InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > The Real Mary King's Close (Edinburgh)

The Real Mary King's Close (Edinburgh)

The Real Mary King's Close (Edinburgh) De binnenstad van Edinburgh bestaat uit twee delen: Old Town en New Town. De Old Town bestaat voornamelijk uit het prachtige kasteel en de hoofdstraat Royal Mile. De New Town is een zorgvuldig geplande stadsuitbreiding uit de 18e eeuw. Over de Old Town doen vele mysterieuze en duistere verhalen de ronde. Diep onder dit gedeelte van de stad bevindt zich een gangenstelsel dat lang verborgen is geweest. Een labyrint van straatjes, kerkers en gewelven. Voordat de New Town gebouwd werd, was dit de plek voor mensen voor wie bovengronds geen ruimte meer was. Letterlijk vanwege hoge woningnood, maar ook kwamen hier de mensen die niet gezien wilde worden en zich liever schuil hielden. The Real Mary King's Close is een attractie die je meeneemt naar dit ondergrondse labyrint en je zo een kijkje in de geschiedenis van de stad geeft.

Edinburgh's closes

De Schotse hoofdstad Edinburgh is gebouwd op een rotsformatie, waarop het kasteel op het hoogste punt schittert. Vanaf het kasteel loopt de belangrijke straat Royal Mile naar beneden. Vanaf deze straat zijn lange, smalle steegjes beide kanten op gegroeid, waar mensen hun woningen maakten. Deze smalle steegjes worden closes genoemd. Ze zijn vernoemd naar de meest prominente burgers van de stad of naar de handel die verdreven werd in de desbetreffende close. Veel van de invloedrijkste personages van Edinburgh hadden hun thuisbasis in een van de vele closes. Zo kom je Dickson's Close, Old Fishmarket Close en Mary King's Close tegen wanneer je door de stad wandelt.

De bijzonder smalle steegjes die zich binnen de voormalige stadsmuren bevinden, waren geen architectonische fouten. Deze closes speelden een belangrijke rol in de infrastructuur. De dreiging van een Engelse aanval was altijd aanwezig en deze smalle straten, omringd door hoge gebouwen, boden de inwoners bescherming en gemoedsrust. De closes bevatten sommige van de beste verhalen, geheimen en mysteries van de stad. Er wordt beweerd dat geesten hier nog steeds rondzwerven.

Mary King's Close

Een van de bekendste closes is Mary King's Close, welke bekend staat om haar paranormale activiteiten. Dit wordt een van de spookachtigste plaatsen in Edinburgh genoemd. Eeuwenlang is deze close, inclusief alle geheimen, begraven geweest onder de stad en vergeten. Pas in april 2003 werd deze plaats heropend voor publiek.

Archeologen en historici geloven dat de close meer was dan enkel een smalle doorgang. Het zou toegang dienen tot meerdere closes en pachtgoed in bezit van Alexander King. Hij vernoemde deze specifieke close naar zijn dochter, Mary. Ze was een weduwe, moeder van vier kinderen, naaide en handelde in stoffen en is later uitgegroeid tot een welvarend zakenvrouw. Dat een close naar een vrouw vernoemd werd, was zeer ongebruikelijk. Dit toont aan hoe hoog haar status geweest moet zijn in het oude Edinburgh.

Over Mary King's Close doet een van de gruwelijkste en meest verontrustende geruchten de ronde. Slachtoffers van de pest zouden hier opgesloten zijn, waarna de steeg dicht gemetseld werd en deze mensen gevangen zaten. Ze konden niks anders doen dan wachten op hun dood. Hierdoor heeft de close dan ook de bijnaam Street of Sorrows gekregen.

The Real Mary King's Close

The Real Mary King's Close is een attractie die hoog op de bezienswaardighedenlijst staat van menig toerist. Karaktergidsen in kostuum nemen je mee naar het 17e-eeuwse ondergrondse Edinburgh, naar de unieke straten en ruimtes die bewaard gebleven zijn. Er zijn diverse karaktergidsen zoals koopman, dichter of dochter van Mary King. Elk personage biedt een uniek perspectief op het dagelijks leven toentertijd. Luister naar hun verhalen en stel je voor hoe het leven geweest moet zijn; dicht op elkaar wonend, met slechte hygiënische omstandigheden en de pest die slachtoffers bleef eisen. Voordat de tour van start gaat, kun je in de tentoonstellingsruimte meer te weten komen over het leven in de closes.The Real Mary King's Close is geen spookhuis en de verklede acteurs zijn er dan ook niet om bezoekers de stuipen op het lijf te jagen. De tour is informatief van aard.

