InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Mandø – Deens Waddeneiland tussen Rømø en Fanø

Mandø – Deens Waddeneiland tussen Rømø en Fanø

Mandø – Deens Waddeneiland tussen Rømø en Fanø Mandø is een klein eiland dat een van de Deense Waddeneilanden is. Het is het buureiland van Fanø en Rømø en het is een geweldig gebied om vogels te spotten en zeehonden te zien. Het eilandje is met de auto alleen bij eb bereikbaar, ondanks dat het via twee wegen met het vasteland verbonden is. Mandø was zelfstandig en ging in 1970 op in de gemeente Ribe. Die gemeente werd in 2007 bij Esbjerg gevoegd en sinds die tijd hoort Mandø bij de gemeente Esbjerg.

Mandø

Waddeneiland Mandø

Mandø is een klein Deens Waddeneiland dat tussen het noordelijkste Waddeneiland Fanø en het Deense eiland Rømø in ligt. Het is een bijna rond eilandje, dat omdijkt is en een oppervlakte heeft van 7.63 km². Alleen aan de westzijde ligt een duinenrij. Er wonen niet veel mensen op Mandø, in 2016 zijn dat er 45, enkele jaren eerder waren het niet meer dan dertig. Je spreekt de naam van het eiland uit als Mèn-eu. Mandø is het kleinste bewoonde Waddeneiland van Denemarken. De voornaamste bron van inkomsten is toerisme en veeteelt.

Waddencentrum en molen

Er is niet zo veel bebouwing op het eiland, er staat slechts een winkel, een Waddencentrum, een café, een herberg, een molen, een kerkje en een kleine camping. Verder zijn er wat huizen van de bewoners en een paar B&B’s. De gerestaureerde molen dateert van 1832.

Veiling

In 1741 werd het eiland geveild aan de hoogste bieder. De inwoners van Mandø kochten toen hun eigen eiland, zoals ook de eilanders van Fanø hun eiland kochten.

Maarten Luther, kro en zeekraal

Jørn Luther is een nazaat van Maarten Luther, een van de invloedrijkste christelijke theologen. Jørn bestiert een kro, een herberg, op het eiland. Hij kweekt zeekraal en levert die zeegroente aan toprestaurants in heel Denemarken.

Paradijs

Mandø is een waar paradijs voor natuurliefhebbers. Voor vogelaars en liefhebbers van de waddenflora en -fauna is het er een paradijs. Het eiland biedt de heerlijke frisse lucht van een Waddeneiland, het grenst aan het werelderfgoed Waddenzee en wordt niet overlopen door toeristen. Vanaf het eiland kun je een excursie boeken naar Koresand, een zandbank ten zuidwesten van het eiland, waar zeehonden zijn te zien en barnsteen is te vinden. Ook is dat een heerlijke plek om te zwemmen.

Oestersafari en Sort Sol

Vanaf het eiland zijn ook waddenexcursies te doen en OesterSafari’s. Heel bijzonder is het natuurfenomeen black sun, waarbij vele duizenden spreeuwen bijeenkomen en door de lucht dansen in een grote pulserende wolk en met zo velen zijn, dat het lijkt alsof ze de zon verduisteren. Mandø is net als Rømø bekend om zijn black sun, of sort sol zoals de Denen zeggen.

Getij en Ebbevej

Twee keer per etmaal is het laag water en is Mandø via de tractorbus bereikbaar vanaf het vasteland bij Vester Vedsted. Met hoog water, ook twee keer per etmaal, is het eiland echt een eiland en loopt de weg onder. Die weg heet de Ebbevej, de ebweg. In de zomer verzorgen twee tractorbussen het personenvervoer.

Ebbevej / Bron: Persbureau AmelandEbbevej / Bron: Persbureau Ameland
Sort Sol boven Ribe / Bron: Persbureau AmelandSort Sol boven Ribe / Bron: Persbureau Ameland
Mandø Loop / Bron: Persbureau AmelandMandø Loop / Bron: Persbureau Ameland

Vloed

Het eiland is ook nog bereikbaar via een weg die iets hoger ligt dan de Ebbevej, de Låningsvejen. De Mandø Ebbevej is voor de trekker, de Låningsvejen is voor publiek gebruik. Probeer dat niet bij hoog water te doen: het zal niet de eerste auto zijn die vast komt te zitten en een tij over op de weg blijft staan. Voor de auto is dat niet zo goed. Op het informatiekantoor voor toeristen in Ribe, de dichtstbijzijnde stad, is informatie te halen over de vertrektijden van de Tractorbus.

Buchardivloed

Het eiland werd in 1634 overspoeld door de Buchardivloed. Veel eilanders, vooral vrouwen en kinderen, verdronken. De mannen waren er namelijk niet. Zij waren op zee en toen ze terugkwamen op Mandø hadden ze geen vrouwen en kinderen meer en waren hun huizen verzwolgen. Daarna zijn er terpen opgeworpen om de huizen te beschermen en nog weer later werd er een beschermende dijk om het eilandje gelegd.

Flessenpost

Een leuke geschiedenis is die van de flessenpost die op Ameland door een meisje in zee werd gegooid en door een meisje van Mandø op het strand werd gevonden. Jarenlang correspondeerden de meisjes en bijna vijftig jaar nadat de flessenpost in zee werd geworpen ontmoetten de twee elkaar in levende lijve. Flessenpost kan mooie ontmoetingen teweegbrengen.

Mandø

Legenda
A. Låningsvejen
B. Ebbevj
C. Vester Vedsted
E. Ribe
F. Fanø
G. Esbjerg
H. Rømø
I. Mandø
J. Ameland

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van zeekraalDe geneeskracht van zeekraalZeekraal is een plant die zeer goed kan groeien onder zoute omstandigheden. Zeekraal groeit overal in de kustgebieden in…
Zeekraal, een groente met geneeskrachtZeekraal, een groente met geneeskrachtVroeger werd as van zeekraal gebruikt op zeep mee te maken. Als je zeekraal verbrandt, houd je in feite soda over. In ve…
Groenten: Stengel en scheutgroentenStrikt genomen horen de stengel en scheutgroenten niet bij elkaar, toch worden deze onderverdeeld in een groep samen omd…
Vergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenVergeten groente: smaak bereidingswijze en enkele receptenIn de loop der jaren zijn veel groenten langzaam uit beeld verdwenen en werden nauwelijks meer te koop aangeboden. Heel…
Zeegroenten: lekker en gezondZeegroenten zijn lekker en gezond. En het aanbod is groot. De bekendste zeegroenten zijn wel zeewier, lamsoor en zeekraa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: www.google.nl/maps
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Mandø_(eiland) geraadpleegd op 27 juli 2016
  • http://www.visitribe.com/ln-int/south-jutland/activities/mando geraadpleegd op 27 juli 2016
  • http://www.waddenpost.nl/nl/mando/vervoer-verbinding/mando-en-de-ebbevej geraadpleegd op 27 juli 2016
  • http://www.waddenpost.nl/nl/mando/vakantie-verblijf/mando-inn geraadpleegd op 27 juli 2016
  • 43 Waddeneilanden, Marina Goudsbloem & Ruud Koot geraadpleegd op 27 juli 2016
  • http://www.luthersekerkleiden.nl/maarten-luther/ geraadpleegd op 27 juli 2016
  • http://www.visitribe.dk/sydjylland/historie/lidt-historie geraadpleegd op 27 juli 2016
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Mandø – Deens Waddeneiland tussen Rømø en Fanø"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 28-07-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Waddeneilanden
Schrijf mee!