Met de Caravan op Vakantie - Veilig op de Weg Tips

Met de Caravan op Vakantie - Veilig op de Weg Tips Caravanbezitters maken graag een tripje met de caravan of gaan er mee op vakantie. Reizen met een caravan of aanhanger achter je auto heeft vele voordelen. Zo heb je vrijheid en altijd je verblijf bij je. In dit artikel tips en aandachtspunten om veilig te rijden met de caravan, zoals een goede afstemming tussen auto en caravan (gewichtsverhouding), de maximale snelheid, bandenspanning, juiste belading, trekhaak, hulpveren, kogel-druk etc. En 'n checklist ter controle voor vertrek met de caravan

Veilig Rijden en Reizen met de Caravan - Tips

Caravan Aanhanger Veiligheid Caravantraining. Het rijden met een caravan vergt specifieke kennis, vaardigheden en ervaring om dit op verantwoorde en veilige manier te doen. Het kan raadzaam zijn om een speciale Caravantraining te volgen, die door sommige (Bovag) rijscholen wordt gegeven, waarbij je rijtechnieken met de caravan oefent (zie voor verdere gegevens onderaan het artikel). Onderstaande tips betreffen een caravan, maar kunnen ook handige tips zijn bij het aankoppelen en rijden met andere typen aanhangers en aanhangwagens. Zie ook het artikel Afmetingen Lading Aanhangwagen

Caravan - Onderhoud en Controle

Onderhoud Slijtage Caravan. Sommige mensen beseffen niet voldoende dat een caravan -net als een auto- standaard goed onderhoud nodig heeft. Dit geldt eveneens als je niet vaak met de caravan rijdt en deze meestentijds gestald staat op zijn standplaats. De remmen, het onderstel, de banden en verlichting zijn onderhevig aan slijtage; ook van het staan. Zo verdrogen banden bijvoorbeeld en moeten in principe elke 6 jaar vervangen worden. Het beste is om stevige bestelbusbanden te kiezen.

Caravan - Hulpveren voor de Auto

Hulpveren Caravan. Een beladen auto kan te diep in zijn veren (achtervering) zakken door het gewicht en de extra ballast van de caravan. De voorkant komt dan omhoog. Dit rijdt niet prettig en is ook niet bepaald veilig. De extra kilo’s (veelal honderden) die op de achteras drukken kunnen een ‘zweverig’ rijpatroon geven. Voor dit probleem zijn hulpmiddelen verkrijgbaar.
  • Veerelementen. Het goedkoopste hulpmiddel is een kunststof of rubberen veerelement (blokjes) die gemonteerd kunnen worden tussen de windingen van de bestaande schroefveer, hetgeen extra veerkracht geeft en het doorslaan van de veren voorkomt
  • Hulpveren. Verder kunnen extra veren -de zogenaamde hulpveren- de oplossing zijn om het doorzakken te voorkomen. Deze (kleine) hulpveren kunnen in of naast de bestaande schroefveren worden geplaatst. Hulpveren hebben voornamelijk functie wanneer de auto zwaar beladen is; bij een lichte belading hebben ze niet of nauwelijks invloed op de rijkwaliteit.

Caravan & Auto - Aankoppelen Breekkabel

Koppeling Aanhanger. De koppeling tussen de auto en caravan moet goed vastzitten. De twee voertuigen zijn tezamen minstens 1500 kilo, maar meestal veel meer en ze zijn verbonden door een koppeling over een kogel van 5 centimeter. Vergeet niet om de breekkabel te bevestigen, daar deze extra zekerheid biedt voor het geval de aanhanger of caravan toch losschiet.

Verhouding Gewicht & Trekgewicht Auto - Caravan

Zware - Lichte Auto. Er zijn wettelijke eisen waaraan een auto (trekauto) moet voldoen; niet elke auto mag een caravan trekken. De auto en caravan moeten ook bij elkaar passen om genoeg veiligheid (en comfort) te waarborgen. Doorgaans kan en mag een zware auto meer gewicht trekken dan een lichte(re) auto. Zo kan ook een auto met vierwielaandrijving (fourwheeldrive) meer hebben dan dezelfde auto met tweewielaandrijving. Het maximale trekgewicht en het gewicht dat de caravan mag wegen (asdruk) staan op de autopapieren; het maximale gewicht staat vermeld op het kentekenbewijs van de caravan. Het is erg belangrijk om binnen de grenzen te blijven van wat toelaatbaar is.

