Bezienswaardigheden in het Engelse graafschap Sussex

Bezienswaardigheden in het Engelse graafschap Sussex Sussex is een graafschap in Zuid-Engeland, dat voor bestuurlijke doeleinden is verdeeld in East Sussex en West Sussex, Het zuidelijke gedeelte van Sussex ligt aan Het Kanaal, terwijl het graafschap in het westen grenst aan Hampshire, in het oosten aan Ken en het noordelijke deel grenst aan Surrey. Sussex kent een gevarieerd landschap. Of je nu van het platteland houdt of op zoek bent naar pittoreske dorpjes, of jouw voorkeur ligt bij stranden en de zee: in het Engelse Sussex is voor elke toerist wel wat te vinden!

Bezienswaardigheden in Sussex

Naast het diverse landschap en het prachtige natuurschoon, heeft Sussex ook leuke trekpleisters voor jong en oud. Maar welke bezienswaardigheden in Sussex moet je dan bezoeken tijdens je vakantie in Engeland? Wat de zijn de populaire attracties in deze Engelse regio?

Arundel Castle and Gardens in Arundel, West Sussex

Arundel Castle is meer dan 1.000 jaar oud en rond dit prachtige kasteel ligt meer dan 40 hectare aan tuinen. In dit historische bouwwerk worden onder andere fraaie collecties van kunst, meubels, klokken en glas in lood tentoongesteld. Het terrein rond het kasteel bestaat onder andere uit een kruidentuin, snijbloementuin en een organische tuin met groenten en fruit.

Ashdown Forest Llama Park in East Grinstead, East Sussex

Het Ashdown Forest Llama Park is 30 hectare groot en gesitueerd in mooie omgeving, waar je dichtbij meer dan 100 rendieren, alpaca’s en lama’s kunt komen. Tijdens een wandeltocht door het park krijg je ook een prachtig uitzicht over Ashdown Forest. In de winkel van het park vind je alpaca-artikelen en handgemaakte Zuid-Amerikaanse producten. Op één van de picknickplekken of in de koffiebar kun je genieten van je lunch.

Beachy Head in Eastbourne, East Sussex

Beachy Head is een kaap aan de kust van Engeland, in de buurt van Eastbourne. Deze kaap is beroemd vanwege de fraaie witte krijtrotsen van 162 meter hoog. Daarmee behoren de krijtrotsen van Beachy Head tot de hoogste krijtrotsen van Engeland.

Chichester Cathedral in Chichester, West Sussex

Chichester Cathedral is de zetel van de Anglicaanse bisschop van Chichester. Deze prachtige kerk uit 1057 heeft een indrukwekkende architectuur en is gebouwd in zowel de Normandische als de Gotische stijl.

Alhoewel Chichester Cathedral als een typische Engelse kathedraal wordt beschouwd, heeft het twee architectonische kenmerken die uniek zijn onder Engelse middeleeuwse kathedralen: een vrijstaande middeleeuwse klokkentoren en dubbele gangen.

Drusilas Park in Alfriston, East Sussex

Drusilas Park is een kleine dierentuin nabij Alfriston die met name populair is bij kinderen tussen 2 en 10 jaar oud. In de dierentuin vind je zowel wilde dieren als huisdieren en er is een speciaal gedeelte in Drusilas Park waar Hello Kitty centraal staat. Daarnaast bevindt er zich een speeltuin in dit park met onder andere speeltoestellen, glijbanen en fonteinen.

Newhaven Fort in Newhaven, East Sussex

Het Newhaven Fort is een fort uit de Victoriaanse tijd dat een belangrijke rol in de twee wereldoorlogen had. Via tentoonstellingen wordt de geschiedenis van het Newhaven Fort verteld en in simulators kun je zelf ervaren hoe het voelt om gevangen te worden genomen in een echte luchtaanval.

Voor de kinderen is er een speeltuin, terwijl de volwassenen kunnen genieten van biologische producten in het Searchlight Café.

Slag bij Hastings, Abbey and Battlefield in Battle, East Sussex

De slag bij Hastings in 1066 is een van de beroemdste veldslagen uit de geschiedenis van Engeland en toeristen kunnen deze beroemde plek bezoeken en het verhaal achter deze historische gebeurtenis horen en de interessante bijbehorende tentoonstelling ervaren. Op het terrein vind je onder andere ruïnes, abdijgebouwen, een bezoekerscentrum en een speeltuin voor de jonge bezoekers van Abbey and Battlefield in Battle.

The Middle Farm in Firle, East Sussex

Het personeel van The Middle Farm in Firle heeft een passie voor de Britse landbouw en Brits voedsel. De boerderij heeft ook een populaire winkel, waar je onder andere lokale producten zoals Britse kaas, melk, vlees en cider kunt kopen. Daarnaast kun je dichtbij de dieren op de boerderij komen, waaronder kippen, cavia’s, schapen en koeien. Ook is er een dagelijkse demonstratie van het melken van de koeien. Na het bezoek aan de boerderij kun je iets te eten of te drinken nemen in het restaurant van The Middle Farm en een souvenir aanschaffen in de Skies & Scarescrows-souvenirwinkel.

The Wings Museum in Balcombe, West Sussex

The Wings Museum is gevestigd in Balcombe in een grote hangar en dit museum biedt een fascinerende blik in het leven in Engeland in de Tweede Wereldoorlog. In het museum worden diverse items en memorabilia uit de Tweede Wereldoorlog getoond. Het pronkstuk van de collectie is een complete romp van een Douglas C-47 Dakota-vliegtuig, waar bezoekers binnen kunnen lopen.
© 2017 - 2020 Rvdz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zuidoost-EngelandZuidoost-EngelandZuidoost-Engeland met Brighton als populaire badplaats is een must om te bezoeken. Met zijn pier, kiezelstrand, gezellig…
Vakantie in KroatiëVakantie in KroatiëKroatië is de vakantiebestemming bij uitstek. Je vindt er zon, zee en strand, maar ook cultuur: Romeinse ruïnes en oude,…
Stedentrips in EuropaVeel mensen zijn toe aan een lekker weekendje weg naar een grote stad. In Europa zijn veel verschillende grote steden om…
Tips voor een Stedentrip; BerlijnTips voor een Stedentrip; BerlijnBerlijn is de bruisende hoofstad van Duitsland. De stad is rijk aan cultuur, historie en bezienswaardigheden, maar telt…

Winkelen in Dublin: winkels, winkelcentra en marktenWinkelen in Dublin: winkels, winkelcentra en marktenIn de afgelopen decennia heeft Dublin zich ontwikkeld tot een populaire winkelstad in Europa door een uitgebreid aanbod…
Populaire hostels in DublinPopulaire hostels in DublinDublin is een fraaie stad vol interessante bezienswaardigheden, prachtige historische gebouwen en interessante musea. Da…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Diego Torres, Pixabay
  • Eigen ervaring
  • http://www.wingsmuseum.co.uk/wings_museum.htm
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Sussex_(graafschap)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Chichester_Cathedral
  • http://www.middlefarm.com/open-farm/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_Abbey
  • http://www.arundelcastle.org/the-castle/explore-the-gardens.html
  • http://www.newhavenfort.org.uk/

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheden in het Engelse graafschap Sussex"

Infoteur: Rvdz
Laatste update: Augustus 2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!