InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Wat heeft Malmö (Zweden) te bieden?

Wat heeft Malmö (Zweden) te bieden?

Wat heeft Malmö (Zweden) te bieden? De Zweedse stad Malmö ligt in de meest zuidelijke provincie van Zweden: Skåne. Na Stockholm en Gotenburg is Malmö de derde grootste stad van Zweden. Een stad dat verschillende bezienswaardigheden te bieden heeft.

De reis naar Zweden

Op nog geen anderhalf uur vliegen van Amsterdam ligt Kastrup, de luchthaven van Kopenhagen. Zoals velen waarschijnlijk opmerken is Kopenhagen de hoofdstad van Denemarken en niet van Zweden. Waarom dan naar Kopenhagen vliegen als de Zweedse stad Malmö de bestemming van de reis is? De reden hiervoor is dat Malmö sinds het jaar 2000 via de Sontbrug (Öresundsbron) verbonden is met Denemarken. Sindsdien is het mogelijk om met zowel de trein als auto van Kastrup naar Malmö Centraal te reizen in slechts twintig minuten. Malmö ligt dus veel dichter bij de Deense hoofdstad Kopenhagen, dan bij de Zweedse hoofdstad Stockholm.

Bezienswaardigheden in Malmö

Turning Torso

In de trein van Kastrup naar Malmö is de eerste bezienswaardigheid van Malmö al te zien: de Turning Torso. De Turning Torso is een 190 meter hoog gebouw dat in de hoogte 90 graden draait. Naast kantoorruimte biedt de Turning Torso ook woonruimte aan in de vorm van koop- en huurappartementen. Met zijn hoogte en opvallende uiterlijk is het onmogelijk de Turning Torso te missen tijdens een vakantie in Malmö.

Genieten in de parken van Malmö

Malmö heeft verschillende grote parken, zoals Pildammsparken, Folkets Park, Kungsparken en Slottsparken. Vanaf het moment dat de zon meer gaat schijnen, zijn er overal mensen in het park te zien. Wat misschien op zal vallen is het aantal mensen dat aan het barbecueën is. In de meeste parken in Malmö is het namelijk toegestaan om, onder bepaalde voorwaarden, te barbecueën. Zodra het weer het toelaat, zijn er overal groepen vrienden en families in het park te zien die samen genieten van het weer en dat vieren met wat vlees of vis op de barbecue.

Malmöhus

Voor een stukje cultuur is er het kasteel Malmöhus. Hier is het mogelijk om meer te leren over onder andere de geschiedenis en natuur van Malmö. Helaas beschikt een klein deel van het museum slechts over Zweedse tekst/informatie. Voor jongeren onder de twintig jaar is de toegang gratis en boven de twintig jaar is de toegangsprijs 40 kronen per persoon.

Västra Hamnen

Västra Hamnen is een stadswijk aan de kust van Malmö, waar verschillende restaurantjes te vinden zijn. Vanaf het centraal station van Malmö is het tien minuten lopen, maar er zijn ook bussen die hier naartoe rijden. Hier is onder andere de Turning Torso van dichtbij te bewonderen. Voor diegenen die van ontspanning aan het water houden, is er een lang strand.

Lilla Torg

Wie van uitgaan en gezelligheid houdt, moet ’s avonds een bezoekje aan Lilla Torg brengen. Dit sfeervolle plein midden in het centrum van Malmö is in de zomermaanden een ontmoetingsplaats voor veel mensen.

Naast een gezellig centrum, meerdere mooie parken en uitgaansmogelijkheden voor zowel een jonger als ouder publiek, heeft Malmö zelfs een eigen strand. In deze veelzijdige stad is daarom voor iedereen wat te doen!

Songfestival in Malmö 2013

In 2013 zal het Songfestival door Zweden worden georganiseerd, aangezien Loreen met haar nummer Euphoria de duidelijke winnaar was. Het nummer is zelfs de grootste Eurovisie Songfestivalhit ooit in de Top 40 geweest. Hopelijk zal Anouk het dit jaar net zo goed doen, ook al zijn de meningen over het nummer 'Birds' verdeeld.

Uiteindelijk is in Zweden voor de stad Malmö gekozen om het songfestival te houden. Het zal plaatsvinden in de nieuwe arena ''Malmö Arena'' dat sinds 2008 geopend is. Malmö Arena is makkelijk te bereiken met zowel bus, trein als auto. Het ligt bij het trein- en busstation Hyllie. Met de trein ben je vanaf Malmö Hyllie in 13 minuten op treinstation van het vliegveld van Kopenhagen (Kastrup) en de andere richting op ben je in 7 minuten bij het centraal station van Malmö. Ook gaan er vanaf Hyllie bussen naar het centrum van Malmö. In oktober 2012 is er bovendien een enorm groot winkelcentrum geopend bij station Hyllie, genaamd Emporia.

Dit is niet de eerste keer dat het songfestival in Zweden en Malmö plaatsvindt:
  • 1975 in Stockholm
  • 1985 Gotenburg (Göteborg)
  • 1992 Malmö
  • 2000 Stockholm

Lees verder

© 2012 - 2017 Suzannen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bus naar Göteborg, Malmö, Stockholm, Zweden / BusreisHet is mogelijk om erg goedkoop met de bus naar Göteborg, Malmö, of Stockholm in Zweden te reizen. Het is wellicht minde…
Lund, universiteitsstad in ZwedenLund, universiteitsstad in ZwedenLund wordt in de volksmond ook wel de stad van ideëen genoemd. Dit is waarschijnlijk omdat het een universiteitsstadje i…
Studeren in ZwedenDe Scandinavische landen Zweden, Noorwegen en Finland staan in de top 3 van de meest populaire landen om te studeren. En…
Eurovisie songfestival 2009Op dinsdag 12 mei vond de eerste halve finale voor het Eurovisie Songfestival plaats en op p donderdag 14 mei vindt de t…
Eurovisie Songfestival 2013 - Deelnemers en UitslagenEurovisie Songfestival 2013 - Deelnemers en UitslagenOp dinsdag 14 mei en donderdag 16 mei vinden de halve finales van het Eurovisie Songfestival 2013 plaats. Op zaterdag 18…
Bronnen en referenties
  • http://uk.oresundsbron.com/page/34
  • http://www.turningtorso.net/facts.html
  • http://www.malmo.se/museer

Reageer op het artikel "Wat heeft Malmö (Zweden) te bieden?"

Infoteur: Suzannen
Laatste update: 10-05-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Zweden
Schrijf mee!