Annie

Annie was een jong meisje dat honderden jaren geleden in Mary King's Close leefde. Ze raakte haar pop kwijt en is sindsdien ontroostbaar. De legende van Annie leeft voort onder de grond van Edinburgh, ze zou hier nog steeds rondzwerven op zoek naar haar geliefde pop. Sommige bezoekers denken haar aanwezigheid gevoeld te hebben, men zou haar zelfs hebben horen huilen! Bezoekers nemen speelgoed, knuffels en poppen mee, in de hoop dat ze hierdoor haar welverdiende rust vindt en haar geest niet meer rond hoeft te zwerven. Al het speelgoed dat bezoekers meebrengen, wordt eens in de zoveel tijd verzameld en gedoneerd aan een goed doel, bedoeld voor kinderen die door een zware tijd gaan.

Praktische informatie (2018)

Locatie, openingstijden en prijzen
  • De ingang is te vinden op de Royal Mile, direct tegenover het Mercat Cross en de St. Giles kathedraal.
  • De openingstijden zijn als volgt:
    • april t/m oktober: elke dag van 10:00 uur t/m 21:00 uur
    • november: elke dag van 9:00 uur t/m 17:30 uur (op vrijdag en zaterdag tot 21:00 uur en op zondag tot 18:30 uur)
    • december t/m maart: elke dag van 10:00 uur t/m 17:00 uur (op vrijdag en zaterdag tot 21:00 uur)
  • De tour duurt een uur en start elk kwartier.
  • Vanwege veiligheids- en gezondheidsredenen kunnen er maximaal 20 bezoekers per tour mee, in drukke tijden zoals schoolvakanties en weekenden is vooraf boeken dan ook aanbevolen.
  • Een ticket kost £15,50 (£9,50 voor kinderen en £13,50 voor 60+'ers), vanaf 15 bezoekers geldt een groepskorting.

Voor wie is de tour geschikt?
  • De tour is niet geschikt voor kinderen onder 5 jaar en jeugd onder 16 jaar moet worden begeleid door een volwassene.
  • De tour is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers.
  • Bezoekers die claustrofobisch of bang in het donker zijn, wordt de tour afgeraden.
  • Bezoekers die last hebben van astma wordt geadviseerd hun medicatie mee te brengen.
  • Honden zijn niet toegestaan, de tour is niet geschikt voor dieren.

De tour
  • In totaal moeten bezoekers 96 treden lopen, 58 naar beneden en 38 omhoog.
  • De karaktergidsen spreken alleen Engels, wel zijn er Franse, Duitse, Italiaanse en Spaanse gratis audiogidsen beschikbaar.
© 2018 Kristelschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieSchrijfboek: Stephen King Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
Filmrecensie: SleepwalkersrecensieFilmrecensie: SleepwalkersDe film dateert uit 1992 en is een van de vele werken van de hand van schrijver Stephen King. Dan kan het dus niets ande…
Dr. Martin Luther King: "I have a dream"Dr. Martin Luther King: "I have a dream""I have a dream". Wie kent de beroemde uitspraak niet van Martin Luther King. Op 4 april 2018 is het 50 jaar geleden dat…
Variaties op de Bloody MaryVariaties op de Bloody MaryDe Bloody Mary is een van de bekendste cocktails die er bestaat. Maar kent u ook de volgende variaties op dit drankje al…
Burger King, de WhopperJaren na de oprichting van McDonald´s komt de eerste vestiging van Burger King. Het grappig echter is wel dat vanaf het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Realmarykingsclose.com,
  • http://www.scotclans.com/history-mystery-in-edinburghs-closes/
  • https://www.visitscotland.com/info/tours/the-real-mary-kings-close-p246411
  • https://www.realmarykingsclose.com/
  • https://www.introducingedinburgh.com/mary-kings-close
  • https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_closes_on_the_Royal_Mile
  • https://www.top10bezienswaardigheden.nl/schotland/edinburgh.htm
  • https://www.cityspotters.com/verenigd-koninkrijk/edinburgh/griezelen-in-edinburgh
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Edinburgh

Reageer op het artikel "The Real Mary King's Close (Edinburgh)"

Infoteur: Kristelschrijft
Laatste update: 09-11-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!