InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Tsjernobyl en Pripjat: op vakantie naar het rampgebied

Tsjernobyl en Pripjat: op vakantie naar het rampgebied

Tsjernobyl en Pripjat: op vakantie naar het rampgebied Zin in een ongewone en leerrijke vakantie? Waarom dan niet op vakantie naar Tsjernobyl en Pripjat? Of tenminste, naar wat er van over is. Vele mensen denken dat het hele gebied radioactief is en dat je er absoluut niet mag komen. Niet waar dus. Behalve in een bepaalde perimeter rond de reactor, kan je er best een tijdje rondwandelen. Het beste is om er met een gids naar toe te gaan. De gidsen zijn speciaal opgeleid en kennen de streek op hun duimpje. Je gids kan je ook overal een uitleg bij geven. En je plekken laten zien waar je alleen niet zou kunnen of mogen komen.

Tsjernobyl

Waar ligt Tsjernobyl?

Tsjernobyl ligt in het noorden van Oekraïne, bij de rivier Pripjat. Het ligt ten Noord-Westen van Kiev.

Wat gebeurde er in Tsjernobyl?

Nachtelijk ongeval

In de nacht van 25 op 26 april 1986 ontplofte de reactor van de kerncentrale nabij de plaats Tsjernobyl in de toenmalige Sovjet-Unie. Het 2000 ton wegende dak van de reactor vloog weg. Er kwamen grote hoeveelheden radioactieve stoffen vrij en 31 mensen stierven onmiddellijk na de ontploffing.

Bekendmaking

De toenmalige regeringsleiders wilden alles in de doofpot steken en niemand verwittigen. Noch de bewoners van de streek, noch de rest van de wereld. Het was pas op 27 april, zo'n 24 uur na de ramp, dat de ontruiming van het gebied op gang kwam. Mensen in een straal van 30 kilometer rond de reactor werden geëvacueerd. Sommigen weigerden weg te gaan en hun huis te verlaten. Tot op vandaag is het nog steeds officieel verboden om in het gebied te wonen. De officiële berichtgeving in de Sovjet-Unie kwam er pas op 29 april 1986, toen in Europa het nieuws aan de grote klok werd gehangen door Zweedse wetenschappers die een verhoogde radioactiviteit hadden gemeten. Maar ook dan nog minimaliseerde de Sovjet-Unie nog steeds de feiten. De wolk met radioactieve stoffen bereikte Nederland en België op 2 mei 1986. Ook hier werden heel wat dingen verzwegen voor de bevolking door de autoriteiten en werd het gevaar geminimaliseerd.

Bouw sarcofaag

De eerste prioriteit was om de brand in de reactor te blussen. Het radioactief materiaal werd allemaal in een krater geworpen en begraven. Over reactor 4 werd een sarcofaag gebouwd. Dit alles duurde enkele maanden. De andere reactoren bleven actief tot eind 2000. De oorspronkelijke sarcofaag vertoonde al snel scheurtjes. Er werd een nieuwe gebouwd in de vorm van een boog. Deze nieuwe sarcofaag zal in november 2017 over reactor 4 worden geschoven. Hiervoor moet wel eerst de schouw van het gebouw worden afgebroken. Centrales 1, 2 en 3 werden ondertussen ontmanteld.

Nog steeds gevolgen

Tot op de dag van vandaag vallen er nog steeds doden ten gevolge van de ramp in Tsjernobyl. Nog steeds overlijden er meer mensen aan kanker in de besmette gebieden. Er zijn ook nog steeds gevolgen voor landbouw en veeteelt.

Hoe raak je in Tsjernobyl?

Om naar Tsjernobyl te gaan heb je een toestemming nodig van de Oekraïners. Eens je die toestemming hebt, krijg je een pas die je te allen tijde moet kunnen laten zien. Om het gebied te verkennen, kan je best beroep doen op een gids. Zij zijn speciaal opgeleid en kennen de streek op hun duimpje. Zij kunnen je plaatsen laten zien die je alleen niet zou ontdekt hebben.

Wat is er allemaal te zien in de streek van Tsjernobyl?

Natuurgebied

Omwille van de hoge radioactiviteit werd de streek afgesloten voor de mens. De natuur kon jarenlang zijn gang gaan in het gebied. Bomen en planten overwoekerden alles. Dieren konden ongestoord hun gang gaan. Hierdoor werd de streek rond Tsjernobyl een uniek natuurgebied met een uitzonderlijke fauna en flora. Vooral inheemse soorten ontwikkelen zich goed. Er is een grote kolonie everzwijnen, waarvan sommige uitzonderlijk groot zijn en ook de elanden, de wolven, de beren, de lynxen, de bizons en zelfs de zeearenden doen het bijzonder goed.

Het rode bos

Een bos in de buurt van Tsjernobyl kreeg de naam "het rode bos" omdat de dennenbomen na de ramp een roodbruine kleur kregen. De bomen werden uitgegraven en begraven in de grond. Sindsdien zijn er nieuwe bomen gegroeid in het gebied, dat nog steeds een van de gebieden is met de meeste ioniserende straling van de wereld. Ook hier mag je even een kijkje gaan nemen.

