Laat een huurauto uw vakantiepret niet bederven

Het lijkt zo ideaal, ver weg op vakantie, en toch beschikken over eigen vervoer. Vele vakantiegangers kiezen dan ook voor een huurauto. Hier zitten meestal voorwaarden aan verbonden welke de vakantiepret flink kunnen bederven. Hier een aantal tips om dergelijke dompers te voorkomen. Vaak blijkt het fout te gaan bij mensen die ter plekke een auto huren. Indien u vooraf boekt bij een reisorganisatie worden u vaak duidelijke voorwaarden overhandigd welke zijn gecontroleerd door de reisorganisatie. Indien u toch ter plekke of via internet een auto wenst te huren moet u aandacht besteden aan de volgende punten:

Op aanraden van de hostess?

De hostess ter plaatse zal u kunnen adviseren in de keus van een autoverhuurbedrijf. Deze moeten echter hun inkomsten ter plaatse moeten verdienen en zullen u dus doorgaans doorverwijzen naar een bedrijf waarbij zij commissie ontvangen. Dit is niet altijd het goedkoopste bedrijf.

Maximaal aantal kilometers

Is er een maximaal aantal kilometers per dag opgenomen dat mag worden verreden. Vaak worden voor extra gereden kilometers behoorlijke bedragen gevraagd.

In huurcontract opgenomen kosten?

  • Zijn belastingen in de huursom opgenomen of moet u deze nog apart betalen.
  • alle verzekeringen (W.A.-, schade- en diefstalverzekering)
  • luchthavenafleveringskosten
  • lokale belastingen
Als u deze kosten nog op de huurprijs moet betalen kan dit behoorlijk aantikken, voorkom dus dat u appels met peren vergelijkt..

Verzekering

Hoe is de auto verzekerd. Er zal minimaal een WA verzekering moeten zijn gesloten voor het voertuig maar ook een all risks verzekering inclusief een verzekering tegen het risico van diefstal (niet in alle landen standaard in de all risks verzekering opgenomen) zal voorkomen dat u voor nare financiële verrassingen komt te staan bij schade. Landen als Turkije, de voormalige lidstaten van Joegoslavië en Rusland hebben volgens de ANWB een te lage verzekerde som voor WA-schade. Vraag in deze landen en in lidstaten van de VS dus extra na of de verzekerde som toereikend is, bij een goede WA-verzekering loopt de maximale dekking in de miljoenen euro’s.

Ook al is er een all risks verzekering gesloten voor het voertuig dan zijn er vaak nog een aantal uitsluitingen als schade aan ruiten, banden en schade aan de onderzijde van de auto na het rijden op onverharde wegen. Voor deze schade zult u als huurder volledig opdraaien naast het standaard eigen risico. Let hier dus op bij het sluiten van een huurcontract.

Tenslotte is het nog raadzaam na te gaan welk eigen risico er van toepassing is op de verzekering en of dit eventueel af te kopen is. Soms is dit mogelijk tegen een vrij geringe toeslag.

Betaling met creditcard

Meestal wordt er een borg gevraagd die moet worden voldaan via een creditcard. De verhuurder maakt een kopie van uw creditcard en kan deze daarna belasten voor het bedrag dat hij noodzakelijk acht, bijvoorbeeld bij schade. Uw geld achteraf terugkrijgen omdat u het niet eens bent met de in rekening gebrachte kosten is vaak moeilijk tot onmogelijk. Het is dan ook verstandig om voor het huren van een auto een creditcard te gebruiken met een beperkte kredietlimiet van bijvoorbeeld € 500,00 zodat deze mogelijkheid de verhuurder wordt ontnomen.

Indien u de huurauto op gaat halen of gaat inleveren moet u letten op de volgende punten

  • Controleer of alle personen die in de huurauto gaan rijden, in de huurovereenkomst zijn opgenomen. Staat uw naam niet op de huurovereenkomst en krijgt u tijdens het rijden een aanrijding, dan heeft dit gevolgen voor de verzekering.
  • Loopt u voordat u de auto in ontvangst neemt de auto helemaal na met de verhuurder. Laat eventuele schade direct opnemen in het huurcontract zodat deze achteraf niet voor uw rekening komt.
  • Indien u niet met de verhuurder de auto kunt nalopen omdat u bijvoorbeeld na kantoortijden inlevert is het verstandig een uitgebreide fotoreportage van de auto te maken waarop u ook kunt zien welke dag het is, bijvoorbeeld actuele krant naast de auto houden, zodat u later kunt bewijzen dat u het voertuig zonder schade inleverde.
  • Hetzelfde geld bij het inleveren van de auto, op deze manier kunnen u geen schaden in de voeten worden geschoven.
  • Lever de huurauto altijd met een volle tank in voor het terugbrengen of een even volle tank als toen u de auto haalde. Doet u dit niet dan zal de verhuurder dit voor u doen en dan betaald u doorgaans een veel hogere prijs dan bij de pomp.
  • Belangrijk is dat schriftelijk wordt vastgelegd dat de afrekening definitief is. De huurder moet bij deze afrekening de waarborgsom of de slip van de creditcard terugeisen.
  • Het is belangrijk de auto ook op die afgesproken dag op te halen en als dat echt niet lukt, contact op te nemen met de verhuurder. In veel contracten staat dat als de auto niet op de afgesproken dag afgehaald wordt, de huurovereenkomst vervalt maar wel de volledige huursom verschuldigd blijft
Gerelateerde artikelen
Op vakantie een auto hurenOp vakantie een auto hurenHet huren van een auto in het buitenland kan de vakantie echt iets extra's geven. U ziet meer van de omgeving en kunt ga…
Auto huren op Curaçao: tips en verkeersregelsAuto huren op Curaçao: tips en verkeersregelsEen auto huren op Curaçao is handig wanneer je op vakantie bent of stageloopt. Curaçao is een prachtig eiland om te verk…
Autorijden in IerlandAutorijden in IerlandIerland heeft een prachtige natuur en vooral met een eigen auto heb je alle vrijheid om de mooiste plekjes te bezoeken.…
Een auto huren in AmerikaEen auto huren in AmerikaHet huren van een auto in Amerika is vaak eenvoudig en goedkoop. De verkeersregels zijn nagenoeg het zelfde als in Neder…

Minerve; vakantie in FrankrijkMinerve, een middeleeuws schilderij, ingelijst door de luchten boven de causse en de gorges van de Cesse en de Briant. A…
Zwanger en op vakantieZwanger en op vakantieAls je zwanger bent moet je op veel dingen letten, dit is algemeen bekend. Maar wat als je zwanger bent en je wilt nog o…
Bronnen en referenties
  • http://www.anwb.nl/rechtshulp,/voor-wie/auto--of-motorbezitter/Huur--waar-moet-u-op-letten.html http://www.telegraaf.nl/reiskrant/4049090/_Voorkom_ellende_met_huurauto__.html http://www.landenportal.nl/vakantie/autoverhuur.htm

Reageer op het artikel "Laat een huurauto uw vakantiepret niet bederven"

Reactie

W. van den Eijnden, 20-04-2011 14:57 #1
Ik wil op het vliegveld van Triëst (Italië) een auto huren en met deze auto een aantal dagen in Kroatië rondrijden. Moet ik bij het verhuurbedrijf (bijvoorbeeld Hertz) een aanvullende verzekering afsluiten of melding maken dat ik met de gehuurde auto een aantal dagen naar het "buitenland" (lees Kroatië) wil rondrijden.

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: Mei 2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!