InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Zwemkleding in het buitenland: bikini, topless, naakt

Zwemkleding in het buitenland: bikini, topless, naakt

Zwemkleding in het buitenland: bikini, topless, naakt In Nederland kan je rustig in je zwempak, bikini of zelfs topless aan het strand liggen, terwijl in de Verenigde Staten topless zwemmen of zonnen bijna overal verboden is. Elk land heeft zo zijn, soms ongeschreven, regels met betrekking tot zwemkleding. In Frankrijk geeft men de voorkeur aan een strakke zwembroek voor de heren. In Italië is in veel zwembaden de badmuts verplicht. En als je naar Afrika, het Midden Oosten of het Verre Oosten gaat, kun je als vrouw beter je badpak inpakken.

Bikini

Over het algemeen is badkleding voor vrouwen steeds bloter geworden. Toen de bikini in 1946 geïntroduceerd werd, werd deze tweedelige zwemkleding als onzedig beschouwd. Er werd een naaktdanseres ingehuurd om het model te showen, omdat modellen er nog niet in gezien wilde worden.

Tegenwoordig is een bikini geen probleem meer. Veel vrouwen zonnen ook topless, al lijkt de bikini weer aan populariteit te winnen. Daarnaast zwemmen sommige moslima in een burkini/boerkini. In deze zwemkleding, ontworpen voor moslimvrouwen, zijn alleen het gezicht, handen en voeten onbedekt.

Zwembroek

Bij mannen is de zwemkleding juist steeds minder bloot geworden. Begin jaren tachtig liepen mannen nog rond in strakke zwembroeken zonder pijpjes, tegenwoordig dragen mannen een zwembroek van formaat boxershort of bermuda.

Jongens dragen soms ondergoed onder hun zwembroek, dit is echter niet hygiënisch voor de andere badgasten.

In Frankrijk geeft men toch nog steeds de voorkeur aan de strakke zwembroek, omdat ze dat hygiënischer vinden dan een broek die ook op straat gedragen kan worden.

Europa

De Ďregelsí wat betreft zwemkleding voor vrouwen in Europa: op het strand en in zwembaden kan je een bikini of zwempak naar keuze dragen. In Frankrijk wordt de voorkeur gegeven aan een strakke zwembroek voor de mannen.

Topless

Topless zonnen mag op de stranden van Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Kroatië, Bulgarije, Roemenië, Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland. In landen als Portugal en Griekenland is het toegestaan topless te zonnen op toerisme stranden. Op de familiestranden die pal aan een stad of dorp liggen is dit niet gewenst.

In Malta is het, behalve bij enkele hotels, niet toegestaan topless te zonnen. In Italië mogen vrouwen wel topless liggen, maar niet topless lopen of zwemmen. Daarnaast is in Italië bij veel zwembaden het dragen van een badmuts verplicht.

In Turkije is topless zonnen op openbare stranden niet toegestaan. Bij toeristische en hotelstranden wordt het wel getolereerd, maar er wordt niet veel gebruik van gemaakt.

Naakt

Helemaal naakt zonnen, naturisme, is in Europa alleen mogelijk op terreinen die uitmaken van naturistencomplexen en op afgelegen stranden in landen waar topless zonnen ook toegestaan is.

Afrika

In veel Afrikaanse landen is topless zonnen verboden. Bikiniís zijn wel toegestaan, maar daar wordt soms afkeurend naar gekeken. Een badpak inpakken als je naar Afrika gaat. Als uitzondering gelden de stranden bij sommige hotels in Gambia en Tunesië.

Amerika

In de Verenigde Staten is het voor vrouwen bijna overal verboden om topless te zonnen of zwemmen. Ook kleine meisjes moeten hun bovenstukje aan.

Op de meeste eilanden in de Caribische Zee, zo ook de Antillen, is naakt of topless zonnen verboden. Op sommige eilanden, zoals Puerto Rico en Matinique, is topless zonnen wel op toegestaan op bepaalde gebieden.

In Brazilië bestaan de bikiniís uit weinig stof. Strings zie je hier ook veel in plaats van een zwembroekje. Het bovenstukje blijft wel aan.

Oosten

In het Midden-Oosten is topless zonnen verboden, ook een bikini wordt niet echt gewaardeerd. Dit geldt ook voor het Verre Oosten met als uitzondering de toeristische eilanden Ko Samui en Pucket (Thailand) en Goa (India), daar wordt topless zonnen gedoogd.

In Australië gelden de minste regels. Er zijn familiestranden, surfstranden, maar ook topless- en naaktstranden.
Gerelateerde artikelen
Badmode van vroeger en nuBadmode van vroeger en nuIn de tijd van de Romeinen was het gebruikelijk dat er naakt werd gezwommen en dit duurde tot de vijftiende eeuw. Vanaf…
Geschiedenis van de badkledingDe oude Romeinen droegen meestal geen badkleding. Zij baadden naakt. Pas vanaf de 17e eeuw begint men in Europa badkledi…
Badmode toen en nuBadmode is iets wat je elke dag tegenkomt, in het zwembad of op het strand. We kunnen er bijna niet meer omheen. Designe…
De juiste bikini voor jouw lichaamZoals niet alle kleren even mooi staan bij de verschillende lichaamsvormen, staan ook niet alle bikiniís even mooi. Wat…
Naar de sauna: in badkleding of niet?Wellness en sauna worden steeds populairder. Ook in Nederland. Vanouds was de zaak duidelijk: in Finland, bakermat van d…
Bronnen en referenties
  • 5-7-2008 AD "Ik ga naar het strand en ik draag..."

Reageer op het artikel "Zwemkleding in het buitenland: bikini, topless, naakt"

Reacties

Naturist, 10-12-2012 13:55 #2
In Nederland luidt er een wetsartikel, 430a is dat. Alleen vind ik op stranden dat naturisten verweg van de gewone stranden mogen liggen waardoor het vaak daardoor gedoogd mag zijn. Thuis, in je beschutte tuin en sauna mag je naakt zijn. Neem San Fransico, bloot op straat mag niet meer wel op sommige evenementen en andere festiviteiten.

Als het 30 graden is of meer vind ik dat je ook gewoon moet kunnen fietsen, wandelen, biertje op het terras drinken en boodschappen in je nakie. Het moet bij kinderen geleerd worden dat het heel normaal is en een keeper dood trappen asociaal is. Een boerka of een nikaap, afijn dat wordt geaccepteerd los van het feit gerespecteerd. Vind ik dat bloot lopen dan wel naar een evenement moet ook kunnen. Het is allemaal aangepraat van vies, seks, lelijk en kinderen mogen niets zien.

In Duitsland heb je een FKK en mag je zelfs op stranden tussen de textiel badgasten ook nog naakt bevinden.

Eddy07 (infoteur), 04-03-2012 14:43 #1
Gelukkig is naakt zonnen en zwemmen in Nederland toegestaan waar je er niemand mee stoort. Je eigen tuin of afgelegen stukjes natuur mag dus ook. Als iemand je ziet is in Nederland de kans klein dat ze er een probleem van maken. Er zijn maar liefst 2 miljoen naturisten (waar ik er één van ben). Maar zijn inderdaad genoeg naaktstranden, campings en naturisten terreinen waar naakt recreatie mag en je niemand stoort. Dit laatste is uiteraard wel heel belangrijk. Ik ervaar naakt zijn ook als iets spiritueels - heel bevrijdend.

Infoteur: Jour
Laatste update: 31-05-2015
Gepubliceerd: 10-07-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Reacties: 2
Schrijf mee!