InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De mooiste open tuinen van Nederland

De mooiste open tuinen van Nederland

De mooiste open tuinen van Nederland Nederland kent inmiddels een groot aantal open tuinen die een bezoek meer dan waard zijn. Kleine tuinen, grote tuinen, particuliere tuinen, commerciële bezoektuinen, parken en buitenplaatsen. Allemaal stuk voor stuk de moeite waard om eens uitgebreid te gaan bekijken. In de meeste tuinen is het mogelijk om een kopje koffie of thee te krijgen. Veel tuineigenaren hebben uit liefde voor hun planten ook een kleine kwekerij aan de open tuin toegevoegd. Een prachtige manier om bijzondere planten op een eenvoudige en vaak relatief goedkope manier met de bezoekers te delen.

Open tuinen in Nederland gerangschikt per provincie

Groningen

Friesland

Drenthe

Overijssel

Gelderland

Utrecht

Noord-Holland

Zuid-Holland

Zeeland

Noord-Brabant

Limburg

De Kleine Plantage

De basis voor deze tuin is gelegd in 1986, maar nog steeds worden er in de tuin veranderingen cq. aanvullingen doorgevoerd. De strakke basisstructuur van hagen, paden en gazons wordt afgewisseld door weelderige borders met imposante beplanting. De strakke structuur wordt in het achterste gedeelte van de tuin, waar zich de schaduwtuinen bevinden, geleidelijk wat losser.
De Kleine Plantage staat naast de tuin ook bekend om zijn zogenaamde pottenborders. Langs de schuren en op de terrassen zijn met een enorme hoeveelheid potten als het ware mobiele borders ontstaan. Een bijzonder unieke vorm van tuinieren, zeker in deze omvang.

Gegevens:
De Kleine Plantage (Groningen), Handerweg 1, 9967 TC Eenrum
Voor meer informatie: www.dekleineplantage.nl

Atelier Ton ter Linden

Ton ter Linden, ooit de schepper van de bijzondere Tuinen van Ruinen, is weer terug met een prachtige nieuwe tuin. Ditmaal is hij, samen met zijn levenspartner Gert Tabak (fotograaf en beeldend kunstenaar), neergestreken in het Friese De Veenhoop. Ton ter Linden is naast een zeer goede "tuinier"" ook kunstschilder. In het nieuwe onderkomen is dan ook veel ruimte ingericht voor de kunst van beide heren. De tuinen vormen een grote inspiratiebron voor de schilderijen. Rondom de woning is een rozentuin, prachtige gele borders en een grote vijver te bewonderen. De tuinen bieden het hele jaar door een prachtige aanblik. Ook de voorjaarstuin is meer dan de moeite waard.

Gegevens:
Atelier Ton ter Linden (Friesland), Kruswei 14, 9215MA De Veenhoop
Voor meer informatie: www.ateliertonterlinden.nl
Met ingang van 2015 zijn de tuinen helaas niet meer geopend voor publiek

Tuin van museum de Buitenplaats

De tuin bij museum de Buitenplaats is sinds 2000 open voor publiek. De tuin is op te splitsen in twee gedeeltes: een organisch en een formeel deel. Het organische deel is zo ontworpen dat het volledig aansluit bij de architectuur van het museumpaviljoen. Het gaat zelfs over in het dak van het paviljoen. De formele tuin is te vinden achter het Nijsinghhuis. Dit gedeelte bevat een spiegelvijver, appelhof, slangenmuur met rozen en druiven en natuurlijk prachtige bloemenborders. De enorme hoeveelheid buxussculpturen, beukenhagen en taxuspartijen zorgen er voor dat de tuin in alle seizoenen aantrekkelijk is.

