InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Berg en Dal nabij Nijmegen, waan je in het buitenland

Berg en Dal nabij Nijmegen, waan je in het buitenland

Een dagje lekker ertussen uit? Ga eens naar Berg en Dal, dit ligt achter Nijmegen. Er is een pretpak voor kinderen, een prachtige natuur met de bekende N70 wandelroute en heerlijke pannenkoekenhuizen. De natuur is prachtig, het lijkt alsof je in het buitenland bent. Berg en Dal is een dorp dat vlakbij Nijmegen gelegen is. De natuur behoort tot het Rijk van Nijmegen en is een van de mooiste gebieden van Nederland. Je vind er namelijk een prachtig heuvellandschap met veel mooie uitzichten. Er zijn verschillende wandelroutes te vinden, van kort tot lang. Ook is het Rijk van Nijmegen de locatie voor de N70 wandelroute, hier wordt later in het artikel verder op ingegaan. Het is een erg mooie locatie om eens een weekendje of een dagje heen te gaan. Je vind er verschillende hotels in allerlei prijsklasses, vanuit het hotel kun je dan overal heen gaan. Ga ook eens een dagje winkelen in Nijmegen, ook erg gezellig.

N70 wandelroute

De N70 wandelroute is het hele jaar begaanbaar. De route heeft een lengte van 16 kilometer en gaat gepaart met hoogteverschillen van wel 70 meter, dus goede wandelschoenen zijn wel aan te raden. Je gaat over zeven 'bergen' en deze geven op sommige punten een prachtig uitzicht. De route is ook heel afwisselend, want de ene keer ga je door dichte bossen en een andere keer door open velden of gezellige dorpjes. Onderweg zijn er genoeg plaatsen waar je wat kan eten of drinken, maar je kan zelf onderweg ook gaan picknicken, want er zijn prachtige plaatsen omdat te doen. Het gebied romdom de Duivelsberg is een van de bekendste delen van het Rijk van Nijmegen, hier vind je een zeer goed en populair pannenkoekenhuis en in de herfst staat het gebied bekend om de vele tamme kastanjes die er te vinden zijn.

Park Tivoli

Als je kleine kinderen hebt is een bezoek aan Park Tivoli ook de moeite waard. Dit is een pretpark cq amusementspark gericht op gezinnen met jonge kinderen van 8 tot 12 jaar. Je vindt er zo'n twintig attracties, onder andere een achtbaan, een spookhuis, een draaimolen, een zweefmolen en botsauto's. Er is ook een grote speeltuin aanwezig en een restaurant, in dit restaurant kun je snacks, patat en pannenkoeken eten. Leuk voor de ouders is dat er ook een midgetgolfbaan aanwezig is. Direct naast het park kun je parkeren en het park is tevens geschikt voor invaliden.

Pannenkoekenhuizen

Wil je een keer heerlijke pannenkoeken eten? Dan moet je eens langs onderstaande pannenkoekenhuizen gaan. Je vindt er een uitgebreide menukaart en veel sfeer en bovendien hebben ze ook ruimte voor kinderfeestjes

De Duivelsberg

De Duivelsberg ligt midden in de natuur en met de auto moet je over hobbelige weggetjes en langs diepe afgronden, heel sfeervol. Je kan de auto ook beneden langs de weg zetten en naar boven lopen. Dat is ongeveer een kwartiertje lopen, maar wel door een prachtig bos. Het is wel aan te raden te reserveren bij de Duivelsberg, want het is vaak heel erg druk en dan zul je moeten wachten op een vrije tafel. De menukaart is zeer uitgebreid met bevat onder andere allerlei speciale pannenkoeken. Je kan er ook heerlijke uitsmijters bestellen. Binnen is het heel gezellig en ouderwets ingericht. Tevens is er ook een groot terras waar je met goed weer gebruik van kunt maken. Bij dit pannenkoekenrestaurant is ook een kinderboerderij en een speeltuin.

De Heksendans

De Heksendans is ook erg leuk om te eten. Dit pannenkoekenrestaurant ligt tegenover Park Tivoli en is heel gezellig ingericht met heel veel heksen. Er hangt een sprookjessfeer en ze hebben een uitgebreide menukaart waar je niet alleen pannenkoeken kunt eten, maar ook poffertjes, uitsmijters, omeletten en salades. De Heksendans beschikt ook over een gezellig terras waar je met mooi weer gebruik van kunt maken.

Afrikamuseum

Het Afrikamuseum is ook een bezoek waard. In dit museum leer je alles over Afrika. Er zijn veel tentoonstelling, maar het leukste is toch het buitenmuseum waar het grootste gedeelte uit bestaat. In het buitenmuseum vind je Afrikaanse dorpen en woonerven. Je wandelt over een erf uit Ghana, door een dorp van de Dogon uit Mali, ontdekt de mongulus van de Baka-pygmeeën uit Cameroun en de paalwoningen uit Benin. Ook het zuiden van Afrika is aanwezig met een woonerf uit Lesotho. Het grazende kleinvee, de groenten op de kleine akkers en de inrichting van de huizen zorgen voor een echte Afrikaanse sfeer. Het is een bijzondere ervaring en erg leerzaam.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Berg en Dal nabij Nijmegen, waan je in het buitenland"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 23-09-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!