Gewichtsverhouding Caravan Trekauto. De afstemming tussen auto en caravan is erg belangrijk. De trekauto moet over voldoende eigen gewicht (massa) beschikken. De vuistregel die de ANWB hanteert is: dat een lege caravan 75% weegt van de trekauto (bijvoorbeeld een lege caravan van 1100 kilo en een trekauto van 1450 kilo of meer). Deze verhouding tussen trekauto en caravan geldt (in het algemeen) ook in beladen toestand: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn. Buiten deze verhouding qua gewicht, moet ook de trekkracht en stabiliteit goed in orde zijn.

Trekkracht Stabiliteit Trekauto. De trekkracht van een auto wordt bepaald door het vermogen (pk of kW) en voornamelijk door het koppel (Nw). De stabiliteit van de trekauto wordt gevormd door een combinatie van wielbasis, spoorbreedte en vering (het onderstel), de oversteek en het zwaartepunt (hoe lager hoe beter). Neem je de motor in beschouwing dan is het koppel nog belangrijker dan het vermogen, vooral als dit koppel al bij lage toeren beschikbaar is. Verder spelen de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak en het soort aandrijving een belangrijke rol in de trekkwaliteit c.q. trekvermogen van de auto.

Koplampen van de Auto Bijstellen

Koplampen afstellen. Door een volle kofferbak en het gewicht van de caravan op de trekhaak kan de verlichting van de auto te hoog staan. Het is belangrijk om de koplampen tijdig bij te stellen en niet te wachten tot tegenliggers gaan seinen.

Bergen en Caravan - Bergopwaarts Steile hellingen - Bergafwaarts Afdaling

Berg op - Steile Helling. De berg of helling op betekent over het algemeen: terugschakelen (3e versnelling). Wanneer je met te lage toerentallen rijdt, kan dit schade aan de motor veroorzaken. Lang(er) in de derde versnelling geeft dit probleem niet. Wanneer wegrijden op steile hellingen moeilijk gaat, is het een goede tip om de caravan een stukje achteruit te rijden en iets te laten scharen. Vervolgens laat je de toerenteller tot circa 3.000 toeren oplopen. Hierna laat je snel de koppeling los. De eerste meters zullen de wielen spinnen, maar je spaart in ieder geval wel de koppeling van de auto. Tevens is het goed om de airco uit te zetten om vermogen te sparen.

Berg af - Daling Helling. Wanneer de snelheid van de auto/caravan-combinatie helling- of bergafwaarts te hoog is, kan de caravan gaan slingeren. Beter is om tijdig terug te schakelen en -indien nodig- enkele keren krachtig te remmen. Zorg dat je het rempedaal niet te lang vasthoudt, daar anders de remmen misschien warmlopen en dit in het ergste geval zou kunnen leiden tot niet meer kunnen remmen.

Trekhaak Auto en Caravan & Kogeldruk

Maximale Minimale Kogeldruk. Iedere auto met een trekhaak heeft een maximale kogeldruk. Kogeldruk is de druk die de kogelkap van de koppeling van de caravan in verticale richting uitoefent op de trekhaakkogel van de auto. Deze staat vermeld op het typeplaatje van de trekhaak. Ook is er een minimale kogeldruk, die zo rond de 30 tot 50 kilo dient te zijn. Er ontstaat instabiliteit indien er sprake is van te weinig kogeldruk.

Trekhaak. Bij aanschaf van een caravan kun je kiezen voor een vaste trekhaak of een trekhaak met afneembare kogel. Let erop dat de trekhaak over een typegoedkeuring beschikt.

Goede Bandenspanning Caravan - Auto & Bandenspanning Tabel

Bandenspanning Controleren. Een goede bandenspanning van zowel de (trek)auto als de caravan is heel belangrijk voor de stabiliteit. Controleer met koude banden de spanning van beide. Pomp voor een lange rit de autobanden op tot het maximum (zie instructieboekje). De banden van de caravan dienen altijd een maximale spanning te hebben. Indien de banden te zacht zijn, kan dit instabiliteit oftewel slingeren veroorzaken of het risico op een klapband.

Bandenspanningtabel Auto. Vaak staat de bandenspanning in het tankdopje of de deuropening.

