InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Praktische informatie over Gran Canaria

Praktische informatie over Gran Canaria

Praktische informatie over Gran Canaria Voor de zonliefhebber is Gran Canaria het populairste eiland van de Canarische Eilanden. Het ligt op een paar honderd kilometer van het westen van Afrika af. De mensen die dit eiland komen bezoeken, zijn toch vooral liefhebber van het strand en de zee, ook omdat het klimaat zeer aangenaam is en er weinig verschil qua zomer en wintertemperaturen zijn. Kies je voor een verblijf op Gran Canaria, dan is het handig om wat praktische informatie te hebben.

Inhoud

Geografie Gran Canaria

Een van de mooiste eilanden van de Canarische eilanden is Gran Canaria. Niet alleen omdat de temperatuur het hele jaar door stabiel is, maar zeker ook vanwege het gevarieerde landschap. Het eiland zelf is helemaal niet zo groot, hemelsbreed gemeten is het eiland maar 45 km breed. Ondanks zijn middelmatige grootte heeft het veel te bieden. Gran Canaria heeft prachtige stranden, waaronder de mooie zandstranden, maar ook de rotsachtige kusten zijn een bezienswaardigheid. Kom je verder in het binnenland krijg je ruige bergen te zien. Deze bergen zijn afkomstig van vulkanen en komen ver boven de zee uit. Gran Canaria heeft de afgelopen jaren ook geïnvesteerd in een betere wegen, waardoor het makkelijker en korter reizen is naar bijvoorbeeld de kustplaatsen. Zo is in 2013 de snelweg de autoweg GC-1 verlengd, waardoor de route van Puerto Rico naar Mogan en Maspalomas beter en sneller is. Door de bergen rijden is ook een hele belevenis. Kronkelige, slingerende wegen met een prachtig uitzicht. De omgeving lijkt droog en dor, maar als je dichterbij komt zal je de mooiste bloemen en struiken zien bloeien. In elk jaargetijde bloeit er wel wat en daarom al is Gran Canaria een geweldig eiland. De hoofdstad van Gran Canaria is Las Palmas en het hele eiland had in 2016 ongeveer 845.000 inwoners. Playa del Inglés is de bekendste badplaats van het eiland en ligt in het zuiden, vlakbij Maspalomas die bekend staat om zijn mooie duinen en zandstranden.

Tijdverschil

Het tijdverschil tussen Gran Canaria en Nederland is 1 uur waarbij het een uur eerder is op Gran Canaria, zowel in de zomer als in de winter.

Douane en reispapieren

Je bent verplicht om een geldig paspoort of identiteitskaart bij je te hebben. Net als in Nederland geldt er op Gran Canaria een identiteitsplicht, dat wil zeggen dat als de politie er om vraagt, dan moet je je kunnen legitimeren. Wil je langer dan 3 maanden op het eiland blijven, dan moet je in de eerste maand van je verblijf, een Spaans sofinummer aanvragen en daarna moet er een Residency Permit (verblijfsvergunning) aangevraagd worden voor het blijven ná de eerste drie maanden.

Gran Canaria mag vrij handelen, je mag maximaal 200 sigaretten of 50 sigaren of 250 gram tabak mee naar huis nemen en een liter sterke drank, twee liter wijn en 50 gram parfum.

Valuta

Gran Canaria hoort bij het Europese land Spanje en heeft als munteenheid de euro. Valuta uit andere landen zoals de Amerikaanse dollar of de ponden van Groot Brittannië kunnen wel ingewisseld worden bij wisselkantoren. Ook zijn er verschillende mogelijkheden om geld te pinnen, dus dat is geen enkel probleem en zeker niet in de toeristische gedeelten van het eiland, hier worden ook creditcards geaccepteerd. In de kleinere winkeltjes en restaurants kan het wel een probleem zijn, zorg dus voor genoeg cash geld als je deze bezoekt. De openingstijden van de banken variëren maar over het algemeen zijn ze open van maandag tot vrijdag van 8:30 tot 14:00 en op zaterdag van 08:30 tot 13:00.

Transavia vliegtuig / Bron: Eigen afbeeldingTransavia vliegtuig / Bron: Eigen afbeelding

Reizen

Het hele jaar door zijn er vliegreizen tussen de Nederlandse vliegmaatschappijen en Las Palmas op Gran Canaria. Je kunt vliegen vanaf Schiphol, maar ook vanaf andere luchthavens zoals Eelde in Groningen, Rotterdam airport of vanuit Eindhoven. De luchtvaartmaatschappijen die naar Gran Canaria vliegen zijn o.a. Transavia, Corendon, Ryanair, en KLM. Een vlucht van Nederland naar Gran Canaria is ongeveer 4,5 uur vliegen. Als je eenmaal op Las Palmas bent aangekomen, kun je met een taxi, bus, of gehuurde auto naar je plek van bestemming gaan.

