InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersporten voor op wintersport

Wintersporten voor op wintersport

Wintersporten voor op wintersport Wintersport. Welke sporten kun je zoal beoefenen tijdens de wintersport? Sneeuwscooter, skiën, snowboarden... Er zijn verschillende wintersporten. Naast skiën of snowboarden kunt u ook eens een sneeuwscooter uitproberen. Of wat dacht u van bobsleeën, een rit op een Snow-Tube of langlaufen op de skie.Ook een hondenslee is een heel bijzondere belevenis. Een echte wintersport liefhebber wil het vroeg of laat een keertje meemaken. Wintersport is populair. Bij wintersport denkt u wellicht direct aan skiën of langlaufen. Er zijn echter meer sportieve activiteiten die in de sneeuw uitgevoerd worden. Op een Snow-Tube glijdt u vliegensvlug over een snowtube-baan. Omdat u dicht bij de grond zit lijkt het afdalen veel sneller te gaan dan het in werkelijkheid gaat. Een Snow-Tube kunt u het beste vergelijken met een zwemband. De Tube is ook een band, maar deze is steviger en glijdt over sneeuw in plaats van over water. Er zijn in bepaalde wintersportgebieden speciale snow-tube-banen aangelegd voor de liefhebbers van deze sport. Omdat er weinig wrijvingsweerstand is op sneeuw, hobbelen de banden nogal heen en weer. Daardoor kunt u eventueel wel relatief snel een blessure oplopen maar het blijft voor velen een enorme leuke belevenis.

Sneeuwscooter

Een sneeuwscooter lijkt in zekere zin op een waterscooter maar uiteraard verplaatst deze zich over de sneeuw in plaats van over water. Een sneeuwscooter maakt behoorlijk wat kabaal door de snerpende motoren. U kunt er heel snel mee over besneeuwde vlaktes glijden, ook hoge heuvels over en u kunt er afdalingen mee maken. Als u op wintersport gaat en u wilt eens een sneeuwscooter huren, zoek dan vooraf uit of er in uw wintersportgebied ook sneeuwscooters te huur zijn. U mag alleen in gebieden gebruik maken van sneeuwscooters als het daar op dat moment is toegestaan. Er zijn redelijk strenge richtlijnen waar u zich aan moet houden. Sneeuwscooters kunnen namelijk lawines veroorzaken of de bodem stukmaken. Een sneeuwscooter behaalt een snelheid van wel meer dan 100 kilometer per uur. Er worden soms ook reizen georganiseerd, speciaal om het te leren..

Off-piste skiën

Off-piste skiën is een heel bijzondere belevenis, maar wel iets voor ervaren skiërs of voor skiërs met een gids. Off-piste skiën is iets wat u niet in u eentje moet gaan doen. Er zijn in wintersportgebieden vaak wel speciale gebieden waar off-piste geskied mag worden, maar wel onder begeleiding van een gids. Het mooie aan skiën in de vrije natuur is dat u van de prachtige besneeuwde omgeving kunt genieten. Off-piste skiën is niet zonder risico. Het komt helaas regelmatig voor dat skiërs buiten de piste gaan en onder een lawine bedolven worden. Helaas is dat in 2012 ook prins Willem Friso overkomen.

Bobsleeën

In sommige wintersportgebieden kunt u bobsleeën. U moet wel van snelheid houden want het gaat er met bobsleeën zeer snel aan toe. Ongeveer 90 kilometer per uur. Daarom is bobsleeën alleen toegestaan voor volwassenen.

Hondenslee

Als u het geluk heeft om en wintersportgebied te treffen waar u ritjes kunt maken met een hondenslee, moet u het zeker proberen. Zes a acht Huskyís trekken de slee door een sereen wit landschap. De honden zijn getraind om tot ongeveer 135 kilo aan gewicht te vervoeren, vaak kunt u dus met twee personen in de slee door de sneeuw rijden. Meer personen kan ook, maar dan moeten er meer honden voor de slee gespannen worden en dan wordt het ritje wat duurder. De honden vinden het heerlijk werk en staan meestal al te blaffen en te trappelen van ongeduld om te kunnen vertrekken. De rit door een besneeuwd landschap in een hondenslee is adembenemend. De honden rennen zo snel ze kunnen voor de slee uit en trekken het voertuig door dikke lagen onbetreden sneeuw heen. Gedurende de rit kunt u zich even in de rol verplaatsen van mensen die hun hele leven lang in de sneeuw leven. Heel bijzonder.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Hetnet.nl

Reageer op het artikel "Wintersporten voor op wintersport"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 06-04-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!