InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Lelystad Airport: vliegveld in Flevoland

Lelystad Airport: vliegveld in Flevoland

Lelystad Airport: vliegveld in Flevoland Lelystad Airport is de naam van het vliegveld gelegen bij de stad Lelystad, Flevoland. Lelystad Airport heeft lange tijd een regionale functie gehad. In januari 2017 werd echter besloten dat de luchthaven uit mag groeien tot een van de grotere regionale vliegvelden van het land. Vanaf 2019 vliegen vanaf deze luchthaven ook grotere vliegtuigen en neemt Lelystad Airport een taak als vakantieluchthaven op zich.

Inhoud

Algemene informatie Lelystad Airport

N.V. Luchthaven Lelystad (officiële naam van het vliegveld) is de exploitant van het vliegveld van Lelystad, het vliegveld is echter beter bekend onder de naam 'Lelystad Airport'. Het bedrijf is een dochteronderneming van Schiphol Group. In totaal werken in 2016 18 mensen voor N.V. Luchthaven Lelystad en er werken ruim 300 personen op het gehele terrein van Lelystad Airport. In januari 2017 begint Schiphol Group met een fikse uitbreiding van de polderluchthaven. Het bedrijf wil een deel van het vakantieverkeer van nationale luchthaven Schiphol naar Lelystad Airport verplaatsen. In april 2019 moeten de eerste vluchten vertrekken vanaf het vliegveld. Schiphol Group hoopt 400.000 vluchten per jaar vanaf de luchthaven te kunnen realiseren.

Geschiedenis van de luchthaven

Voor de drooglegging van de Flevopolder (1918-1986) was het nodig grasbanen aan te leggen. Grasbanen maken het mogelijk voor lichte vliegtuigjes om op te stijgen en te landen. Deze vliegtuigen waren nodig om het droogleggen te kunnen voltooien. De aangelegde grasbanen bleken niet efficiënt genoeg en er moest gezocht worden naar een locatie voor een vliegveld. Het te realiseren vliegveld moest bovendien ook de mogelijkheid bieden tot uitbreiden. In 1973 werd Lelystad Airport geopend met één grasbaan. In de tien jaar na de opening, bleek dat er behoefte was aan een verharde baan. Deze nieuwe, verharde, baan werd gerealiseerd en in 1981 geopend. In de jaren 90 werd de baan uitgebreid met extra verlenging en verlichting. Schiphol Group nam het vliegveld in de polder over. Vanaf 2009 werd er regelmatig gesproken over uitbreiding van de luchthaven. Ook de politiek boog zich over de kwestie en in maart 2015 kreeg Lelystad Airport toestemming voor uitbreiding van het vliegveld. Na een periode van uitstel in de jaren 2015 en 2016, werden de laatste bezwaren afgewezen.

In januari 2017 krijgt de uitbreiding van Lelystad Airport groen licht. De verbouwing begint diezelfde maand nog.

Discussie rondom geluidsoverlastl

In het loop van 2017 wordt duidelijk dat de geluidsoverlast die de vertrekkende en aankomende vliegtuigen groter is dan vooraf bekend gemaakt. Bewoners in met name de regio Zwolle en in de Veluwe voeren actie tegen de eerdere, foute bekendmakingen. Er wordt anno oktober 2017 gekeken naar oplossingen, zoals alternatieve vliegroutes.

Toekomst van de luchthaven

De verkeersbaan van Lelystad Airport wordt uitgebreid, zodat ook grotere vliegtuigen de luchthaven kunnen gebruiken als vertrek- en landingsplaats. Er komt een luchtverkeersleidingstoren op het terrein. Tevens wordt er een terminal met parkeerterrein gebouwd. Tenslotte wordt een treinstation (her)gebouwd met de naam ‘Lelystad Zuid’. Vanaf 2019 biedt Lelystad Airport vakantievluchten aan vanaf de luchthaven.

Trainingsvliegveld

De Martinair Flight Academy en AIS Flight Academy maken gebruik van de luchthaven Lelystad om studerende piloten op te leiden. Daarnaast maken verschillende kleinere vliegscholen ook gebruik van de faciliteiten van het vliegveld. Op het terrein van de luchthaven is het tevens mogelijk gebruik te maken van de volgende faciliteiten: rondvluchten (per vliegtuig of per helikopter), lesvluchten, zakenvluchten en simulatievluchten.

Aviodrome

In 2003 werd Nationaal Luchtvaart Themapark Aviodrome geopend. Aviodrome is gevestigd op het terrein van Lelystad Airport. Het is het grootste museum voor lucht- en ruimtevaart in Nederland. In 2011 werd Aviodrome failliet verklaard. Door overname van de Libéma Groep uit Rosmalen, kon het museum een doorstart maken. Aviodrome is sinds april 2012 weer open voor publiek. Het museum biedt de bezoeker meer dan 100 tentoongestelde vliegtuigen, een filmtheater, wisselende exposities en kinderactiviteiten. Behalve op maandag is het themapark in het jaar 2017 iedere dag geopend van 10:00 tot 17:00. In schoolvakanties is Aviodrome ook op maandag open.

Adres Aviodrome Lelystad

  • Pelikaanweg 50
  • 8218 PG Luchthaven Lelystad
© 2017 Rfre, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gemeente LelystadLelystad is een gemeente en stad in Flevoland. Deze stad is de hoofdstad van de provincie Flevoland met ruim 73.000 inwo…
In de wolken na een dagje AviodromeIn de wolken na een dagje AviodromeEen dagje uitgaan is niet altijd even gemakkelijk te plannen. Het kan zijn dat de groep uit mensen van diverse leeftijde…
Auto slim parkeren bij een vliegveldAuto slim parkeren bij een vliegveldGoedkoop uw auto parkeren bij een vliegveld? Wat zijn de mogelijkheden, waar laat u uw auto bij een vliegveld, wat zijn…
Vliegen vanaf de luchthavens in NederlandVliegen vanaf de luchthavens in NederlandVliegen vanuit Nederland kan vanaf verschillende vliegvelden. Het meest grote en populaire vliegveld in Nederland is Sch…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Holgi, Pixabay
  • http://www.lelystadairport.nl/over-ons/lelystad-airport
  • http://nos.nl/artikel/2153587-laatste-bezwaren-afgewezen-lelystad-airport-mag-uitbreiden.html
  • https://www.pilootenvliegtuig.nl/bedrijven/martinair-flight-academy/

Reageer op het artikel "Lelystad Airport: vliegveld in Flevoland"

Infoteur: Rfre
Laatste update: 16-10-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!