Een ferryboot van Fred Olsen / Bron: Http://www.alrededor De Las Islas.es/, Flickr (CC BY-2.0)Een ferryboot van Fred Olsen / Bron: Http://www.alrededor De Las Islas.es/, Flickr (CC BY-2.0)
Reizen tussen de eilanden
Het is heel goed mogelijk om onderling tussen de verschillende eilanden te reizen. Voor een gunstige prijs kun je met het vliegtuig gaan. Goedkope vluchten zijn die van Binter Canarias en Islas Airways. Deze vluchten worden soms uitgevoerd met kleine vliegtuigjes, waarbij de toegestane bagage niet meer mag zijn dan vijftien kilo. Een vlucht naar een ander eiland kan 30 tot 50 minuten duren. Maar de eilanden zijn ook te bereiken door middel van snelle draagvleugelboten en normale ferryís. De drie grootste maatschappijen zijn Trasmediterranea, Naviera Armas en Fred Olsen. De reistijd van Las Palmas naar Santa Cruz op Tenerife is met een veerboot ongeveer 80-90 minuten.

Vervoer op Gran Canaria

Op het eiland zijn het huren van taxiís relatief heel goedkoop. Een ritje met de taxi binnen de bebouwde kom is een absolute aanrader, voor nog geen drie euro ben je op de plaats van bestemming. Taxiís op Gran Canaria kun je herkennen aan de witte autoís met een blauw-gele of rode streep aan de zijkant op de twee voorportierdeuren en de letters SP (Servicio Publico). Het is aan te raden om voor langere afstanden en buiten de grote plaatsen een vast tarief af te spreken met de chauffeur. Je kunt ook met de bus naar je bestemming gaan. Het busnetwerk is zeer goed en in alle bussen zit airconditioning. Zit je in een toeristenplaats zoals Maspalomas of Playa del Inglés dan rijden er soms bussen gratis naar de verschillende attracties. Wil je liever zelf rijden, huur dan een auto. Er zijn verschillen verhuurbedrijven waar je goedkoop een auto kunt huren. Let hier dan wel goed op, of er een verzekering bij in zit. Op Gran Canaria rijden de autoís aan de rechterkant van de weg en het stuur zit aan de linkerkant in de auto. Het is verplicht om autogordels te dragen als je voorin de auto zit. Kinderen die jonger zijn dan 12 jaar mogen niet op de voorstoelen in de auto zitten, tenzij zij langer zijn dan 150 cm.

Ontspanning en recreatie

Verblijf je als toerist op het eiland, dan wil je graag weten waar je kunt overnachten en wat de eventuele prijsverschillen zijn. Afhankelijk in welk gebied je zit zijn er verschillende mogelijkheden. Ook op recreatief gebied zijn er een aantal zaken die je moet weten.

Overnachten

Er zijn verschrikkelijk veel hotels en appartementen te vinden op het eiland, variërend van goedkoop tot vrij prijzig. De meest luxe hotels en appartementen vind je in het zuidelijkste stukje van Gran Canaria in Maspalomas, omdat hier de meeste toeristen komen. Iets verder naar het binnenland, rond het drukke centrum van Play del Inglés zijn er accommodaties te vinden in de lagere prijsklasse. In 2009 is er in Maspalomas een schitterend luxe hotel gebouwd, het Lopesan Baobab. Dit 5 sterren hotel in Afrikaanse stijl behoort tot een van de mooiste hotels van het eiland. Het resort hotel ligt in het gebied Meloneras. Maar ook op andere plekken van het eiland zijn er luxe resort te vinden, die een heleboel faciliteiten te bieden hebben.

Kamperen op Gran Canaria

Op het eiland Gran Canaria kom je niet gauw kampeerders tegen, toch is het absoluut de moeite waard om het wel te doen. Op verschillende plekken op het eiland zijn er campings te vinden o.a. Camping Guantánamo bij Tauro dat dicht bij een badplaats ligt, ideaal voor strandliefhebbers. Houd je wat meer van de rust, dan kun je een camping opzoeken in de buurt van een bergdorp zoals Camping Temisas op de weg van Santa Lucía naar Agüimes. Je mag absoluut niet wildkamperen op het eiland. Als je op een van de twintig kampeerplekken wilt staan, in het bergachtige binnenland, kun je hiervoor een vergunning krijgen. Je kunt dit regelen bij het informatiebureau OIAC.

Surfers

Surfers kunnen op dit eiland hun hart ophalen. In het noorden van het eiland zijn er voor de watersporters de beste omstandigheden om hun sport te beoefenen omdat de wind en de golven hier op hun best zijn voor o.a. windsurfers en kitesurfers. Op verschillende plekken in het noorden en dan met name aan de kust vind je op veel plekken campers staan van mensen die daar komen om te watersporten. Het parkeerterrein achter het BP-benzinestation in Costa is een favoriete staanplaats voor campers.

