InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > De Maashorst het grootste natuurgebied van Brabant

De Maashorst het grootste natuurgebied van Brabant

De Maashorst   het grootste natuurgebied van Brabant Het natuurgebied de Maashorst is een gevarieerd landschap van 3.500 hectare met bos, heide, stuifduinen, vennen en beekjes. Het gehele gebied behoort tot de gemeenten Oss, Uden, Bernheze en Langerd. Het groene hart van deze gemeenten ligt in een bocht van de Maas en vormt het grootste aaneengesloten natuurgebied van Noord-Brabant.

Oorsprong

De Maashorst dankt zijn naam aan de laatste ijstijd. De Maas was toen een meanderende rivier die veel grof, grindrijk zand achterliet. Toen de rivier steeds oostelijker ging stromen, werd de bodem omhoog gedrukt. Later veroorzaakten breuken in de aardkorst nieuwe verhogingen, horsten genaamd. Nog altijd zijn er imposante keien uit de diepere aardlagen aan de oppervlakte te zien, terwijl de dalen (de slenken) zijn volgestoven met fijn dekzand.

Uitdagend

Heidevelden en grazige weiden, naaldbos en loofbos, hoogteverschillen en open vlakten maken het landschap spannend en uitdagend. Kabbelende beekjes trekken een spoor door het landschap. Als bezoeker hebt u in de Maashorst bijzondere ontmoetingen met bijvoorbeeld de das, de ruggestreepte pad of een ree. Agrarische activiteiten vinden al eeuwenlang plaats met respect voor de natuur.

Gastvrijheid

Natuurgebied de Maashorst biedt gastvrijheid aan vele toeristen en recreanten. Het natuurcentrum Slabroek wordt jaarlijks door 80.000 mensen bezocht. Mogelijkheden om te overnachten zijn er in overvloed. Er zijn sfeervolle hotels, pensions , campings en bungalowparken met alle bijbehorende voorzieningen en attracties .

Wandelen en fietsen

Natuurgebied De Maashorst leent zich uitstekend voor korte of lange fietstochten. Er is een uitgebreid fietsenknooppunten systeem van de VVV. Ook kunt u vanuit de Maashorst een bezoek brengen op fietsafstand aan steden als Oss, Uden, Ravestein, s-Hertogenbosch en Nijmegen.

Natuurgebied De Maashorst biedt ook vele prachtige routes voor de wandelaar. Voor de jongste stappers, tot de ervaren vierdaagselopers. Sinds 2006 kunt u ook wandelen over boerenland en op het erf pauzeren voor het proeven van een glaasje verse koeienmelk!

Waterpret

Er zijn diverse zwembaden en recreatieplassen. Volop waterpret is gegarandeerd tijdens warme zomerdagen. Bekend zijn vooral de natuurbaden bij recreatiepark De Maashorst in Schaijk, Camping De Heische Tip in Zeeland en pretpark Billy Bird Hemelrijk in het nabijgelegen Volkel. Camping Herperduin beschikt over een nieuw, prachtig zwemparadijs. Ook recreatiepark De Lithse Ham aan de Maas ligt vlakbij. Hier vind je uitgestrekte zandstranden, duik- en vismogelijkheden en een gezellige jachthaven. En is het een dagje minder goed weer? In De Maashorst zijn diverse overdekte zwembaden te vinden. Bijvoorbeeld in het Golfslagbad van Oss. Dus uw waterplezier kunt u gegarandeerd voortzetten!

Sportief

Van mountainbiken tot paardrijden, van snowboarden tot boerengolf: er zijn sportieve activiteiten genoeg. Uw edele ros zal zich in natuurgebied de Maashorst helemaal thuis voelen. U kunt met uw eigen paard het gebied verkennen, of gebruik maken van een van de maneges in de omgeving. De ruiterpaden van De Maashorst sluiten aan op het euregio ruiterpadennet. Alle ruiters dienen gebruik te maken van de voor hen bestemde paden. Gelukkig brengen sommige van deze paden u ook langs kroegjes waar u uw paard kunt stallen. Kunt u even bijkomen van een heerlijke buitenrit.

Stad en Cultuur

Natuurgebied De Maashorst is een aaneenschakeling van sensaties. De rijkdom aan bezienswaardigheden bevindt zich niet alleen in de natuurkern, maar ook in de dorpen en steden daarbuiten. De omliggende Brabantse dorpen Heesch, Nistelrode, Zeeland, Schaijk, Ravenstein, Berghem, Herpen, Grave en Heeswijk-Dinther hebben veel te bieden aan cultuur, cultuurhistorie en vertier. Kastelen, abdijen, landgoederen, musea en monumentale gebouwen en boerenhoeven geven u een indruk van het leven in vervlogen tijden.

Daarnaast zult u merken dat ook de tijd in het rustieke Brabant niet heeft stilgestaan. In de levendige stads- en dorpskernen is het prettig shoppen dankzij een gevarieerd winkelaanbod. Aan de randen van het natuurgebied treft u eigentijdse recreatiemogelijkheden in overvloed aan.

Bourgondisch

De Bourgondische Brabanders staan vooraan op culinair gebied. De vele (eet)cafés en restaurants serveren (streek)gerechten en de keuken is zeer gevarieerd te noemen. En uiteraard zijn er volop uitgaansmogelijkheden.
Meer info over de Maashorst: www.demaashorst.nl
© 2010 - 2019 Jokaz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Happen en Trappen, culinaire fietsroutes door heel NederlandHappen en Trappen, culinaire fietsroutes door heel NederlandEr is in Nederland een culinaire organisatie die u op de fiets naar de prachtigste plekjes in Nederland brengt. Happen e…
Kilocalorieën verbrandenKilocalorieën verbrandenVele mensen vragen zich wel eens na het sporten of bewegen af hoeveel kilocalorieën ze nou eigenlijk verbrand hebben. Is…
Goedkoop of zelfs gratis kamperen bij de boswachterGoedkoop of zelfs gratis kamperen bij de boswachter. Het kan Lekker wandelen, kanoen, fietsen of in de natuur zijn en da…
Weekendje weg in de Franse Ardennen: GivetWeekendje weg in de Franse Ardennen: GivetHet sfeervolle stadje Givet ligt in Noord-Frankrijk net over de Belgische grens aan de rivier de Maas. Het is een pracht…
De Maasduinen natuurgebied in LimburgIn het uiterste noorden van Limburg ligt het natuurgebied de Maasduinen (4200 ha, waarvan Staatbosbeheer 800 ha beheert)…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Benkai, Pixabay

Reageer op het artikel "De Maashorst het grootste natuurgebied van Brabant"

Infoteur: Jokaz
Laatste update: 06-09-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!