Tsjernobyl zelf

In Tsjernobyl is een museum over de kerncentrale. Hier leer je meer over de centrale zelf en kan je een kijkje nemen naar kranten uit die periode. Zo zie je een krant met de eerste berichtgeving over de ramp. Deze krant dateert van 29 april 1986. Je ziet ook een doorsnede van de centrale en begrijpt beter wat er waar is gebeurd. Daarna ga je heel even naar de centrale zelf. Hier blijf je zo'n tiental minuten, net genoeg tijd om wat plaatjes te schieten. In de centrale zelf mag je natuurlijk niet.

Pripjat

Pripjat was een modelstad, gebouwd voor de werknemers van Tsjernobyl, met moderne appartementen (naar Russische normen althans), winkels, scholen, een zwembad en zelfs een attractiepark. Het attractiepark was gloednieuw en zou worden geopend op 1 mei. Het is dus nooit gebruikt geweest. Al deze dingen kan je bezoeken. In de school zie je nog boeken en schriften van de geëvacueerde leerlingen, de ingerichte klaslokalen met kaarten en posters uit die periode. Het zwembad is leeg en vervallen, net als het attractiepark. In de staan appartementen nog tal van gebruiksvoorwerpen en meubels; alles overwoekerd door de natuur.

Het standbeeld voor de brandweermannen

Er is een standbeeld dat werd opgericht voor de gesneuvelde brandweermannen. Ook dit kan je bezoeken en is een veelgefotografeerde plek.

De haven en het strand

Naast de rivier Pripjat was een kleine haven en een strand. Ook hier ligt alles er verlaten en overwoekerd bij. Ook de toeristenboot ligt er nog steeds, verroest en vervallen net als tal van andere boten.

Het attractiepark

In Pripjat vind je een attractiepark. Dit park werd speciaal gebouwd voor de werknemers van Tsjernobyl. Het attractiepark zou geopend worden ter ere van 1 mei. Dat zou dus nooit gebeuren, aangezien op 27 april iedereen uit de streek zou geëvacueerd worden. Het park bleef onaangeroerd liggen. Je ziet nog een groot rad en botsautootjes.

Is het gevaarlijk om naar Tsjernobyl te gaan?

Volgens de Russische autoriteiten is het safe om in Tsjernobyl rond te lopen. Toch moet de duur van het verblijf beperkt worden en moet je opletten wat er wordt gegeten. Verder moet je rekening houden met een aantal regels in verband met kleding (geen sandalen, topjes, enzovoorts) en hygiëne. Verder moet je te allen tijde luisteren naar wat de gids je opdraagt. Bij het binnen- en buitengaan van de zone zal de radioactiviteit gemeten worden. Wordt er verhoogde radioactiviteit gemeten, dan zal je kleding en je gerief gedecontamineerd worden. Het spreekt vanzelf dat je geen eten of dieren in de zone mag meenemen en dat je niets uit de zone mee naar buiten mag smokkelen. De echte fanatiekelingen nemen al wel eens een geigerteller mee om zelf metingen te doen.
Gerelateerde artikelen
Pripjat: De spookstad nabij TsjernobylPripjat: De spookstad nabij TsjernobylAan het einde van de twintigste eeuw vond er een desastreuze ramp plaats die grote gevolgen had. In 1986 vond er namelij…
De ramp in TsjernobylDe ramp in TsjernobylHet dorpje Tsjernobyl was een dorpje aan de rivier de Prypjat in het noorden van Oekraïne met ongeveer 15.000 inwoner, m…
Kerncentrale TsjernobylWat is er gebeurd op de nacht van 24 op 25 april 1986? wat ging er mis bij deze kerncentrale in de Sovjet Unie?
Stralingsziekte en de symptomenStralingsziekte en de symptomenStralingsziekte is een ziekte die vrijwel altijd optreedt door blootstelling aan radioactieve of ioniserende straling. W…
Radioactiviteit en besmettingRadioactiviteit en besmettingRadioactiviteit is een energie die ioniserende straling bevat. Deze heeft als bijwerking dat het atomen, maar ook mensel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Martijn.Munneke, Flickr (CC BY-2.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kernramp_van_Tsjernobyl
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_bos
  • http://weekend.knack.be/lifestyle/reizen/op-vakantie-naar-tsjernobyl/diaporama-normal-477881.html#photo=1
  • http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/185357-hoe-gevaarlijk-is-tsjernobyl-vandaag-de-dag/
  • http://tourkiev.com/rules.php
  • http://weekend.knack.be/lifestyle/reizen/natuur/in-beeld-de-natuur-herovert-tsjernobyl/diaporama-normal-688563.html

Reageer op het artikel "Tsjernobyl en Pripjat: op vakantie naar het rampgebied"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 23-02-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!