InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Catharijneconvent: eigentijds museum over religie

Catharijneconvent: eigentijds museum over religie

Catharijneconvent: eigentijds museum over religie Een uniek museum voor kerkelijke kunst. Dat was Museum Catharijneconvent ruim 25 jaar. Nu bezoekers niet meer vanzelfsprekend op de hoogte zijn van bijbelverhalen en christelijke tradities, is het museum vernieuwd. De presentatie is aangepast aan de eisen van deze tijd. Maar nog altijd kun je er vele waardevolle handschriften, schilderijen en sieraden zien. Museum Catharijneconvent is gevestigd in een 15de-eeuws karmelietenklooster in het Utrechtse museumkwartier. Je vindt er een uitgebreide collectie kunst- en historische objecten die een beeld schetsen van de christelijke geschiedenis van Nederland en de invloed van deze geschiedenis op de samenleving.

Van twee kanten

De collectie richt zich zowel op de protestantse als de katholieke variant van het christendom. Daarmee onderscheidt het museum zich van de meeste andere musea voor kerkelijke kunst in ons land. Je vindt in het Catharijneconvent rijk geïllustreerde handschriften, met edelstenen versierde boekbanden, beelden, schilderijen, altaarstukken, kerkelijke kleding en religieuze gouden en zilveren voorwerpen, zoals reliekhouders en avondmaalzilver.

Topstukken

Enkele topstukken zijn: Rembrandt’s Doop van de kamerling, werken van Frans Hals en Pieter Saenredam en de bijzondere koorkap en dalmatiek die David van Bourgondië (15de-eeuwse bisschop van Utrecht) liet maken. Bijzonder is ook de verzameling spotprenten en –schilderijen waarmee protestanten en katholieken elkaar door de eeuwen heen belachelijk maakten.

Niet vanzelfsprekend

Nu het niet meer vanzelfsprekend is dat Nederlanders kennis hebben van het christendom, haar tradities en verhalen, heeft Museum Catharijneconvent onlangs gekozen voor een nieuwe manier van overdracht. Niet alleen inhoudelijk, maar ook qua vorm pakt het museum haar exposities eigentijdser aan. Met fototentoonstellingen en speciale activiteiten voor kinderen bijvoorbeeld.

Praktische informatie

  • Lange Nieuwstraat 38
  • 3512 PH Utrecht
  • 030 – 231 72 96
  • website museum
  • di-vr 10-17 uur
  • weekend en feestdagen 11-17 uur
  • toegang: € 7 - € 12 (Museumkaart geldig)

Eten en drinken

In het museumcafé en op het terras van het Catharijneconvent kun je lekker lunchen en koffiedrinken en heb je een mooi uitzicht op het conventgebouw. Je kunt het café ook bezoeken zonder toegangskaart voor het museum. Het is een oase van rust in de drukke binnenstad van Utrecht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Catharijneconvent: eigentijds museum over religie"

Infoteur: Tinekez
Laatste update: 14-01-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Mystieke musea
Schrijf mee!