Reizen met een cruiseschip van de Holland America Line
Een cruise maken met een cruiseschip van de Holland America Line betekent voor veel mensen een bijzondere reis maken. Tegen de verdrukking in zijn de cruiseschepen van de Holland America Line bovendien ook nog eens steeds volgeboekt. Dat heeft te maken met het niveau dat de Holland America Line brengt. Maar ook met het gevoel dat een cruise met de Holland America Line met zich meebrengt.
Reizen met de Holland America Line worden veel geboekt: ook door jongeren
In de reisbranche gaat het in 2009 niet heel erg goed. Er is één uitzondering en dat is het aantal reizen dat geboekt wordt bij de Holland America Line. De luxe cruises die de hele wereld overgaan kunnen op een steeds groter publiek rekenen. Ook is het publiek niet meer de traditionele zestiger, zeventiger of tachtiger. Ook jongeren kiezen steeds vaker voor een reis per luxe cruisschip naar verre bestemmingen.
Holland America Line ontstond in 1873
De HAL kent zijn oorsprong al in 1873. In dat jaar werd de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij opgericht. Grondleggers waren Antoine Plate (28 jaar) en Otto Reuchlin (30 jaar). Het eerste schip van de HAL was de Rotterdam, die in oktober 1872 voor het eerst naar New York voer. Het kantoor van de firma zat in het gebouw van de Yachtclub, aan de Prins Hendrikkade en in het Poortgebouw. In 1891 kwam er een groot deel bij en werd een terrein aan de Wilhelminakade bij het complex betrokken. In 1901 werd tevens een kantoor voor de administratie opgezet. Dit is het huidige Hotel New York.
Van vrachtvervoerder naar landverhuizer
Hoewel de HAL nu luxe cruises verzorgt was dat in de beginjaren absoluut niet het geval. De maatschappij vervoerde in die jaren alleen maar vracht. Later werden vooral emigranten overgezet naar Amerika. In de jaren tussen 1890 en 1924 werden 1,5 miljoen mensen de grote oceaan overgezet. De HAL had in die jaren zelfs een landverhuizershotel. Daar konden mensen verblijven tot ze met de boot meekonden.
Nieuw Amsterdam, Statendam en Rotterdam
De HAL had een aantal reuzenschepen die namen droegen als Nieuw Amsterdam, Statendam en verschillende schepen onder de naam Rotterdam. Met deze enorme vaartuigen werden passagiers naar Amerika vervoerd. Pas later, werden dit cruiseschepen. Overigens bleven veel van de namen bestaan. De vloot die ook bestond uit vrachtschepen heeft op een gegeven moment zelfs uit
170 schepen bestaan. Toen de vliegtuigen het vervoer van mensen overnamen, stopten de geregelde overtochten naar de Verenigde Staten. Dit gebeurde in 1967. Zes jaar later moest ook de vrachtvloot worden verkocht en in 1978 vertrok de HAL uit havenstad Rotterdam. Het bedrijf bleek echter wel bestaan, maar dan in de Verenigde Staten. In 1988 kocht
Carnival Cruises de schepen op, maar in 1997 is het bedrijf weer in Nederlandse handen.
Moderne manier van reizen met veel luxe
De bijzondere manier van reizen is tegenwoordig voor veel mensen reden om voor een cruise van Holland America Line te kiezen. De ruime en mooi ingerichte schepen, waar van alles te doen en te krijgen is, met een hoge servicegraad zijn voldoende reden voor mensen om mee te willen varen. Het beleid van de HAL is bovendien dat er per 2 gasten bijna 1 bemanningslid werkt. Deze aandacht is voor veel mensen ook reden om te kiezen voor een cruise met de Holland America Line. De ruime kamers met goede matrassen, goed linnen, maar ook flatscreens en dvd-spelers maken dat er weinig verschil is met een normale luxe hotelkamer, anders dan dat dezen zich op het water bevinden. Bovendien kan gekozen worden uit bestemmingen over de hele wereld en kan een week meegevaren worden, maar ook meer dan 100 dagen. Iemand die dat wil kan dus ook een wereldreis maken met één van de cruiseschepen van de HAL. Op culinair gebied hoeft het de gast bovendien aan niets te ontbreken. Chefs van over de hele wereld zorgen voor een goede catering. In de schepen bevinden zich bovendien uitgebreide bibliotheken met een ruim aanbod, maar kan ook gebruik worden gemaakt van ondermeer internet. Verder zijn er hele spas aan boord en is er voortdurend entertainment van topniveau, voor kinderen, tieners en volwassenen. Groot voordeel is tevens dat tegenwoordig steeds meer schepen vanuit Amsterdam en Rotterdam vertrekken.
