InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Leeuwarden – Fries StraatFestival

Leeuwarden – Fries StraatFestival

Leeuwarden – Fries StraatFestival Jaarlijks vindt in de binnenstad van Leeuwarden het Fries StraatFestival plaats. De straten, tuinen en pleinen van de Friese hoofdstad zijn een weekend lang gevuld met dans, theater, acrobatiek, muziek en andere kunsten. Het Fries StraatFestival speelt in het laatste weekeinde van mei en trekt tienduizenden bezoekers naar de stad.

Evenemententerrein in Leeuwarden

Leeuwarden

Het Fries StraatFestival is een festival met muziek en straattheater. Het vindt in het laatste weekeinde van mei plaats in de straten en pleinen rondom stadsschouwburg De Harmonie, in het centrum van Leeuwarden. De stadsschouwburg zit in de organisatie van het festival en heeft de regie in handen. Organisatie, programmering en uitvoering gebeuren onder verantwoordelijkheid van De Harmonie met beroepskrachten en vele vrijwilligers. Het festival is gratis te bezoeken.
Diverse bedrijven en organisaties dragen bij aan het festival:
  • Stadsschouwburg De Harmonie;
  • Provinsje Fryslân;
  • Gemeente Leeuwarden;
  • Leeuwarder Courant;
  • Leeuwarder OndernemersFonds;
  • Binnenstadsmanagement Leeuwarden;
  • Maatschappij tot Nut van ’t Algemeen;
  • Prins Bernard Cultuurdfonds;
  • Lammert Koopmansstichting;
  • St. Anthony Gasthuis;
  • Stichting het Nieuwe Stadsweeshuis.

Locaties

De locaties van het straatfestival zijn te vinden in de tuinen, straten en op pleinen in de binnenstad van Leeuwarden:
  1. Oldehoofsterkerkhof;
  2. Gouveneursplein;
  3. Hofplein;
  4. Raadhuisplein;
  5. Eewal Spinoza;
  6. Eewal Midden;
  7. Eewal het Anker;
  8. Prinsentuin;
  9. Nieuwestad Burmaniaplein;
  10. Binnenplaats Fire Café;
  11. Tuin Fryske Akademy;
  12. Nieuwestad Topmerk Schoenen;
  13. Nieuwestad C&A;
  14. Nieuwestad Old Burger Weeshuis;
  15. Nieuwestad Blomke van Romke;
  16. Nieuwestad Men at Work;
  17. De Brol;
  18. Klokplein;
  19. Korfmakerstraat;
  20. Tweebaksmarkt.

Eind mei

Het festival vindt jaarlijks eind mei plaats. De mooie historische binnenstad van Leeuwarden vormt een sfeervol decor voor de grappen en grollen van de straatartiesten en de muzikanten. Het festival laat nationale en internationale acts zien. Het programma van het Fries StraatFestival is leuk voor kinderen en interessant voor jongeren, ouders en grootouders. In Leeuwarden is tijdens het festival het volgende te zien:
Bron: Fries Straat Festival logoBron: Fries Straat Festival logo
  • acrobatiek;
  • circusacts;
  • straattheater;
  • dans;
  • muziek;
  • steltlopers;
  • levend standbeeld;
  • muziektheater;
  • slapstick;
  • familietheater;
  • kindertheater;
  • speelbeelden.

Oldehoofsterkerkhof

Het Oldehoofsterkerkhof is het centrale plein van het Fries StraatFestival, het is het evenemententerrein. Op het plein bij de scheve Oldehovetoren is informatie beschikbaar over de optredens en is te eten en te drinken. Op het plein zijn ook muziek- en theateroptredens.

Provinciale onderteuning

Het Friese StraatFestival trekt elk jaar ongeveer 80.000 bezoekers en dat wordt door de provincie zeer gewaardeerd. Het festival krijgt provinciale ondersteuning in de vorm van een subsidie. Het is één van de topfestivals van Friesland geworden en daarmee een visitekaartje voor de provincie. De provincie vermoedt dat het festival kan uitgroeien zoals Oerol op Terschelling heeft gedaan. De provincie hoopt in 2013 dat een populair festival als het Fries StraatFestival de positie van Leeuwarden verstevigt in de race om Culturele Hoofdstad 2018 te worden. De Friese hoofdstad zit in dat jaar in de finale ronde en wint uiteindelijk de finale. Het festival brengt ook extra omzet in de stad en provincie en is daarom goed voor Fryslân.

Bereiken

Het festival is goed met het openbaar vervoer te bereiken. Lopen vanaf het trein- en busstation naar het centrum van Leeuwarden neemt ongeveer tien minuten tijd in beslag. Ook rijden er bussen naar de buurt van het centrale festivalterrein. Bij het WTC Expo is een P+R terrein, net als bij het Kalverdijkje. Vandaar rijden citybussen naar de binnenstad.

SMS

Bezoekers kunnen via een SMS-dienst op de hoogte gehouden worden van de programmering en nieuws. De SMS kost 25 eurocent per bericht, maar er worden nooit meer dan 5 per dag naar de sms-abonnee gestuurd. De bezoeker moet daarvoor FSF AAN naar 3010 sms-en. Afmelden doet de bezoeker door FSF STOP of FSF OFF te sms-en naar 3010.

Statiegeld

Om de afvalberg zoveel mogelijk te verkleinen en de speellocaties zo schoon mogelijk te houden werkt het festival met hardplastic glazen met statiegeld. Wie een drankje tijdens het Fries Straat Festival haalt betaalt voor het drinken en een euro extra voor het glas. Die euro is statiegeld.

Het Fries StraatFestival is jaarlijks eind mei.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hemels Festival in Leeuwarden bij de OldehoveHemels Festival in Leeuwarden bij de OldehoveOp Hemelvaarstdag is het Oldehoofsterkerkhof in Leeuwarden, aan de voet van de Oldehove, het terrein van een Hemels Fest…
UIT!markt in LeeuwardenUIT!markt in LeeuwardenLeeuwarden organiseert aan het begin van het theaterseizoen een uit-markt, waarin een voorproefje wordt gegeven wat het…
Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa – het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa lanceert in januari 2015 een nieuw logo en een nieuwe website. De organisatie…
Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – De thema’s van LWD2018Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – De thema’s van LWD2018Leeuwarden en Friesland zijn in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Niet alleen de stad maar de hele provincie doet mee…
Elfstedentocht – Finish in de Leeuwarder binnenstadElfstedentocht – Finish in de Leeuwarder binnenstadDe finish van de Elfstedentocht is op de Bonkevaart (Bonkefeart) bij Leeuwarden. Het einde van de tocht zou eigenlijk mi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fries Straat Festival logo
  • Provincie Fryslân
  • www.fries-straatfestival.nl
  • @Straatfestival
  • Afbeelding bron 1: Fries Straat Festival logo

Reageer op het artikel "Leeuwarden – Fries StraatFestival"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 04-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Leeuwarden
Schrijf mee!