Gegevens:
Museum De Buitenplaats (Drenthe), Hoofdweg 76, 9761 EK Eelde
Voor meer informatie: www.museumdebuitenplaats.nl

Tuinen Mien Ruys Dedemsvaart

Tuinarchitect Mien Ruys heeft ons vele prachtige tuinen nagelaten. Na haar overlijden is haar werk overgenomen door de Stichting Tuinen Mien Ruys (de exploitatie van de tuinen in Dedemsvaart) en het Buro Mien Ruys (Tuinontwerp).
De Tuinen Mien Ruys bestaan uit een aaneenschakeling van 28 tuinen. Heel bijzonder is het feit dat de drie oudste tuinen sinds oktober 2004 zijn aangewezen als rijksmonument. De tuinen bi elkaar vormen een chronologisch overzicht van de tuinarchitectuur in de 20e eeuw én van het werk van Mien Ruys. Natuurlijk treffen we er de verdiepte tuin met de spoorbielzen aan, maar ook de bekende vakkentuin is er te bewonderen. Ook nu nog gaan de creatieve tuinideeën onverminderd door. Er wordt nog volop geëxperimenteerd met materialen en nieuwe plantencombinaties. Maar altijd blijft hierbij het zo herkenbare Mien Ruys karakter van de tuinen voorop staan. Door de combinatie van die enorme historie én de nog steeds voortdurende creatieve ontwikkelingen is een bezoek aan de Tuinen Mien Ruys een rijke en bijzondere ervaring.

Gegevens:
Tuinen Mien Ruys (Overijssel), Moerheimstraat 84, Dedemsvaart
Voor meer informatie: www.mienruys.nl.

Prionatuinen

De Priona tuinen zijn vanaf 1978 door Henk Gerritsen en Anton Schlepers aangelegd rond Antons ouderlijk huis in Schuinesloot. Anton is in 1993 overleden en Henk in 2008. De prachtige tuinen worden nu door een stichting in stand gehouden en zijn dus gelukkig nog steeds te bezoeken. De tuinfilosofie "een wilde beplanting in een strakke vormgeving" van Mien Ruys, was een filosofie naar het hart van Henk Gerritsen. Zijn tuinen werden echter wel wilder én minder formeel. Hij haalde zijn inspiratie ook uit de grote bloemenweides van Centraal- en Zuid-Europa. De Prionatuinen zijn heerlijke dwaaltuinen waar naast een natuurlijke beplanting ook allerlei tierlantijnen en grapjes zijn opgenomen.

Gegevens:
Prionatuinen (Overijssel), Schuineslootweg 13, 7777RE Schuinesloot (bij Slagharen)
Voor meer informatie: prionagardens.blogspot.nl

Vijvertuin Ada Hofman

Vanaf haar eerste tuin is Ada Hofman met vijvers in de weer geweest. In 1987 kocht ze een boerderij in Loozen met 2¼ ha. grond. In een jaar tijd werd daar een grote vijvertuin aangelegd. Deze tuin bestaat uit 30 kleinere tuinen met in totaal 50 vijvers. Al in 1988 werd de tuin opengesteld voor publiek. Met deze voorbeeldtuinen én de publicatie van haar vijverboeken wil Ada Hofman de bezoekers en de lezers zoveel mogelijk informatie meegeven om ook zelf een mooie en heldere vijver te kunnen realiseren. Vanaf 2008 heeft Ada zich teruggetrokken en worden de tuinen en haar filosofie voortgezet door haar dochter Nathalie.

Gegevens:
Vijvertuin Ada Hofman (Overijssel), Westeindigerdijk 3, 7778 HG Loozen / Hardenberg
Voor meer informatie: www.adahofman.nl
2016: De tuinen zijn helaas niet meer geopend voor publiek