Cijfers over de HAL
- Holland America Line vaart in 2009 met 14 middelgrote schepen
- Er worden 358 aanleghavens aangedaan
- De cruises voeren naar 108 landen
- De Holland America Line biedt routes aan in Europa, Middellandse Zee, Alaska, Caribbean, Zuid Amerika, Antarctica, Azië, Australië en Nieuw Zeeland.
- De cruises variëren van 8 dagen Middellandse Zee tot een World Voyage van 110 dagen.
- Het vlaggenschip van de HAL is de ms Rotterdam. Ook de ms Amsterdam is een paradepaardje
MS Rotterdam
Introductiejaar: 1997
Tonnage: 59,652 grt. (Een ton = 100 kubieke voet)
Lengte: 780 feet (± 238 meter)
Breedte: 105.8 feet (±31 meter)
Maximum Snelheid: 25 knopen
Scheepsregistratie: Nederland
Gastencapaciteit: 1316
Crew: 593
MS Amsterdam
Het huidige schip is het derde schip van de HAL dat deze naam draagt.
In het hart van dit cruisschip kan de gast de
Planeto Astrolabium vinden. Met dit astrolabium kan de plaats en hoogte van hemellichamen berekend worden en het kan gebruikt worden om tijdzones en de exacte tijd op het schip af te lezen. Het Nederlandse erfgoed is niet het enige overblijfsel uit 1938. Op het schip zijn ook originele art-decostukken te vinden die ooit op de Nieuw Amsterdam van 1938 te vinden waren.
Feiten over de MS Amsterdam
Introductiejaar: 2000
Vlag: Nederland
Passagierscapaciteit: 1.380
Bruto-tonnenmaat: 61.000
Lengte: 780 voet (± 238 meter)
Breedte: 105,8 (±31 meter)
Maximum snelheid: 22,5 knopen
Crew: 615
De andere schepen van de Holland America Line:
- De Eurodam Heeft een bijzondere kunstcollectie gebaseerd op 'De Nederlandse Gouden Eeuw - een onuitputtelijke traditie'. Dit schip is in 1008 geïntroduceerd.
- De Noordam Klassieke stijl uit de gouden eeuw, maar wel met alle moderne gemakken van nu. Met dieselelektrische krachtcentrale voor optimaal energiegebruik. Het schip is in 2006 aan de vloot toegevoegd
- De Veendam Riant en comfortabel. Werd in 1996 aan de vloot toegevoegd.
- De Zuiderdam Eerste schip in de Vista klasse, waarbij veel meer ruimte is voor de gast in openbare ruimten, maar ook in de hutten. Het eerste schip met internetaansluitingen in alle passagiershutten. Kwam in 2002 bij de vloot.
- De Maasdam Genoemd naar de Nederlandse rivier de Maas. Minder hutten, maar wel elke suite heeft een eigen privé veranda. Veel kunst over de periode van de Oost- en Westindische compagnie.
- De Ryndam Hypermodern. Kwam in 1994 bij de vloot. Introductiejaar: 1994
- De Prinsendam Met teakhouten dekken en speciale kunst
- De Statendam Het vijfde schip dat deze naam draagt in 135 jaar HAL. Veel ruimte per gast. Introductiejaar: 1992
- De Oosterdam is het tweede schip in de serie Vista-klasse schepen. Aan boord kunnen 1848 gasten worden ontvangen terwijl ze van veel ruimte gebruik kunnen maken. Werd in 2003 aan de vloot toegevoegd.
- De Zaandam Thema is muziek dat terug te vinden is in de kunst en in het interieur.
- De Westerdam Thema is de Nederlandse erfenis in de Nieuwe Wereld. Dit is terug te vinden in schilderijen van historische Nederlandse schepen. Hoort vanaf 2004 bij de vloot.
- De Volendam Thema is tuin op dit schip. Overal zijn bloemen te vinden van stoffen en tapijten tot vazen met allerlei bloemen. Heeft ook veel minisuites. Kwam in 1999 bij de HAL.