InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Roercenter (winkelcentrum)

Roercenter (winkelcentrum)

Roercenter (winkelcentrum) Het Roercenter is een overdekt winkelcentrum gelegen in Roermond. Het centre telt 24 winkels en een inpandige parkeergarage die plaats biedt aan 415 auto’s.

Geschiedenis

De plannen voor het Roercenter dateren uit 1990. De vraag naar parkeergelegheid in het centrum van Roermond was groot. Het plan voorzag in een parkeergarage voor ruim 550 auto’s. Echter, het plan zou worden gerealiseert in een risicovolle omgeving met veel monumenten. Vooral monumentenstichtingen waren hier fel op tegen. Na jaren van discussie stemde uiteindelijk alle partijen met het plan in. In 2000 werd begonnen met de bouw van het Roercenter. Op 3 september 2003 werd het complex, bestaande uit een parkeergarage, winkelcentrum en woningen, officieel geopend door Burgemeester Henk van Beers en wethouder Jos van Rey van Roermond.

Project

Het Roersingelproject, dat een winkelcentrum een parkeergarage en een twintigtal woningen bevat, is gelegen aan de rotonde Roersingel in Roermond. In het centrum is plaats voor 24 winkels. Enkele winkelpanden staan nog leeg, de rest is gevuld met o.a. een supermarkt, enkele kledingzaken en een cafe. Daarnaast gelegen staat een parkeergarage, geëxploiteert door Q-Park, die plaats biedt aan 415 auto’s. Gelegen aan de Roersingel en de Molenstraat staan (aan de buitenkant van het Roercenter) 28 appartementen, waarbij de bewoners gebruik kunnen maken van de parkeergarage.

De winkelpassage

Het Roercenter is een winkelpassage die in een halve cirkel loopt. Aan weerszijden zit ten enkele winkels met in het midden van de passage een plein met terrassen voor het cafe. Bij dat plein zit ook de ingang naar de parkeergarage en is het mogelijk om geld te pinnen. Het Roercenter is geheel overdekt met doorzichtig glas, en bestaat uit een staalconstructie die groen is geverft. De kleur groen is ook te zien in het logo van het winkelcentrum.

Het Roercenter prijst zich aan met de slogan: Hier begint winkelen in Roermond!, en organiseert veel activiteiten om klanten te trekken. Zo zijn er diverse kinderdagen en organiseert het centre acties waarbij na aankoop van een product in een van de winkels in het winkelcentrum korting kan worden verkregen bij het parkeertarief van de nabijgelegen parkeergarage. Ook probeert het centre naamsbekendheid te krijgen met behulp van advertenties en staan er twee reclamezuilen in de binnenstad. Eén staat er tegenover het centre, naast de ingang van de parkeergarage. De andere staat aan de rand van de centrum, naast het Designer Outlet Centre, een ander (groot) winkelcentrum in Roermond. Vooral veel Duitsers bezoeken de stad, en daar probeert het Roercenter ook van te profiteren.

Winkels

In het Roercenter hebben de volgende winkels zich gevestigd:
  • Jumbo Supermarkten, supermarkt
  • Broekmans patisserie, gebak
  • ANWB, reisbureau
  • Straus, reisbureau
  • Wyliwyg, cadeauartikelen
  • Gall en gall, wijnhandel
  • Bloemenhuis, bloemen
  • Kruidvat, drogisterij
  • Duther, kleding
  • Marskramer, huishoudartikelen
  • Takko Fashion, kleding
  • Pipoos, hobbyartikelen
  • Shoe Time, schoenen
  • Villa Happ, kinderkleding
  • Glamourtime, sieraden
  • Looking Good, dameskleding
  • Cafe ‘Het Pakhuis’, café
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Roercenter (winkelcentrum)"

Reactie

Jo Leppers, 08-04-2008 22:16 #1
Deze site is verre van actueel, wrschl. al een maand of 5 niet geactualiseerd! Genoemd worden Bloemenhuis en Glamourtime terwijl deze al geruime tijd weg zijn; terwijl de Eurowinkel, Zix, Brainwash en Hennekens niet vermeld staan en ook de laatste schoenenwinkel is niet opgenomen, jammer dus!

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 01-03-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Reacties: 1
Schrijf mee!