InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Oase en kunst in Marakkech: de tuin van Majorelle

Oase en kunst in Marakkech: de tuin van Majorelle

Oase en kunst in Marakkech: de tuin van Majorelle De Botanische tuin van Majorelle, ook wel Bou saf saf, bevind zich in de Marokkaanse stad Marrakesh. Het is ontworpen door de Franse art-deco schilder Jacques Majorelle(1886-1962) in 1924 tijdens de koloniale periode, hij woonde vanaf 1919 in Marrakesh. De tuinen bevatten, met name de villa collectie, veel van zijn meesterwerken. Het ontwerp van de tuin zelf is zijn creatieve meesterstuk.

Jacques Majorelle

Majorelle verhuisde naar Marrakesh naar aanleiding van zijn ernstige ziekte. Hij had tuberculose, hij was op zoek naar rust en creëerde in Marrakech zijn eigen rustige en terapeutische omgeving. De speciale tint van kobalt blauw die hij in de tuinen en de gebouwen gebruikt is dan ook naar hem vernoemd, Majorelle blauw. De tuin is sinds 1947 publiekelijk toegankelijk en trekt vele toeristen naar de botanische tuinen. Velen beschouwen de tuin van Majorelle als zijn grootste kunststuk. In zijn passie was hij een fervent planten verzamelaar. Het trieste lot zorgde ervoor dat Majorelle betrokken raakte in een auto ongeluk, waarna hij werd overgebracht naar Frankrijk waar hij in 1962 stierf, ver van zijn geliefde tuinen. De tuin raakte daarna in verval maar de nieuwe beroemde bezitters, ontwerper Yves Saint-Laurent en Pierre Bergé, herstelden de tuinen.

Museum

In de tuin bevindt zich het Islamitisch Kunst Museum van Marrakesh. Het is eigenlijk een Majorelle blauwe villa, die vroeger als atelier diende voor Jacques Majorelle. De collectie van het museum bevat, naast Noord Afrikaanse textiel van Saint Laurant’s persoonlijke collectie, ook onder andere schilderijen van Majorelle, keramiek en sieraden.

Flora en Fauna

In de tuin zijn 15 vogelsoorten onderbracht die je nergens anders in Noord Afrika vindt. Je vindt er planten die hun oorsprong overal ter wereld hebben van Azië tot Zuid Amerika. Ook zijn er veel cactussen, bamboebomen, palmbomen, bananen bomen, Coccus palmen, waterbloemen, Bougainville en nog diverse andere schitterende flora en fauna. Uiteindelijk bevinden er zich 400 soorten palmen en alleen al 1800 verschillende cactus soorten in Jardin Majorelle. In de tuin vind je veel bankjes, sierlijke potten, fonteintjes en vijvers waar je heerlijk mee tot rust kan komen. De luxe Vegetatie en architecturale elementen in combinatie met de Marokkaanse uitstraling maken de tuin echt uniek en voor velen een onvergetelijke herinnering.

Als je de tuin bezoekt, doe dit dan s’ochtends, het is er dan nog lekker rustig en de hitte van de middag zon heeft zich dan nog niet vertoond. Dit rustige plekje in het hectische Marrakesh, is als het ware een oase in de woestijn. De geuren afkomstig van de diverse planten en bomen brengen je heerlijk tot rust, als ware je Majorelle zelf.

Praktische informatie:

Adres:
JARDIN MAJORELLE
Avenue Yacoub el Mansour
Gueliz, Marrakech

Zomer openingstijden: van 9.00 tot 12.00 en van 15.00 tot 19.00. Gesloten op maandag en heel augustus.
Winter openingstijden: van 9.00 tot 12.00 en van 15.00 tot 17.00. Gesloten op maandag
Entree: 30 DH

Entree museum: 15 DH

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oase en kunst in Marakkech: de tuin van Majorelle"

Reactie

Daphne S., 27-08-2008 11:12 #1
Helaas is de entree al 30 dirham en dat is alleen voor de tuin. Voor het museum moet je apart betalen, dat is volgens mij 15 dirham. Reactie infoteur, 27-08-2008
Onderaan het artikel staat dit ook vermeld.

Infoteur: Emen
Laatste update: 17-08-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Marokko
Reacties: 1
Schrijf mee!