Tuin de Lage Oorsprong

Tuin de Lage Oorsprong is een bruisende tuin, waar voor iedereen wel iets te doen is. Tuinliefhebbers bewonderen de tuinkamers van Jacqueline van der Kloet, flaneren onder de rozen berceau, lopen het labyrint, mijmeren bij de lotusvijver of halen hun hart op bij de wisselende kunstexpositie. Op zondagen luisteren velen naar een bevlogen verhaal of muziek in het fraaie amfitheater terwijl fijnproevers genieten van een (h)eerlijk stuk taart. Jong en oud kunnen er ongestoord bessen of bloemen plukken in onze pluktuinen. Kinderen vervelen zich nooit in deze tuin: ze spelen eindeloos met bootjes in het water en rijden in blikken autootjes door de tuin. Midden in de tuin is een waterloop met 7 watervallen die eindigt in een kunstwerk, een hele uitdaging om je boot daar veilig naar beneden te krijgen!
Gegevens:
Tuin de Lage Oorsprong, Van Borsselenweg 36, 6862 BJ Oosterbeek
Voor meer informatie: www.tuindelageoorsprong.nl

De Millinger Theetuin

Het bijzondere aan De Millinger Theetuin begint al bij de wijze waarop je er moet komen. U parkeert de auto bij het kerkje in Kekerdom en maakt een prachtige wandeling (± 2 km) door het natuurgebied ''De Millingerwaard''. Vanuit dit natuurgebied met kuddes Galloway runderen en konikpaarden beland u dan in een tuin met een onverwachte en verrassende tropische sfeer. De tropische beplanting, de waterpartijen, de hoogteverschillen en trappen én twee verschillende theehuizen met een tropisch interieur maken met elkaar een prachtig plaatje en bezoek meer dan waard.

Gegevens:
De Millinger Theetuin (Gelderland), Klaverland 9, 6566 JD Millingen aan de Rijn
Voor meer informatie: www.millingertheetuin.nl

Privétuin Piet Oudolf

De bekende tuinarchitect Piet Oudolf stelt zijn bijzondere privétuin slechts beperkt open voor publiek. De tuin is zeer de moeite waard. De bekende stijl van deze wereldberoemde tuinarchitect is er van dichtbij te bewonderen. Prachtige strakke lijnen, afgewisseld door de kenmerkende "Piet Oudolf"-beplanting: de zogenaamde prairiebeplanting. Imposante natuurlijke beplanting, waaronder veel grassen, die vaak in grote groepen worden toegepast.
Helaas is de bijbehorende kwekerij sinds 2010 gesloten.

Gegevens:
Privétuin Piet Oudolf (Gelderland), Broekstraat 17, 6999 DE Hummelo
Voor meer informatie: www.oudolf.com

De Meijetuin

De Meijetuin is een tuin met een natuurlijke uitstraling waarin veel gebruik gemaakt wordt van inheemse beplanting. Dit geheel vormt een prachtige achtergrond voor de vele beeldenexposities. De tuin ligt midden in de ongerepte natuur van de Nieuwkoopse Plassen en de Meije. Een wandeling door de tuin brengt u van de ene verrassing naar de andere. Ook in de directe omgeving kan heel goed gewandeld worden.

Gegevens:
De Meijetuin (Utrecht), Meije 211, 3474 MB Zegveld
Voor meer informatie: www.meijetuin.nl

De Kooihof

De Kooihof is een tuin met twee gezichten. De tuin bij het huis is het zogenaamde formele gedeelte met een buxustuin, paarse tuin, gele tuin, rozentuin, Hydrangea border en een witte tuin. In het voorjaar van 2003 is de natuurlijke tuin ontstaan. Hierin is o.a. een zwemvijver, een boomgaard en een proeftuin te vinden.

Gegevens:
De Kooihof (Noord-Holland), Hollands End 101A, 1244 NP Ankeveen
Voor meer informatie: www.kooihof.nl

Beeldentuin Ravesteyn

In het centrum van het pittoreske dorpje Heenvliet treft u Beeldentuin Ravesteyn aan. Vanaf het plein is niets te zien, daarom is de verrassing als de poort open gaat des te groter. U stapt zo in een heel andere wereld. Het totale landgoed beslaat 5 hectare en daarop bevindt zich een echte ruïne! De romantische omgeving herbergt een schitterende tuin, waar de vele kunstwerken prachtig tot hun recht komen.

