InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Gard (Frankrijk)

Gard (Frankrijk)

Gard (Frankrijk) De Gard is een departement in Zuid-Frankrijk, gelegen ten zuiden van de in Nederland veel bekendere Ardeche. Toch weten vele Nederlanders deze mooie streek te vinden en terecht. De Gard heeft veel te bieden op het gebied van natuur, cultuur en gastronomie. Het is een geweldig mooie vakantiebestemming, wat voor vakantie je ook zoekt.
Pont du Gard / Bron: Birkett~commonswiki / Wikimedia CommonsPont du Gard / Bron: Birkett~commonswiki / Wikimedia Commons

Pont du Gard - Romeins aquaduct

Wereldbekend is de Pont du Gard. Dit is een Romeins aquaduct dat later uitgebreid is tot brug. Het is 49 meter hoog, en bestaat uit drie niveaus, waarvan het bovenste 275 meter lang is. De Pont du Gard overspant de rivier de Gardon. Ga ook eens op zoek naar de andere restanten van het aquaduct die in de directe omgeving te vinden zijn en een goed beeld geven van hoe het totale aquaduct er uit heeft gezien.
Cascades du Sautadet / Bron: Benh LIEU SONG / Wikimedia CommonsCascades du Sautadet / Bron: Benh LIEU SONG / Wikimedia Commons

Cascades du Sautadet - bijzondere watervallen

Indrukwekkend zijn ook de Cascades du Sautadet. Zoals je op de foto kunt zien is het niet één waterval, maar meerdere kleine watervallen. In de verte hoor je het lawaai al van de waterval die naar beneden klettert op de reusachtige witachtige rotsen. Deze fantastische waterspeeltuin is een waar paradijs voor liefhebbers van de wilde natuur in de Gard, je kunt hier niet alleen zwemmen, maar ook langs de oevers lopen tot aan de waterval van Sautadet, helemaal aan het einde. Al blijft het wel uitkijken, er mag gezwommen worden, maar absoluut niet van de rotsen gedoken worden, de afgelopen jaren zijn hier zeker al tientallen doden gevallen.
La Roque-sur-Céze / Bron: Vi Cult / Wikimedia CommonsLa Roque-sur-Céze / Bron: Vi Cult / Wikimedia Commons

La Roque-sur-Céze - schilderachtig dorpje

Vlakbij de Cascade ligt het schilderachtige dorpje La Roque-sur-Céze, mooi tegen een heuvel. een schitterend gezicht als je aan komt rijden. Het is een typisch Zuid-Frans dorp met schilderachtige straatjes. Het dorpje is vrijwel niet bereikbaar met de auto. Parkeren kan op het niveau van de watervallen en de campings waarna de klim naar het dorpje te voet moet worden aanvaard.
Uitzicht van Le Mont Bouquet / Bron: Patafisik / Wikimedia CommonsUitzicht van Le Mont Bouquet / Bron: Patafisik / Wikimedia Commons

Le Mont Bouquet - schitterend panorama

Op de top van Le Mont Bouquet (630) in Brouzet-les-Ales heb je een adembenemend uitzicht over de Alpen (noordoost), de zee (zuid) en"les Cevennes" (west). Neem een picknick mee en geniet in de schaduw van de bomen van het schitterende panorama. Er is een grote parkeerplaats helemaal boven op de berg, dus klimmen is niet nodig.
nougat / Bron: Georges Seguin / Wikimedia Commonsnougat / Bron: Georges Seguin / Wikimedia Commons

Boisson - verse nougat

Bij nougat denken we aan Montelimar. Maar ga eens naar het gehuchtje Boisson. Daar is een ambachtelijke nougatmakerij. Bekijk het proces van dichtbij en als je geluk hebt mag je de nog warme nougat proeven. Uiteraard worden de handgemaakte lekkernijen ook ter plaatse verkocht.
Place aux Herbes / Bron: Daniel Villafruela / Wikimedia CommonsPlace aux Herbes / Bron: Daniel Villafruela / Wikimedia Commons

