InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Met de hond naar Duitsland

Met de hond naar Duitsland

Wanneer je naar Duitsland gaat voor een dagje weg of een vakantie wil je misschien wel je hond mee nemen. Over het algemeen gezien is Duitsland vriendelijk voor honden, dus is het geen probleem om je trouwe viervoeter mee te nemen. Er zijn wel een aantal regels waar je rekening mee moet houden en er zijn een paar uitzonderingen waarvoor de regels wat strenger zijn. Sommige maatregelen hebben wat tijd nodig, dus zorg dat je ruim voor je gaat weet waar je aan moet voldoen!

Europees hondenpaspoort en identificatiechip

Wanneer je met je hond de grens over wil naar onze oosterburen dan moet het dier in het bezit zijn van een Europees hondenpaspoort. De meeste honden hebben dit automatisch al, het is het blauwe boekje wat afgegeven wordt door een dierenarts op het moment dat een hond zijn entingen krijgt. In dit boekje worden alle entingen bijgehouden die je hond gekregen heeft. Ook moet je hond gechipt zijn en de gegevens hiervan moeten in zijn paspoort staan. Vroeger kon een hond in plaats van een chip een tatoeage in het oor hebben als identificatiemiddel, dit is echter niet meer toegestaan.

Geldige Rabiësinenting

Een hond die je mee wil nemen naar Duitsland moet een rabiësinenting hebben gehad waarvan de geldigheidsduur nog niet is verlopen. Vroeger gold dat een inenting slechts één jaar geldig was, tegenwoordig kijkt men naar de werkingsduur zoals deze aangegeven wordt door de fabrikant van het vaccin. Dat wil zeggen dat wanneer je dierenarts een vaccin heeft gebruikt met een langere werkingsduur dan één jaar, je inenting ook langer geldig is. Het is dan wel belangrijk dat deze datum duidelijk in het paspoort vermeld staat! Wanneer je inenting toch verlopen is, of je hond is nog nooit ingeënt tegen Rabiës (hondsdolheid) dan zal deze (opnieuw) ingeënt moeten worden. Houd er in dat geval rekening mee dat deze enting minimaal 21 dagen voor het bezoek aan Duitsland gegeven moet zijn.

Muilkorf of snuitje

Voor middelgrote en grote honden geldt er een extra maatregel. Dit zijn alle honden die meer dan 20 kilo wegen of een schofthoogte hebben van meer dan 40 centimeter. Als jouw hond in een van deze twee categorieën valt dan moet je in Duitsland ten alle tijden een passende muilkorf of eventueel snuitje bij de hand hebben. De hond hoeft deze in de meeste gevallen niet te dragen, maar je moet het op verzoek wel kunnen tonen! Ga je met een hond waarvoor bovenstaande regel geldt met het openbaar vervoer dan moet deze het snuitje of de muilkorf ook daadwerkelijk dragen. Let op: dit geldt dus voor alle honden met deze afmetingen, ongeacht het ras. Voor een aantal rassen gelden wel nog strengere regels, daarover meer verderop in dit artikel.

Aanlijnplicht

Voor alle honden, ongeacht het ras of formaat geldt dat ze overal in Duitsland aangelijnd moeten zijn. Zeker in steden wordt dit ook streng nageleefd. In natuurgebieden wil men nog wel eens zijn hond los laten lopen, maar kijk hier mee uit! Door je hond los te laten lopen in een natuurgebied loop je het risico dat deze door eventuele jagers wordt neergeschoten.

Speciale rassen

Van een aantal rassen wordt verondersteld dat zij meer risico met zich mee brengen dan andere rassen. Deze rassen staan ook wel bekend als 'vechthonden' en als je een hond van één van deze rassen bezit en mee wilt brengen naar Duitsland dan zal je aan extra regels moeten voldoen. Dit geldt voor alle honden van deze rassen, hoe lief en betrouwbaar je hond ook mag zijn.
De rassen waar het om gaat zijn:
  • Pitbulls
  • Staffordshire terriërs
  • Staffordshire bullterriërs
  • Bullterriërs

Voor de vier hierboven genoemde rassen is van toepassing dat zij slechts voor een bezoek van maximaal vier weken naar Duitsland mogen. Ook moeten deze honden ten alle tijden een muilkorf dragen. Het kunnen tonen van de muilkorf is in dit geval dus niet voldoende! De honden moeten altijd aangelijnd zijn, maar dit geldt in Duitsland zoals eerder gezegd is voor alle honden.

Hond mee in de auto

Wanneer je je hond in Duitsland meeneemt in de auto dan mag deze niet op de schoot van de bestuurder zitten of op de voorstoel voor de passagier. De plek voor de hond is op de achterbank of in de achterbak. Wanneer je je hond meeneemt op de achterbank dan mag deze niet los zitten, hij moet vast zitten met een speciale hondengordel. Als je je hond mee wil nemen in de achterbak van de auto dan moet er tussen de achterbak en achterbank een hondennet of hondenhek zitten, zodat de hond niet alsnog de hele auto door kan lopen.

Hond mee uit eten

Net als in Nederland is het in Duitsland op veel plekken mogelijk om je hond mee te nemen als je uit eten gaat. Natuurlijk is het hierbij wel belangrijk om rekening te houden met andere gasten. Als je hond net heerlijk genoten heeft van een frisse duik op een van de hondenstranden dan is hij wellicht wel moe en voldaan, maar ruikt misschien door zijn natte vacht niet zo fris! Denk hier dus even over na voordat je een restaurant in gaat of op een terras gaat zitten. Verder zijn honden, zolang ze geen overlast veroorzaken, vaak wel welkom op het terras of in het restaurant. Het blijft wel aan te raden om vooraf even te vragen of het een probleem is als je je hond meebrengt. Er zijn natuurlijk plekken waar het toch niet gewaardeerd wordt en zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.
© 2013 - 2017 Wien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Met de hond op vakantie in EuropaGezellig de hond mee in de auto en rijden maar. Dit gaat niet zomaar, waar moet je rekening mee houden? Wees goed voorbe…
Alles over de Duitse HerderAlles over de Duitse HerderDe Duitse Herder is een hond die, zoals de naam al implicieerd, uit Duitsland komt. Het is wereldwijd een erg populaire…
Hond niet naar het pension in de vakantieHond niet naar het pension in de vakantieElke hondeneigenaar krijgt er mee te maken wanneer je op vakantie gaat, gaat de hond mee? Vaak is dit niet het geval, en…
De hond meenemen naar SpanjeWanneer je je hond wil meenemen op vakantie naar Spanje is er een aantal zaken waaraan je moet denken. In dit artikel wo…
Bronnen en referenties
  • http://www.dogsincluded.nl/invoer/duitsland.htm
  • http://www.kc-delft.nl/publicaties/artikelen/vakantie-hond/134-hondenvakantie-in-duitsland.html
  • http://www.opvakantiemethond.nl/vakantie_hond_duitsland#ov

Reageer op het artikel "Met de hond naar Duitsland"

Reactie

Jacques En Vera Naus, 21-02-2016 18:47 #1
Hoe zit het met een hulphond (ADL) in Duitsland? Wij bedoelen dan toegang tot winkels e.d.

Infoteur: Wien
Gepubliceerd: 15-06-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!