Gegevens:
Beeldentuin Ravesteyn (Zuid-Holland), Korte Welleweg 1, 3218 AZ Heenvliet
Voor meer informatie: www.beeldentuinravesteyn.nl

Juust Wa'k Wou

Diep in Zeeland vinden we deze prachtige tuin, rondom een hoger gelegen stolpwoning. Hierdoor ontstaat een spannend hoogteverschil, waar de tuineigenaren hele mooi oplossingen voor gevonden hebben. U vindt er o.a. een prachtige vijvertuin, een adembenemende witte tuin met aan de zijkant een grote verzameling Hosta's in zinken kuipen, een groentetuin, een kruidentuin, een Buxustuin en als klap op de vuurpijl een 88 (!) meter lange Engelse border met een vloeiend kleurverloop.

Gegevens:
Juust Wa'k Wou (Zeeland), Tragel Oost 21, 4507 JA Schoondijke
Voor meer informatie: www.juustwakwou.com

Tuin van Albert Tielens

Tuinontwerper Albert Tielens heeft rondom zijn woning een bijzondere tuin ontworpen. Een rondleiding met Albert Tielens zelf laat de tuin door de ogen van de ontwerper zien. Een heel bijzondere en aangename ervaring. Een schapenweide met oude fruitrassen, een 50m lange zwemvijver, een moerasvijver, een monnikentuin, een indrukwekkende Lindelaan, een perenlaan met waterornament en een meanderende sloot zijn elementen die de tuin een bezoek meer dan waard maken.

Gegevens:
Tuin Albert Tielens (Noord-Brabant), Bovenstraat 63, 4741 TP Hoeven
Voor meer informatie: www.tielensentielens.nl

Tuin Laura Dingemans

Een tuin met louter coniferen, heideplanten en Azalea's is geleidelijk omgetoverd in een tuin met bijzondere vaste planten.
In verschillende tuinkamers die of op kleur (oranje/rood, grijsbladig, paars/roze), of plantsoort (grassen, rozen hoogstamfruit) zijn ingedeeld is telkens weer een nieuwe tuinsfeer gevangen. Haar ervaringen met het tuinieren en vormgeven brengt ze over op de cursisten tijdens de tuincursussen die ze geeft. En alle bijzondere vaste planten die over de hele tuin verspreid staan, zijn (deels) op haar kwekerij verkrijgbaar.

Gegevens:
Tuin Laura Dingemans (Noord-Brabant), Herelsestraat 68, 4726AG Heerle
Voor meer informatie: www.tuinenlauradingemans.nl

Tuin in het bos

Tuin in het bos maakt onderdeel uit van landgoed Kamersven en is gelegen in een bosrijke omgeving. De majestueuze naaldbomen en de uitzonderlijk groene gazons daaronder stralen een haast serene rust uit. Geen overdadige bloementuin met felle kleuren, maar een heerlijke rustgevende tuin, waar groen en bladvormen de boventoon voeren. Dit maakt de tuin gedurende een lange periode interessant om te bezoeken en dus niet alleen in de standaard zomermaanden.

Gegevens: Tuin in het bos, Dennenlaan 2, 6026 SM Maarheeze
Voor meer informatie: www.tuininhetbos.nl

De Lotjeshoaf

Rondom een boerderij uit 1927 ligt een grote en verrassende siertuin van 7500 m². Een tuin waarin u lekker kunt ronddwalen en van de ene verrassing in de andere komt. Zo is er een gedeelte met tuinkamers, u vindt er veel figuren en hagen van Buxus, een vijvertuin met waterloop en paden bedekt met houtsnippers, een prieel, een kruidentuin en natuurlijk meerdere kleurrijke bloemenborders. In de tuinkas staan kuipplanten en langszij een paar rotstuintjes. In de met rozen, Clematissen en klimhortensia begroeide oude schuur, treft u een bonte verzameling van boerenspullen uit grootmoeders tijd aan. Achter de laatste beukenhaag ligt nog heel verrassend een Engelse landschapstuin.