Energie en water

Op het eiland moet je een aantal zaken weten wat betreft de watervoorziening en elektriciteit, zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Water

Je kunt geen drinkwater uit de kraan drinken, deze kwaliteit is niet te vertrouwen. Ook niet in de hotels, resorts of restaurants. Je kunt alleen maar water drinken dat gekookt is, of mineraalwater die je in de supermarkt koopt. In elke winkel zijn er goedkope flessen met mineraalwater te verkrijgen. De allergrootste flessen hebben een inhoud van 5 liter. Goede merken mineraalwater zijn Manantial Canario en Fuente Umbria. Als je mineraalwater (aqua mineral) zonder koolzuur wilt hebben, dan vraagt u naar aqua mineral sin gas.

Elektriciteit

Op Gran Canaria is de netspanning 220 volt. In de grotere hotels en appartementen zijn de contactdozen hetzelfde als bij ons in Nederland. Maar dit kan wel eens verschillen, daarom is het aan te bevelen om een setje verloopstekkers mee te nemen mét adapter.

Mobiel verkeer

Overal op het eiland staan telefooncellen en als er op een telefooncel internacional staat, kan er vanuit die cel ook naar het buitenland gebeld worden. Een gesprek van ongeveer drie minuten kost al gauw zoín twee euro of meer. Na acht uur ís avonds is het bellen vanuit een telefooncel het goedkoopst. Bellen met een gsm kan vrij duur zijn, afhankelijk van je provider en belbundel. Check voordat je weggaat goed hoe jouw abonnement eruit ziet en wat de kosten zijn voor bellen in het buitenland. Een minuutje bellen kost in Gran Canaria al gauw een tot drie euro, ook gebeld worden kost al snel een euro per minuut. Landennummer van Nederland is 0031 en van Gran Canaria 0034. Wil je bellen naar Nederland vanuit Gran Canaria dan is het internationale toegangsnummer 07, gevolgd door het landennummer 31, daarna het netnummer van de Nederlandse stad zonder de eerste 0, en ten slotte het abonneenummer.

Consulaat

Op Gran Canaria was voorheen een Nederlands consulaat te vinden en wel in Las Palmas. Dat is er niet meer. Voor consulaire hulp kun je terecht bij het Nederlandse consulaat op Tenerife. Je kunt het vinden op het volgende adres: Calle Villalba Hervás, 5-3º, 38002 Santa Cruz de Tenerife.

Gezondheid

Op het eiland zijn overal EHBO posten (casa de Socorro) te vinden en apotheken (Farmacia) voor evt. medicijnen. De openingstijden van de apotheken zijn maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 13:00 uur en van 16:00 tot 20:00 uur. Op zaterdag zijn de tijden van 9:00 tot 13:00 uur. Je kunt ze herkennen aan een groen kruis op de muur of op een uithangbord. Op de buitendeuren van de apotheken hang een bord met daarop informatie en het adres van de apotheek die avond- of weekenddienst heeft. Als je een arts nodig hebt, kun je dit het beste regen bij de receptie van je vakantieverblijf.

Lees verder

© 2015 - 2018 Brubo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Canarische eilanden: Gran CanariaCanarische eilanden: Gran CanariaGran Canaria is een eiland van de Canarische eilanden. Gran Canaria is het tweede, meest bezochte eiland van de Canarisc…
Waarom Gran Canaria?Ieder jaar is het weer lastig om te bedenken waar je naartoe moet op vakantie. U wilt een lekkere zon vakantie in een le…
Gran Canaria als vakantiebestemmingGran Canaria als vakantiebestemmingGran Canaria is al jaren een zeer populaire vakantiebestemming, voor veel verschillende doelgroepen. Dit is natuurlijk n…
Gran Canaria: Naturisten accommodatie en naaktstrandenGran Canaria: Naturisten accommodatie en naaktstrandenGran Canaria is een populaire vakantiebestemming voor naturisten. Dit niet alleen door de mooie omgeving maar zeker door…
Canarische Eilanden: Vakantie en reizen op de Islas CanariasOp de Canarische Eilanden is het altijd lente. Het klimaat is er ideaal, zacht en toch warm. Bovendien is er voor elk wa…
Bronnen en referenties
  • http://www.landenportal.nl/gran-canaria.htm
  • http://www.allesovergrancanaria.nl
  • Foto: http://www.fredolsen.es/en/fleet/bonanza-express
  • Foto: https://www.expedia.nl/Gran-Canaria-Hotels-Lopesan-Baobab-Resort.h3025800.Hotelinfo?rfrr=Redirect.From.www.expedia.com/Gran-Canaria
  • Hotels-Lopesan-Baobab-Resort.h3025800.Hotel-Information
  • Foto: http://www.comerciocanarias.com/es/isla/gran-canaria/san-bartolome-de-tir/maspalomas/sector/farmacias
  • Afbeelding bron 1: Eigen afbeelding
  • Afbeelding bron 2: http://www.alrededor De Las Islas.es/, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Praktische informatie over Gran Canaria"

Infoteur: Brubo
Laatste update: 03-10-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Cran Canaria
Schrijf mee!