Minimale Bandenspanning Caravan. Hou als minimale spanning van de caravanbanden aan:
  • Radiaal - 3,0 bar
  • Radiaal (voor lichte bestelwagens) - 4,0 tot 4,5 bar

Maximumsnelheid Auto - Caravan Aanhanger 80 km in Nederland - Hoger in Buitenland

Maximum Snelheid Auto met Caravan. In Nederland bestaat een maximum snelheid van 80 km voor een auto met caravan of aanhanger. Bij een controle wordt ook de aanhanger herkend. In sommige landen geldt een hogere maximum snelheid. Zo is de maximumsnelheid in Luxemburg 90 km, in Oostenrijk 100 km, in België 120 km en in Frankrijk maar liefst 130 km! Het beste is toch om liever geen risico te nemen: voor de meeste combinaties is 80/90 km een veilige snelheid (in Nederland zal de maximum snelheid voor auto met caravan in de toekomst ook omhooggaan naar 90 km).

Buiten verschillen in maximum snelheid, gelden er ook andere verschillen qua verkeersregels en verkeersborden in het buitenland, die goed zijn om van tevoren te weten. Meer over buitenlandse verkeersborden kun je vinden in o.a. Verkeersborden Duitsland Verkeersborden Oostenrijk, Verkeersborden België en Verkeersborden Frankrijk

Caravan Evenwichtig Beladen

Evenwichtige Belading Caravan. Er worden vaak heel wat spullen meegenomen in de caravan. Dit hoeft op zich geen probleem te vormen als je de indeling of juiste plekken in de caravan maar in de gaten houdt. Een goed beladen caravan zorgt voor een stabielere wegligging:
  • Leg zware spullen laag (op de vloer), zo dicht mogelijk bij de as
  • Zorg dat je links en rechts ongeveer evenveel stopt
  • Verdeel de bagage evenwichtig over de bankkasten
  • Stop alleen lichte spullen in de dakkasten
  • Laat de watertanks niet onnodig gevuld
  • Zet zware spullen onderweg vast, zodat ze niet kunnen verschuiven
  • Stop in een kop- of eindkeuken geen zware spullen
  • Laat de kogeldruk niet te hoog, maar ook niet te laag worden

Caravan Weight Control. Indien je deze gewichtsverdeling lastig vindt, kun je een Caravan Weight Control -een weegstrip met druksensoren- aanschaffen, die zowel de wieldruk als het totaalgewicht aangeeft (circa 125 euro in Caravanshop).

Slingeren Caravan - Stabilisatorkoppeling

Slingeren Caravan. Verhoog nooit de snelheid wanneer de caravan gaat slingeren. De enige oplossing is krachtig remmen en gas loslaten. Vervolg de rit daarna met een lagere snelheid. Controleer voor de zekerheid bij de eerstvolgende parkeerplaats de bandenspanning, belading, kogeldruk en pas dit -indien nodig- aan.

Stabilisatorkoppeling. Een stabilisator dempt slingerneigingen van de caravan en zorgt aldus voor extra veiligheid. Bij combinaties van auto en caravan die al vrij stabiel rijden, is dit wellicht minder merkbaar. Let wel dat de stabilisator sterke slingerneigingen wegneemt, maar de oorzaak niet!

Inhalende Vrachtwagens en Zuigkracht - Vluchtstrook

Inhalende Vrachtwagens. Wanneer je op de weg in je spiegel een vrachtwagen aan ziet komen, is het raadzaam om alvast zoveel mogelijk op de rechterkant van de rijstrook te gaan rijden. Inhalende vrachtwagens kunnen de caravan naar zich toe zuigen. Mocht je het te laat merken, stuur dan langzaam en gelijkmatig van de vrachtwagen af richting vluchtstrook.

Weerbericht en Windkracht

Windkracht - Mist. Wees ervan bewust dat harde wind -zo rond windkracht 7- riskante en gevaarlijke situaties kan veroorzaken, met name op bruggen en viaducten. Ook bij mist loop je met een caravan extra risico. Hou bij mist rekening met een langere remweg. Het is belangrijk als je op reis gaat met de caravan om de weerberichten goed te volgen. Je kunt de rit beter een dag uitstellen dan risico’s te nemen en in gevaarlijke situaties te belanden.

Caravan en Sneeuw

Kamperen - Sneeuw. Met de meeste moderne caravans is het goed mogelijk om te kamperen in de sneeuw, mits je goede voorbereidingen treft. Belangrijk hierbij zijn onder andere: een verlengde schoorsteen (om boven de sneeuw op het dak uit te komen), speciale winterbanden, sneeuwkettingen en ook eventueel een wintertent.

