InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vakantie, goedkoop als nooit tevoren

Vakantie, goedkoop als nooit tevoren

Vakantie, goedkoop als nooit tevoren Begin 2015 stond Griekenland in het middelpunt van de publieke belangstelling. Veel Nederlanders waren bang dat de Grieken hun schulden niet meer konden terugbetalen. Maar in de vakantieperiode's zullen toch veel landgenoten weer afreizen naar Griekenland. Tegelijkertijd kon in 2015 ook een andere megatrend worden waargenomen. In dat jaar is het toerisme definitief digitaal geworden.

E-travel: je vakantie online boeken

Terwijl op de stands van de talloze vakantiebeurzen vooral gegeten en gedronken wordt, verheugt zich de toeristische sector vooral in de toegenomen belangstelling voor e-travel: aanbieders en klanten doen elektronisch zaken en besparen op die manier allebei geld.

Airbnb, concept met toekomst

Ter illustratie: je vindt je vakantiewoning in Griekenland in 2015 via Airbnb. Een kamer met terras kost 50 euro en geeft directe toegang tot het strand. De extra vakantiegangers die dit nieuwe concept de gastheer ongetwijfeld zal opleveren, zijn hem van harte gegund. De Airbnb-site is opgezet door zijn dochter, een lerares Engels. De provisie voor de reisorganisatie kan de Griekse gastheer deze keer sparen. Kortom, boeking via internet maakt de vakantie anno 2015 betaalbaarder dan ooit:
  • 46 euro voor de vlucht;
  • 50 euro voor de kamer;
  • en de autohuur 100 euro goedkoper dan elders!

Online vakantietips

De conclusie is dat online je vakantie voorbereiden, het nemen van beslissingen gemakkelijker maakt en tot lagere prijzen leidt.

Zie hier een top zes van online vakantietips:
  • boek je vlucht online. Vliegreisportals helpen je om geld te besparen. Een vlucht naar Athene kost anno 2015 nog geen 50 euro;
  • boek je huurauto online. En vergelijking van de prijzen op online portals toont aan dat een gehuurde kleine auto via dergelijke portals tot 100 euro goedkoper kan uitvallen dan op de website van de luchtvaartmaatschappij, die zogenaamd gunstige tarieven aanbiedt;
  • boek als individuele vakantieganger ook je vakantiewoning online. Wat enige jaren geleden begon met hotelportals zoals booking.com en Tripadvisor, werkt nu voor bijna elke vakantiewoning;
  • betaal je accommodatie online. Met een betaling via Paypal of soortgelijke betaaldiensten kun je jezelf en je gastheer ook zonder een creditcardafrekening dure bankkosten besparen;
  • neem het benodigde contant geld met je creditcard in het gastland op. Veel creditcardmaatschappijen staan deze opnames in het buitenland nu zonder extra kosten toe. Ook kan je niet worden opgelicht bij dubieuze wisselkantoren;
  • neem buiten de eurozone sowieso uitsluitend geld op in de lokale valuta. Als je in euro’s afrekent, betaal je in landen als het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Polen hoge kosten.

Is een annuleringsverzekering wel nodig?

Een annuleringsverzekering is als gevolg van de lage kosten in het geschetste voorbeeld voor een online vakantie in Griekenland nauwelijks de moeite waard. Anders wordt het natuurlijk als de reis naar Zuid-Afrika voert en een hotel aan de Atlantische Oceaan in de buurt van Kaapstad pakweg 2.000 euro per week kost. Dan is het aan te raden om thuis vanachter de PC een online prijsvergelijking voor de goedkoopste reisverzekering te maken. Trouwens, zou de vlucht naar Athene meer dan drie uur vertraging oplopen, dan kan je na terugkomst online een vergoeding van 400 euro bij de luchtvaartmaatschappij claimen.

Voor klassieke reisorganisaties breken moeilijke tijden aan

Kortom, het was dus nog nooit zo gemakkelijk om je vakantie thuis vanachter de computer zelf te plannen. En als de voortekenen op vakantiebeurzen niet bedriegen, zal menige klassieke reisorganisatie deze digitale trend niet overleven.

De goedkoopste vakantieoorden

Interessant in dit verband is ook een onderzoek dat een Duits bureau voor statistiek in 2015 liet uitvoeren. Conclusie van de onderzoekers: wie het meeste uit zijn vakantiegeld wil halen, moet daarvoor naar Oost-Europa, Mexico of Turkije afreizen.
Gerelateerde artikelen
Is het afsluiten van een annuleringsverzekering verstandig?Is het afsluiten van een annuleringsverzekering verstandig?Bij het boeken van een vakantie wordt er vaak een annuleringsverzekering afgesloten. Een dergelijke verzekering geeft re…
Moet ik een annuleringsverzekering afsluiten?Moet ik een annuleringsverzekering afsluiten?Bij het boeken van een reis wordt gevraagd of je een annuleringsverzekering wilt afsluiten, wanneer is dit echt nodig en…
Verzekeren: annuleringsverzekering afsluiten in 2019Verzekeren: annuleringsverzekering afsluiten in 2019Zonder een annuleringsverzekering in 2019 een vakantie boeken, is in veel gevallen onverstandig. Het hoeft niet direct,…
Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Via het internet kunt u redelijk eenvoudig een vakantie boeken, maar u krijgt mogelijk niet alle antwoorden op vragen wa…
Zakenreizen boeken: airmiles, service of een lage prijs?Zakenreizen boeken: airmiles, service of een lage prijs?U wilt een zakenreis boeken. Bij wie doet u dat? Hoe doen andere bedrijven uit het MKB dit? Onderzoek van een van de top…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vakantie, goedkoop als nooit tevoren"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 26-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!