InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Philharmonie: het nieuwe Concertgebouw van Parijs

Philharmonie: het nieuwe Concertgebouw van Parijs

Parijs is sinds kort een nieuw Concertgebouw rijker: de Philharmonie de Paris. Het ligt buiten de bekende toeristische delen van de stad, in het 19e departement. Allerlei instellingen rond muziek zijn daar de afgelopen jaren naar toe verhuisd, ze zijn gehuisvest in een aangenaam park. Het is de moeite waard om daar eens een kijkje te gaan nemen en een concert te bezoeken.

Locatie

In het noord-oosten van Parijs ligt het Parc de la Vilette. Vroeger waren daar de veemarkt en het abattoir van Parijs gevestigd. Geleidelijk aan zijn er allerlei voorzieningen in het park gerealiseerd die met muziek te maken hebben, zoals het conservatorium van Parijs, het muziekmuseum en een grote hal voor populaire concerten. ís Zomers worden er in de open lucht films vertoond.

De grote zaal

De laatste toevoeging is de Philharmonie Grande Salle: de nieuwe concertzaal voor klassieke muziek. Op 14 januari 2015 was het zover: de zaal werd in gebruik genomen. Tot nu toe vonden klassieke concerten plaats in Salle Pleyel, in de buurt van de Arc de Triomphe. Maar alle activiteiten zijn per half januari naar de nieuwe locatie verhuisd, inclusief de vaste bespeler van de Salle Pleyel, het Orchestre de Paris.

Het gebouw ligt pal tegen de rondweg van Parijs, de périphérique. Vanuit het herentoilet kijk je recht op de voorbij razende autoís op een meter of twaalf afstand. Binnen is er niets te merken van het verkeer.
Zoals je in Parijs mag verwachten is er ook een metrostation in de buurt: halte Porte de Pantin.

Het gebouw is nog lang niet af is. Zelfs in de zaal is er nog flink wat werk aan de winkel. Zo houden de stoeltjes na een rij of 10 op Ė daarboven staan voorlopig gewoon losse stoelen. De wanden zijn versierd met blokjes hout Ė waarvan de helft nog aangebracht moet worden. Vanaf sommige plaatsen kun je onder de vloer in de ingewanden van het gebouw kijken.
In de foyers zijn de plafonds maar voor een deel klaar. Zelfs ís avonds draafde er af en toe nog een bouwvakker door de gangen. De prullenbakken zijn wel erg provisorisch...
In de toiletten staan losse zeeppompjes en ontbreken handdoeken. Her en der zijn er rare doorgangen en ontbreekt de wandbekleding, aan de buitenkant moeten wanden en plafonds afgewerkt worden.
Maar het gebouw is geslaagd: ondanks alle beperkingen blijkt het mogelijk een concert te organiseren voor een volle zaal zonder dat je overal in de rij moet staan of het idee hebt dat het heel druk is in het gebouw. En: het kan alleen maar beter worden!

Concert van Janine Jansen

Op 21 januari speelde Janine Jansen samen met het Orchestre de Paris het vioolconcert van Tsjaikovski. Het is een fantastisch concert voor een volle zaal. Janine speelt als een vrouwelijke Paganini, ze danst gepassioneerd met het orkest. Het publiek is laaiend enthousiast. De violiste wordt keer op keer teruggeroepen door het publiek - ze geeft toe: een toegift! . Fantastisch om te ervaren dat Janine een wereldster is die wordt gewaardeerd door het kritische Parijse publiek
Na de pauze speelde het orkest de onheilspellende 5e symponie van Sjostakovitsj.
De akoustiek in de zaal is prima, het zicht op het podium perfect. Ondanks het grote aantal bezoekers maakt de zaal een intieme indruk.

Kaartjes kopen

Op de Philharmonie de Paris is alles te vinden over de agenda. Er is ook een Engelse versie van de website. Onder 'saison 2015' staat de agenda met alle concerten en andere evenementen. Kaarten bestellen gaat hier gemakkelijk.

Tot slot

De onvolkomenheden van het gebouw zullen de komende maanden wel opgelost worden. Dan heeft Parijs er een prachtige voorziening bij.
Neem bij het volgende bezoek aan Parijs een kijkje in het Parc de la Vilette, en als het even kan, ga naar een concert!
© 2015 - 2019 Jan-schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Biografie Janine Jansen, Nederlandse violisteBiografie Janine Jansen, Nederlandse violisteWeinig klassieke musici spreken zo tot de verbeelding bij het grote publiek als de inmiddels internationaal vermaarde Ne…
Doorverkoop kaartjes voor concerten voorlopig niet verbodenDoorverkoop kaartjes voor concerten voorlopig niet verbodenMojo Concerts is het bedrijf dat in Nederland de kaartverkoop doet voor popconcerten. Zwarthandel is een groot probleem.…
Tickets kopen of verkopen. Hoe werkt dat?Tickets kopen of verkopen. Hoe werkt dat?Kaartjes kopen, tickets kopen... Seatwave is een internetsite waar duizenden tickets te koop worden aangeboden, en waar…
Een pictogrammenbord makenEen pictogrammenbord makenKinderen met gedrags- en ontwikkelingsstoornissen hebben behoefte aan een duidelijke dagindeling, structuur en overzicht…
Paris Hilton, thatís Hot!Paris Hilton, thatís Hot!Paris Hilton is er in 2004 in geslaagd om copyright te verkrijgen voor de zin: ĎThatís hot.í Hoewel de zin al door versc…
Bronnen en referenties
  • http://lavillette.com
  • http://www.orchestredeparis.com
  • http://www.philharmoniedeparis.fr/fr
  • Foto van de grote zaal van de website van de Philharmonie

Reageer op het artikel "Philharmonie: het nieuwe Concertgebouw van Parijs"

Infoteur: Jan-schrijft
Laatste update: 29-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!