Checklist Controle Auto Caravan Vooraf

Controleer voor het vertrek of de:
  • Koppeling goed in de vergrendeling zit
  • Handrembreekkabel goed vast zit
  • Caravan niet op de handrem staat
  • Stekker goed is aangebracht
  • Verlichting werkt
  • Uitdraaisteunen zijn ingedraaid
  • Het neuswiel is opgetrokken
  • Koelkast goed vergrendeld is
  • Gaskraan dicht is
  • Ramen, deuren en dakluiken dicht zijn
  • Hulpspiegels goed zijn vastgemaakt

Handige Tip - ANWB Verkiezing Trekauto van het Jaar

De ANWB organiseert jaarlijks de verkiezing 'Trekauto van het Jaar' waarbij nieuwe modellen worden beoordeeld op hun geschiktheid c.q. vermogen en kwaliteit als trekauto.

Tip tot slot - Caravantraining Rijtechniek - Beginners en Gevorderden

Caravan Rijles. Onderschat het rijden met een caravan niet. Zelfs als je al jaren veilig, geroutineerd en ervaren auto (met caravan) rijdt, vergt het de nodige vaardigheid. Er zijn rijscholen en/of Bovag-rijscholen die speciale caravantrainingen geven voor zowel beginners als gevorderden, waarbij je (vaak in een ochtend) rijtechnieken met de caravan kunt oefenen. Voor nadere informatie over deze caravantrainingen:
  • Telefoon: 030 - 659 52 11
  • Website: www.bovag.nl

Een fijne en veilige caravanreis gewenst!
© 2008 - 2024 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Parkeerregels voor de caravan: 3 dagen voor de deurParkeerregels voor de caravan: 3 dagen voor de deurDe caravan voor de deur parkeren. Na de vakantie stallen veel mensen hun caravan of vouwwagen vaak voor de deur. Omdat h…
Keuze en onderhoud van een trekhaakVoor veel automobilisten is de trekhaak een onmisbaar aanhangsel van hun auto; voor zakelijk gebruik maar zeker ook voor…
Aanschaf fietsendrager: soorten, aandachtspunten en regelsAanschaf fietsendrager: soorten, aandachtspunten en regelsNu het maken van fietstochten (dankzij de e-bike) bij velen weer populair geworden is komt ook het fietsen in natuurgebi…
Alles over het BE rijbewijsWaar vroeger voor het rijden met een trailer of aanhangwagen geen extra lessen en examen nodig waren, is dit tegenwoordi…

Stappen in ZwolleZwolle. Een mooie stad aan de IJssel. Er is altijd veel te beleven. Diverse festivals, bioscopen, uitgebreid winkelcentr…
Vakantietips waar je normaal niet meteen aan denktVakantietips waar je normaal niet meteen aan denktAls we op reis gaan dan bereiden we ons al tijden van te voren voor. Wat voor kleding hebben we nodig en hoeveel. We heb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenIcons, Pixabay
  • www.bovag.nl
  • www.anwb.nl
  • W. Laros - Veilig op weg met de caravan. Plus Magazine
Reacties

Geudens Eddy, 03-01-2012
Mag men aan de caravan een trekhaak bouwen om er een fietsenhouder op te plaatsen? Reactie infoteur, 03-01-2012
Beste Eddy,

In de Regeling Voertuigen staat het voor zover ik weet niet omschreven.
Ten aanzien van een fietsendrager geldt wel dat deze deugdelijk bevestigd moet zijn en het gewicht van deze lastdrager (incl fietsen) het toelaatbaar gewicht van de kogeldruk niet te boven mag gaan.
Het lijkt me geen probleem, mits deugdelijk bevestigd en niet gebruikt voor het trekken van een aanhanger (een aanhanger -caravan- is niet bedoeld voor het trekken van een aanhanger)
Neem bij twijfel even contact op met de plaatselijke politie of het RDW (www.rdw.nl)

Mvg

P.s.
Deze discussie is wellicht ook wel interessant; vooral één van de laatste reacties (ook al betreft het géén caravan)
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=21039

D. Stuiver, 25-07-2008
Betreft auto caravan. Belgie: Wat is de maximun snelheid op zogenaamde provinciala wegen aldaar, ik verkeerde in de veronderstelling minder dan 120 km p/u Reactie infoteur, 23-08-2008
@ D. Stuiver, het lijkt me zeer aannemelijk dat 120 km niet geldt voor provinciale wegen Hoeveel dan wel precies en Belgische verkeersborden zijn te vinden in het artikel Verkeersborden Belgie; een rechtstreekse link hier naartoe is te vinden in het artikel hierboven onder het kopje Maximumsbelheid Auto - Caravan Aanhanger
Groet van sila (auteur artikel)

Jvd (613 artikelen)
Laatste update: 15-07-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.