InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Golegã en het Nationale Festival van het Paard

Golegã en het Nationale Festival van het Paard

Golegã: is hier iets te zien?

Maar wanneer je beter naar de details gaat kijken zal je overal verwijzingen naar paarden vinden. Een rotonde gedecoreerd met alle mogelijke brandmerken van fokkers van het bekende Portugese paardenras de lusitano, gevels van huizen waarvan vele versierd met een hoefijzer of een ander symbool dat met paarden te maken heeft, misschien zie je toevallig iemand zijn garagedeur openmaken met daarin paardenstallen, en dan het centrale plein, is dat geen piste voor paarden? Het normaalgesproken slapende stadje Golegã wordt één keer per jaar omgetoverd tot het bruisende centrum van de paardenwereld in Portugal waar ook mensen van ver buiten de landsgrenzen opaf komen.

Golegã: O Capital do Cavalo (de hoofdstad van het paard)

Ieder jaar rond 11 november (St. Martino oftewel; Sint Maarten) vindt het festival plaats. De naam van het festival is Feira Nacional do Cavalo, oftewel: het Nationale Festival van het Paard. Het festival wordt al gehouden sinds de 18e eeuw en is dé ontmoetingsplaats voor de lusitano-fokkers en paardenliefhebbers uit Portugal en ver daarbuiten.

Het festival duurt meestal een dag of 8. Iedere dag vinden er wedstrijden, shows en exposities plaats, waarin het paard centraal staat. De activiteiten vinden plaats op het centrale plein en op een aantal omliggende terreinen. Op het centrale plein vind je ook de stands van de fokkers, die hun paarden tonen en waar men onder het genot van een hapje en een drankje een praatje kan maken. Rondom de piste in het midden van het plein kan ieder die de beschikking heeft over een paard rondjes rijden. Er wordt dan ook behoorlijk wat geparadeerd, waarbij de sfeer van het festival het eigenlijk verplicht om rond te rijden in het traditionele Portugese rijkostuum en met de paarden opgetuigd en ingevlochten volgens de traditionele Portugese wijze. Het is jammer dat een aantal mensen het niet meer zo nauw nemen met de traditie. Dat doet afbreuk aan de sfeer van het festival.

Behalve van de paarden kan men op dit festival ook genieten van regionale lekkernijen, wijnen en het bruisende nachtleven in de vele clubs, barretjes en ook op straat. En vooral het glaasje agua-pé (lichte wijn gemaakt van de eerste persing) en gerookte kastanjes zijn niet weg te denken op de Feira do Cavalo in Golegã. Ook de paardenhoeven kletteren nog tot diep in de nacht door de straten. Hoewel daar het afgelopen jaar in 2007 een nieuwe regel over is ingevoerd. Na 01:00 s´nachts mag men niet meer te paard door de straten. Deze regel is ingesteld nadat er te vaak problemen en ongelukken zijn gebeurd met ruiters en bezoekers die te diep in het glaasje hadden gekeken. En dit komt natuurlijk ook ten goede aan het welzijn van de paarden.

Golegã: een unieke sfeer

De sfeer van dit festival is uniek. Zeker wanneer de zon onder is en de straten zich steeds meer vullen met mensen en paarden aangekleed en opgetuigd volgens de traditionele Portugese traditie. En samen met de dampen van de kastanje-rokers en de restaurantjes die buiten op straat vlees en vis grillen waan je, je in het decor van een historische film. Het bijzondere karakter van dit festival doet je ervaren dat de lusitano al eeuwenlang een belangrijk element is uit de Portugese geschiedenis en cultuur.

In de dagen van het festival ken je Golegã niet meer terug als dat uitgestorven slapende stadje daar ergens gelegen op het Ribatejaans platteland. Tijdens het festival is het volop feest voor mens en dier. Paarden worden vanuit het hele land overgebracht naar dit stadje en daarom zijn er achter bijna iedere poort, garagedeur en schuurdeur authentieke paardenstallen te vinden. De Feira do Cavalo is een unieke ervaring die je als paardenliefhebber niet mag missen!

Mocht je van plan zijn dit festival te bezoeken, reserveer dan heel vroeg van te voren een hotel in de omgeving want tegen de tijd van het festival is alles volgeboekt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Golegã en het Nationale Festival van het Paard"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 08-02-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!