Gegevens: De Lotjeshoaf, Brumholt10, 6086 PW Neer
Voor meer informatie: www.lotjeshoaf.nl

De Heerenhof

Vanaf de straat is niet te zien, dat hier al sinds 1985 hard gewerkt is aan het tot stand brengen van een groene oase. Achter het huis begint de tuin met een intiem terras, veel Buxus en een waterpartij.
Verder wandelend komt men langs een Platanenrondeel, rozenbogen, een waterpartij, de groene tuin (Lindenbomen in een dubbele ring en heel veel Buxusbollen), een rood/bruine tuin en als laatste bij een tuinhuis dat aandoet als een follie.
Sinds 2001 is er een groot stuk bij de tuin gevoegd. Deze tuin is opgedeeld in strakke groene ruimtes, met veel aandacht voor vormen en groenblijvende struiken.
Een totaal andere sfeer dus dan de "oude" tuin.

Gegevens:
De Heerenhof (Limburg), Veldstraat 12a, 6227 SZ Maastricht
Voor meer informatie: www.heerenhof.nl

Tuin Verheggen

Tuin Verheggen is een bijzonder veelzijdige tuin. Op een oppervlak van ongeveer 4000 m2 is een klein paradijs gecreëerd. Volkomen wars van modetrends hebben de eigenaren vanuit hun liefde voor alles wat groeit en bloeit iets heel bijzonders van hun tuin weten te maken. U vindt hier onder andere een informele tuin, Engelse bordertuin, een spectaculaire vier kleuren tuin, een rozentuin, een schaduwtuin en een Dahlia-grassentuin. De verscheidenheid aan Dahlia's is enorm. In de aanwezige verkoophoek worden veel soorten, met uitgebreide informatie, aangeboden. Maar ook andere vaste planten treft u hier aan. Misschien wel het spectaculairste van deze tuin is de Verzameltuin. Op een extra stukje grond, ontstaan omdat je planten nu eenmaal niet zomaar op de composthoop kan gooien. Veel vaste planten gecombineerd met Dahlia's en grassen. U loopt als het ware dwars door een deinende border, met prachtige combinaties van kleuren en blad- & bloemvormen. Ondertussen vliegen de vele insecten vrolijk van bloem tot bloem.

Gegevens:
Tuin Verheggen, Horsterdijk 58, 5973 PP Lottum
Voor meer informatie: www.tuinverheggen.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De PrionatuinenDe Prionatuinen zijn aangelegd door Henk Gerritsen en Anton Schlepers. Na het overlijden van beide oprichters is een sti…
Een pluktuin aanleggenEen pluktuin aanleggenWil je boeketten maken met bloemen uit eigen tuin? Leg dan een pluktuin aan! Bij het aanleggen van een pluktuin is de li…
De zelfpluktuinDe zelfpluktuinZelf een boeket bloemen of een mand met fruit plukken, dat is iets wat veel mensen leuk vinden om te doen. Helaas heeft…
Suzhou bij Sjanghai: Unesco werelderfgoed met 50 tuinenSuzhou bij Sjanghai: Unesco werelderfgoed met 50 tuinenSuzhou (ook wel Jiangsu genoemd) in China telt voor onze begrippen het onbegrijpelijke aantal van ruim twee miljoen inwo…
In Vlaanderen vindt u de mooiste particuliere tuinenIn Vlaanderen vindt u de mooiste particuliere tuinenOok onze zuiderburen beschikken over een schat aan prachtige tuinen. En dagtocht of een meerdaagse tuinvakantie naar Oos…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De mooiste open tuinen van Nederland"

Infoteur: Martina
Laatste update: 05-04-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Tuinevenementen
Schrijf mee!