InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Amelander Productenavond

Amelander Productenavond

Amelander Productenavond Dorpsbelang Hollum en Stichting Amelands Produkt organiseren in 2011 voor de eerste keer een Amelander Productenavond. Rondom korenmolen De Verwachting aan de Molenweg in Hollum staan diverse stands met de heerlijkste en mooiste producten van het eiland. Een traditie is geboren: Amelander Productenavond.

Koren- en mosterdmolen De Verwachting

Molenweg

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland
Van 17.00 tot 21.00 uur staat de Molenweg in het teken van producten van het eiland. Dat zijn producten om te proeven, om naar te kijken en bovenal om van te genieten.
Niet alleen de producten met het keurmerk Amelands Produkt - het officiële Amelands Produkt wordt met een k geschreven - presenteren zich op de avond, maar meer handvaardige producten en lekkernijen staan aan de voet van de molen.

De producten

De volgende producten zijn er te zien en te proeven:
  • Amelander Kaas
  • Ballumer bier
  • Amelander aardappelen
  • Amelander meel en mosterd
  • Amelander meerval
  • Amelander vis
  • Amelander lamsvlees
  • Amelander energie
  • Amelander keramiek
  • Strovlechtwerk van Ameland
  • Kaarsen van Ameland
  • Sieraden van Ameland
  • Wildgebraad van Ameland
  • Houten meubelen van Ameland
  • Honing en was van Amelander bijen
  • Workshops van Ameland

Amelander Kaas

Kaasboerderij Ameland op de hoek Pietje Miedeweg/ Ridderweg maakt in de eigen kaasmakerij boerenkaas zonder kleur-, geur- en smaakstoffen. De kaasmakerij bevindt zich in het voorste deel van de boerderij en Robert van der Meulen is de kaasmaker.

Ballumer bier

Het bier uit Ballum werd voorheen Ballumer Sap genoemd en heet nu Amelander bier. Op Doekes Hiem, een boerderij aan de Smitteweg bij Ballum, brouwt Doeke Visser zijn ambachtelijke biertjes. Hij geeft ze lekkere smaken en mooie namen en etiketten mee.
Het assortiment bieren bestaat ondermeer uit
  • Amelander Streekbier
  • Amelander Blondbier
  • Amelander Amberbier
  • Amelander Stoutbier
  • Amelander Proefbier
  • Amelander Tarwebier
  • Amelander Donker tarwebier

Amelander aardappelen

Aan de Nesserweg in Ballum ligt ’t Bintje, een winkel met Amelander aardappelen en meer producten van het eiland. De teelt op de zandgrond geeft de aardappel een bijzondere smaak. Op de Amelander Productenavond bakt de familie Blokker er Amelander frieten van.

Amelander meel en mosterd

De koren- en mosterdmolen De Verwachting levert de potjes mosterd en de zakken pannenkoekenmeel voor de markt. In de eigen molenwinkel worden de producten aangeboden. De molen draagt ter ere van de Amelander Productenavond vlaggen.

Amelander meerval

De meerval van de Amelander kwekerij van de gebroeders Metz in Buren, laat stukjes gerookte meerval proeven. Verse meerval en gerookte meerval in vacuüm getrokken pakketjes ligt op de liefhebber te wachten.

Amelander vis

Vishandel Metz uit Nes staat met een viskraam op de markt. De haringen en kibbeling gaan rap van de hand. Vishandel Metz verkoopt ook de meerval van de kwekerij uit Buren.

Amelander lamsvlees

Dennis Ytsma runt de ambachtelijke slager in de supermarkt te Buren. Zijn specialiteit is het Amelander lamsvlees, dat van lammeren komen die op ’t Vennoot hebben gegraasd. Het vlees krijgt Ytsma van schapenboer Andries Molenaar aangeleverd.

Amelander energie

De Amelander Energie Coöperatie levert duurzaam opgewekte stroom en CO2 gecompenseerde gas tegen aantrekkelijke tarieven.

Amelander keramiek

Het Melkkannetje is een keramiekatelier dat is gevestigd in de voormalige directeurswoning van de oude melkfabriek. Liesbeth Dul-de Boer maakt zelf keramiek en geeft workshops. Ze is gespecialiseerd in rakustoken.

Strovlechtwerk van Ameland

Strovlechten is een eeuwenoude techniek die door Janna Visser uit Ballum enthousdiast wordt beoefend.
Ze laat haar gevlochten figuren van stro zien.

Kaarsen van Ameland

Kaarsenatelier Kandelita van Ria Evers-Dokter maakt kaarsen en geeft workshops kaarsen maken. Het kaarsenatelier werkt ambachtelijk en milieubewust en hergebruik resten van uitgebrande kaarsen.

Sieraden van Ameland

Ditje Harting uit Nes maakt al jarenlang sieraden. Ze stoont en verkoopt ze op de Amelander Productenavond.

Wildgebraad van Ameland

Het Koaikershuus op de Kooi voorbij Buren is een restaurant dat gespecialiseerd is in wildgebraad. In de keuken van dit restaurant is ree en eend te vinden.

Houten meubelen van Ameland

Klusbedrijf Onder de Vuurtoren van Jacques Russchen maakt meubels van hout.
Russchen laat zijn Amelander banken onder de molen zien.

Honing en was van Amelander bijen

Imker Jan Botte Wijnberg uit Hollum slingert zijn eigen honing van de buckfastbij en bottelt het onder de naam Galgesloat Heuning.

Workshops van Ameland

Het Smederijtje in Buren organiseert allerlei creatieve workshops, voor jong en oud. Enkele proeven van bekwaamheid zijn op de Amelander Productenavond te zien.

Nobeltje

Het beroemdste exportproduct van het eiland is zonder twijfel het Nobeltje. Van deze kruidenbitter uit de kelders van café Nobel in Ballum is te nippen.

Jaarboek

De Amelander Productenavond heeft een plaatsje met foto en tekst in een van de jaarboeken van Ameland. Het evenement staat in ‘Ameland in 2011.’
Elk jaar in juli staat het op het programma.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koken op Ameland – recepten van eilandersKoken op Ameland – recepten van eilanders‘Koken op Ameland’ is een boek, waarin de samenstellers een aantal recepten bijeen hebben gebracht om die te koppelen aa…
Groat Amelander Woa’deboek – dialect van AmelandGroat Amelander Woa’deboek – dialect van AmelandHet Amelands is een van de dialecten in de provincie Fryslân. Het Waddeneiland Ameland hoort weliswaar bij de Friese pro…
Kerstboomwerpen - Kampioenschap op AmelandKerstboomwerpen - Kampioenschap op AmelandElke Oudjaarsdag staat Ballum op Ameland in het teken van het kampioenschap Kerstboomwerpen. Met sneeuw en hagel, in een…
Cranberry (veenbes) op de Waddeneilanden en op AmelandCranberry (veenbes) op de Waddeneilanden en op AmelandDe cranberry is bekend als een Terschellinger bes en Vlieland timmert er mee aan de weg met een Week van de Cranberry. H…
1 Aprilgrappen op Waddeneiland Ameland1 Aprilgrappen op Waddeneiland AmelandOp Ameland houden ze wel van een grap. Zo is er al eens een kluisje op het strand gedropt dat volgestort was met beton.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Amelands Produkt logo
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Amelander Productenavond"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 13-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Amelands Product
Schrijf mee!