Uzes - gezellig stadje

Uzes is een gezellig stadje. Het heeft vele bezienswaardigheden zoals het Paleis van de Duc d'Uzès, de kathedraal Saint-Théodorit en de Tour Fenestrelle. Iedere zaterdag wordt op Place aux Herbes in het karakteristieke centrum van het stadje een regionale markt gehouden. De regionale markt is beroemd en er wordt een keur aan regionale producten aangeboden. De Place aux Herbes is een heel pittoresk plein met een fontein die omringd is door heel wat platanen. Rond het plein staan huizen met bogen. Een heerlijk plekje om neer te strijken op een van de vele terrasjes.
La Table Des Turcs / Bron: Patafisik / Wikimedia CommonsLa Table Des Turcs / Bron: Patafisik / Wikimedia Commons

La Table Des Turcs - Dolmen (Hunebed)

Vlak bij het plaatsje La Leque (gemeente Lussan) ligt een prachtige dolmen, een soort hunebed. Parkeer de auto op N 44° 12.351 E 004° 22.970 en volg vanaf daar het wandelpad naar de dolmen. Onderweg passeer je een 'lapiaz' een gebied met grote rotsplaten. Dit kan wat lastig te passeren zijn. Reken op ca 5 km voor de wandeling van auto naar dolmen en weer terug naar de auto. De meeste paden zijn goed begaanbaar. De dolmen vind je op N 44° 12.351 E 004° 22.970
Chartreuse de Valbonne / Bron: Jerome271072 / Wikimedia CommonsChartreuse de Valbonne / Bron: Jerome271072 / Wikimedia Commons

Chartreuse de Valbonne - klooster

Dit is een oud klooster, gesticht in 1204 door Kartuizer monniken. Het is schitterend gelegen te midden van de bossen. Het klooster valt op door de prachtige daken van geglazuurde dakpannen. Tegen betaling is een deel te bezoeken. Interessant zijn de lange kloostergang en de gereconstrueerde monnikscel. De Chartreuse de Valbonne heeft een grote schaduwrijke parkeerplaats. Het is het begin van vele bewegwijzerde wandelingen, waarvan de wandeling door de botanische tuin geschikt is voor het hele gezin. Na afloop van het wandelen kun je uitpuffen op het terras op de binnenplaats. En natuurlijk neem je dan wat wijn uit de eigen wijngaard of andere streekproducten uit het winkeltje mee. De Chartreuse de Valbonne is bereikbaar vanaf de D23 waar het staat aangegeven op borden.

Goudargues / Bron: Vi..Cult... / Wikimedia CommonsGoudargues / Bron: Vi..Cult... / Wikimedia Commons

Goudargues - gezellig plaatsje

Goudargues wordt doorsneden door enkele waterlopen en daarom wordt het wel met enige overdrijving het Venetië van de Gard genoemd. De gekanaliseerde beek in het centrum wordt omzoomd door grote platanen waardoor het een zeer sfeervolle Zuid-Franse uitstraling krijgt. Er zijn vele terrasjes en winkeltjes. Verder is de kerk met dubbele toren een bezoekje waard. Iedere woensdagochtend is er een drukbezochte grote markt met vele verse producten en lekkernijen waar de bewoners zelf ook graag inkopen doen. Ook de lavoir met waterspuitende kikker is leuk om eens te bekijken.
Bovenstaande is nog maar een kleine greep uit alles wat deze streek te bieden heeft: dolmen, grotten, grillige rotsformaties, pittoreske dorpjes etc.

Lees verder

© 2013 - 2017 Serve, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aquaduct een waterleidingsysteem van eeuwen terugAquaduct een waterleidingsysteem van eeuwen terugEen aquaduct is een waterleidingsysteem dat door de Romeinen sinds de vierde eeuw voor Christus is ontwikkeld. Het besta…
De mooiste dorpen in Frankrijk: de Languedoc-RoussillonDe mooiste dorpen in Frankrijk: de Languedoc-RoussillonLes Plus Beaux Village de France is een organisatie die er naar streeft het authentieke karakter van dorpen in Frankrijk…
Marktdag in de ProvenceWie graag markten bezoekt, komt in de Provence ruim aan zijn trekken. Verse producten, lokale specialiteiten en gezellig…
Ponykamp met FjordenPonykamp met FjordenEen ponykamp waar je de gehele vakantie omringt wordt door Fjorden. Wanneer de Fjord je lievelingspaardenras is, klinkt…
Vallon Pont d’Arc en omstrekenHeb je reisplannen, maar weet je niet waar naartoe? Dan word je hier warm gemaakt voor het zuiden van de Ardèche. Er is…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gard (Frankrijk)"

Infoteur: Serve
Laatste update: 07-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Frankrijk
Schrijf mee!