Henk de Velde: De laatste reis

Henk de Velde, zeezeiler, is sinds 26 september 2007 bezig met zijn laatste reis. Wie is hij en wat beweegt hem om in zijn eentje ‘zich terug te trekken uit de materialistische wereld’ zoals hij het zelf noemt?

Henk

Henk de Velde is geboren in IJselmuiden op 12 januari 1949. Hij komt uit een streng gereformeerd gezin. Al in zijn jonge jaren trekt de zee hem aan. Daarom spijbelde hij nog wel eens om te liften naar de Noordzee en daar de zee en de boten te bekijken. Omdat alles in zijn leven in het teken stond van zeilen besloot pa de Velde om hem op zijn 15e naar de vaart te sturen waar hij lichtmatroos werd. Daarna ging Henk in de koopvaardij werken waar hij uiteindelijk kapitein werd. Toen hij 28 jaar was besloot hij om definitief voor het zeezeilen te kiezen. Het begin van de lange, barre tochten over de oceanen…

Eerste wereldreis

In 1978 begon Henk de Velde met zijn eerste wereldreis vergezeld door zijn vrouw Giny. Er worden vele Polynesische eilanden bezocht. Na 4 jaar blijkt Giny zwanger te zijn, net toen ze zich midden op de Grote Oceaan bevonden. Daar kwam ook nog bij dat Henk zwaar ziek werd. Zo erg dat hij uiteindelijk niet meer in staat was om het schip te besturen. Uiteindelijk weet de hoogzwangere Gina de catamaran naar Paaseiland te brengen waar zij bevalt van zoon Stefan. Het gezin vervolgde daarna de reis. Midden in de Indische Oceaan kwamen ze in een cycloon terecht. Henk had zich vastgebonden aan een helmstok en heeft 44 uur achter elkaar gestuurd. Hij streed vooral voor zijn zoon, hij was daar immers niet vrijwillig op zee. In Zuid-Afrika besloot Giny om samen met zoon Stefan huiswaarts te gaan. Ze had er genoeg van. Henk is nog een maand in Zuid Afrika gebleven om het emotioneel te verwerken en komt een jaar later, in 1985, alleen terug in Nederland aan.

Tweede wereldreis

In 1989 trekt Henk er weer op uit om een grote reis te maken, alleen... Hij wilde het wereldrecord ‘non-stop de wereld om zeilen’ verbreken. Dat is niet gelukt. Het wereldrecord stond op 150 dagen, Henk deed er 158 dagen over. Het weer zat hem enorm tegen tijdens deze reis.

Derde wereldreis

Henk gaat in 1992 weer op pad (zee). Deze reis werd gevolgd door de ‘5 uur show’, totdat hij geen contact meer kon maken en maar liefst de laatste 40 dagen van zijn reis onbereikbaar was. De generatoren hadden het begeven. 3 Dagen voor hij zou terugkomen raakte zijn schip een container en liep hij een dubbele schedelbasisfractuur op. Een Russisch schip heeft hem gered en hij belandt in het ziekenhuis.

Vierde wereldreis

In 1997 zit hij op het -naar zijn zeggen- beste schip wat hij ooit heeft gehad om opnieuw het record proberen te verbreken. Helaas had hij veel pech met de wind en deed hij 119 dagen over zijn reis. Het record stond op 109 dagen.

Vijfde wereldreis

Met de ‘Campina’ probeerde Henk wederom om het wereldrecord te verbreken in 2001. Deze keer pakte hij een totaal andere route. Via de Noord-Oost passage wilde hij van de Noordpool naar de Zuidpool varen. Ook tijdens deze reis had hij pech. In Rusland (Moermansk) wordt zijn visum geweigerd, waardoor hij 20.000 mijl om moest zeilen om zo in de Beringzee te komen. Hij heeft 10 maanden moeten overwinteren in Noord-Siberië, omdat de zee inmiddels was dichtgevroren. Russische ijsbrekers hebben zijn schip uiteindelijk vrijgetrokken. In december 2004 kwam hij weer aan in IJmuiden.

Zesde wereldreis zonder einde……

Momenteel is Henk bezig met zijn ‘ Never Ending Voyage’. Op 26 september van het afgelopen jaar is hij van IJmuiden richting Zuid-Amerika vertrokken zonder verder einddoel. Hij wil onbewoonde eilanden zien waar zelfs Boudewijn Buch nooit is geweest gaf hij aan. De reis zal minimaal 4 jaar duren, maar dat zal eerder 40 jaar worden. Op 11 januari jl. verliet Henk de jachthaven van Mar del Plata in Argentinie om richting het zuiden te zeilen. Op 15 januari jl. is bij windkracht 7 tot 8 in een wilde zee de mast gebroken. Dit komt, omdat het schip met een harde klap op het water terecht kwam. De motor deed het nog wel, maar hij kon niet op de motor varen, omdat de schroefas en de schroef niet meer draaide. Een aantal dagen heeft Henk in zee gedobberd in de hoop dat hij al die tijd de goede richting in gedreven zou worden. Op 22 januari jl. wordt zijn schip gesleept door een Argentijnse Marineschip. Op 23 januari jl. arriveert hij weer in Mar del Plata.... Zijn verhalen zijn nauw te volgen op internet.

Henk:
Verder ben ik een theist. Ik schrijf over de metaphisica, het onstoffelijke, de heelheid van het universum, over alleen zijn, eenzaamheid, verwondering, vreugde en verlangen. Maar tussen alle woorden door staan zoveel meer woorden...
© 2008 - 2024 Aliki, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Gerard van VeldeGerard van Velde, ook wel bekend als 'de eeuwige vierde' heeft een lange schaatscarrière achter de rug, met een nodige p…
Vliegtickets boeken voor een wereldreisVliegtickets boeken voor een wereldreisAls je op wereldreis gaat vormen vliegtickets veelal de grootste kostenpost. Voor sommigen is het bovendien het enige va…
Filmrecensie All Stars ‘Old stars’recensieFilmrecensie All Stars ‘Old stars’En ‘Old stars’ zijn de heren nu min of meer. Jean van de Velde maakt in 2011 opnieuw een speelfilm met de jongens. Dit k…
Zakkenrollers, hoe gaan ze te werkZakkenrollen is een van de oudste criminele activiteiten ter wereld. Een zakkenroller kan namelijk net zoveel geld stele…
Aliki (18 artikelen)
Gepubliceerd: 11-04-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.