InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Varen en vogels kijken Wormer- en Jisperveld

Varen en vogels kijken Wormer- en Jisperveld

Varen en vogels kijken Wormer- en Jisperveld Wat is er ontspannender dan met mooi weer een rondje varen in een mooi natuurgebied? Dit is leuk om te doen in het Wormer- en Jisperveld, een groot veenweidegebied. Het natuurgebied omvat talloze weilanden, die met water omringd zijn. Het gebied is belangrijk voor veel weidevogels, die in Nederland voorkomen. Met een fluisterboot van De Poelboerderij kunt u een twee uur durende tocht door het gebied maken. Het is een leuk uitje om met kinderen te doen.

Wormer- en Jisperveld

Wormer- en JisperveldWormer- en Jisperveld
Het gebied was oorspronkelijk een veenmoeras. Het werd ooit geschikt gemaakt voor landbouw, waardoor het veen is ingeklonken. De vele sloten zijn door mensenhanden uitgegraven.De vele watermolentjes in het gebied zorgen ervoor dat de waterhuishouding geregeld wordt. Het Wormer- en Jisperveld wordt, zeker in het voorjaar, druk bezocht door weidevogels, die er komen broeden. Je ziet er o.a. de grutto, kievit, tureluur, scholekster en graspieper, maar het gebied is ook vergeven van allerlei soorten ganzen en reigers.

Wat doet Natuurmonumenten?

Natuurmonumenten zet zich in om het landschap voor de weidevogels te behouden en heeft daarom een groot deel van het gebied aangekocht. De vele weilandjes moeten onderhouden worden, om te voorkomen dat er bossen beginnen te groeien. Opkomende bomen en struiken moeten gerooid worden, riet wordt gesneden, er wordt gehooid en de weiden worden door koeien begraasd. De vele weilandjes zijn alleen over water bereikbaar.

Manieren om het Wormer- en Jisperveld te bezoeken

FluisterbootFluisterboot
  • Vaarexcursie onder leiding van een gids. Met een fluisterboot kun je gedurende twee uren varen, onder leiding van een gids, door het gebied. Met een verrekijker, die gratis te lenen is bij De Polderboerderij, kun je goed alle vogels bekijken. De gids weet veel te vertellen over het gebied en de vogels. Onderweg is er een stop op één van de vele eilandjes, om een klein wandelingetje over het verende veen te maken. Hier kun je ervaren hoe het is om op ‘zwevend’ veen te lopen.
    • Vertrekpunt: Poelboerderij Wormer- en Jisperveld, Veerdijk 106 in Wormer.
    • Kosten: Leden Natuurmonumenten krijgen korting.
    • Parkeren: gratis 100 meter vanaf De Poelboerderij
  • Kanoroutes. Er zijn drie vaarroutes uitgezet d.m.v. paaltjes, twee routes van 9 km en één route van 8 km.
  • Wandelroute. Er is een drie km lange wandeling langs riet- en weidevogels. De route start bij de begraafplaats in Oost-Knollendam.

De poelboerderij

Vanuit deze boerderij worden vanaf het voorjaar tot in het najaar wandelingen en vaarexcursies georganiseerd. Verder is er veel informatie over het gebied te vinden en kunnen kinderen spelen met een waterspeelplaats. Er is de mogelijkheid om verjaardagsfeestjes te vieren en met de schoolklas ( vaar)excursies te houden.

Mijn ervaring

We zijn meegeweest met een vaarexcursie met een fluisterboot, met gids. Vooraf kregen we kort informatie, met dia's, over de soorten weidevogels in het gebied. Voor vertrek naar de fluisterboot kregen liefhebbers een verrekijker mee, om tijdens de tocht door de vele slootjes de vogels goed te kunnen bekijken. De boot is ruim opgezet en de zitjes zijn in de richting van de zijkant van de boor opgesteld, zodat iedereen goed zicht heeft. Het was een ontspannen tochtje, waarin veel vogels te bekijken waren. Behalve de weidevogels hebben we ook nog een vos en een aantal roofvogels gezien. Een leerzame en leuke tocht, ook voor de kinderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.natuurmonumenten.nl
  • Folder Bezoekerscentrum Wormer- en Jisperveld

Reageer op het artikel "Varen en vogels kijken Wormer- en Jisperveld"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 03-09-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Uitjes Nederland
Schrijf mee!