te verwachten behalve dan het 'Kijken,kijken, niet kopen'. Op vrijwel alle duikscholen is de voertaal duits.

Het duiken

Er zijn een aantal duikscholen in Jandia. De meeste duikscholen gaan per boot naar de riffen toe, wat wel zo gemakkelijk is. Er is één duikschool die vanaf het strand begint en daarvandaan moet je, via een touw, naar het rif zwemmen. Bij elke duikschool zijn spullen te huur. Een duik, zonder uitrusting, kost tussen de 25 en 30 euro, maar er zijn altijd nog de zogenaamde Sechserpacks waarmee je 6 duiken maakt voor zo'n 140 euro.

De duikplaatsen:

Het grote murene rif:

Dit is dé duikplaats van Fuerteventura. Je kan hier van alles tegenkomen: makreel, tonijn, zeebaars, murenen, trompetvissen en nog vele andere vissen. Er is een heel gevarieerd onderwater leven op het eiland, dit komt met name doordat het midden in de oceaan ligt. Er zijn zelfs dolfijnen aangetroffen, maar die heb ik er helaas nog nooit gezien.
Het rif loopt half rond en is perfect om een duikje van zo'n 50 à 60 minuten op te maken. De diepte varieert van 18 tot ver over de 60 meter, maar meestal ga je niet dieper dan 30 meter. De rifwand is bewoond door allerlei verschillende diersoorten zoals murenen, zeesterren, zee-egels, zeespinnen en je ziet hier natuurlijk ook de grote vissen langszwemmen zoals tandbaarzen, barrakuda's, tonijn, makreel en nog vele andere soorten.

Het kleine murene rif:

Dit rif is minder visrijk dan de eerste duikplaats, maar ook deze plek mag niet ontbreken in je logboek. Na een afdaling via een touw, wat overigens heel normaal is hier op het eiland, bevindt je je op zo'n 20 meter. Dit rif is maximaal zo'n 35/40 meter diep en hier zie je eigenlijk dezelfde soorten als op het grote murene rif. Ook dit rif loopt een beetje rond, maar hier heb je bovenop het rif nog stenen waar ook nog allemaal vissen, vooral tandbaarzen, te vinden zijn.

Die Hafenmole

De duikscholen op het eiland zijn vooral duits, vandaar deze duitse naam. De Hafenmole ligt eigenlijk pal naast de havenmuur van het eiland, waarvan je de stenen ook duidelijk ziet liggen onder water. Dit is ook de plek waar de zogenaamde Subcat, de onderzeeër van het eiland, duikt. Waarschijnlijk zijn om deze reden de nu aanwezige schatkist en het kleine wrakje afgezonken, maar het blijft natuurlijk ook mooi voor ons, omdat het een leuke schuilplaats is voor de dieren.
© 2009 - 2019 Mellie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Duiken over de wereld: Fuerteventura, Spanje"

Infoteur: Mellie
Gepubliceerd: 11-10-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!