Italië – Palermo, hoofdstad van Sicilië

De stad Palermo is de hoofdstad van de Italiaanse provincie Sicilië, het eiland aan de voet van Italië. Palermo ligt in het noordwesten van het eiland, aan de Tyrrheense Zee en tevens aan de Middellandse Zee. De stad is de op vier na grootste stad van Italië.

Algemeen

Palermo staat voornamelijk bekend als universiteitsstad, met haar vele universiteiten. Veel volkeren hebben in de geschiedenis de dienst uitgemaakt op Sicilië, en daarvan is in Palermo dan ook veel terug te vinden. Zowel Griekse als Arabische invloeden, sferen uit het Byzantijnse Rijk. Ook de Noormannen en de Romeinen hebben hun sporen nagelaten.

Haven

Palermo beschikt over een haven, van waaruit veel schepen naar allerlei bestemmingen vertrekken. Ook veel cruiseschepen meren hier aan. Tevens wordt er vanuit deze haven veel vis gevangen, die in de restaurants vervolgens bereid worden.

Bezienswaardigheden

In de stad zijn veel bezienswaardigheden ondergebracht. Hoogtepunten zijn het theater Massimo – of teatro Massimo op z’n Italiaans – en de Normandische kathedraal.

Theater Massimo

Theater Massimo ligt in het centrum van de stad en is tevens het theater waar opnames voor de film The Godfather 3 werden gemaakt. Op het bordes van dit theater werd de dochter van Michael Corleone doodgeschoten. Het theater is overdag te bezoeken voor rondleidingen en komt

Kathedraal van Palermo

De kathedraal in Palermo is een enorm bouwsel, stammend uit de Normandische tijd. De kerk bestaat is gebouwd op het fundament van een moskee, die op haar beurt op een Byzantijnse kerk gebouwd is. In de kerken zijn bijzondere sarcofagen - met daarin de vroegere koningen van Sicilië - ondergebracht.

Convento dei Cappuccini

Even buiten het centrum van Palermo bevindt zich aan de Via Cappuccini het Kapucijnenklooster - in het Italiaans Convento dei Cappucini. Vroeger was dit een klooster, maar de toeristische plektreister is vooral de catacombe. Deze is voor publiek toegankelijk en laat de bezoeker afdalen naar een wel heel bijzondere begraafplaats. Sinds het einde van de zestiende eeuw tot aan de 1920 zijn hier ongeveer achtduizend mensen op bijzondere wijze begraven. Een luguber uitstapje, maar zeker de moeite waard.

Il Capo-markt

Een andere aanrader is Il Capo, de markt waar Palermo samen komt. De Il Capo-markt wordt doorgaans gezien als een veelkleurige markt, waar zowel vis als vlees, groenten als fruit te koop zijn. De geuren en kleuren maken het tot een waardig stukje Sicilië. Ze verkopen er van alles. Proef maar eens wat van de vele Siciliaanse delicatessen die er op u liggen te wachten!

Luchthaven

Dertig kilometer bij de stad vandaan bevindt zich een luchthaven, die genoemd is naar de twee rechters die het in de jaren tachtig en negentig opnamen tegen de beruchte maffia op Sicilië. Het gaat hier op Giovanni Falcone en Paulo Borsellino. De luchthaven heet Falcone-Borsselino. In de luchthaven is een standbeeld opgericht ter nagedachtenis aan de rechters. Over de naam doen verschillende meningen de ronde onder de Sicilianen. Enerzijds zijn er mensen die het een eerbetoon vinden voor de rechters. Anderzijds zijn er mensen die vinden dat op deze manier de stempel van de maffia nog meer op Sicilië is gedrukt.

Vliegen

Vanuit Amsterdam, maar ook andere Europese steden, is het mogelijk om rechtstreekse vluchten naar Palermo te boeken. Echter gaan er ook veel vluchten met tussenstops richting de stad. Tussenstops zijn dan onder meer in Lamezia, het zuiden van Italië, maar ook de grotere steden zoals Rome en Milaan. De vliegtickets voor Palermo zijn over het algemeen goed te betalen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Italië – Palermo, hoofdstad van Sicilië"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: Juni 2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!