InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport met kinderen eist goede voorbereiding

Wintersport met kinderen eist goede voorbereiding

Wintersport met kinderen eist goede voorbereiding Goed voorbereid zijn op de wintersport is een prima begin van de vakantie en kan veel ellende voorkomen. Belangrijk is een goede conditie. Voordat je op wintersport gaat kan je in Nederland al aan de techniek en conditie werken. Dit kan op een sneeuwbaan, indoor rollerpiste of borstelbaan. Bij de voorbereiding hoort eveneens het bekijken of de bestemming ook geschikt is voor kinderen. Let bijvoorbeeld op kinderopvang, de lengte van de kinderski die mede wordt bepaald door de leeftijd en de ski-ervaring en of het beter is skimateriaal voor de kinderen te huren of toch zelf te kopen. Vaak wordt vergeten welke verkeersregels in wintersportlanden gelden met betrekking tot het gebruik van sneeuwkettingen en winterbanden. En een zeer belangrijk voorbereidingsonderdeel: de FIS pisteregels kennen. Ze zijn namelijk van groot belang bij een ongeluk. De FIS regels zijn namelijk maatgevend voor het vaststellen van de schuldvraag en de daaraan gekoppelde verzekeringsafhandeling.

Een goede voorbereiding op de wintersport kan problemen voorkomen

Voor veel Nederlanders is de wintersportvakantie een van de hoogtepunten van het jaar. Iedereen hoopt natuurlijk ongeschonden weer thuis te komen en zeker niet met een gipsvlucht terug te worden gebracht. Natuurlijk zit een ongeluk in een klein hoekje, maar voor mensen die over behoorlijke technische vaardigheden en goede conditie beschikken is de risicofactor beduidend lager.
Dus daar moet wel aan gewerkt worden. Gelukkig kan dit in ons eigen land op diverse manieren.

Voorbereiding in Nederland kan beginnen op de kunst- en indoorbanen

Veel mensen gaan ongetraind de piste op. Veel van de slachtoffers van de bekende gipsvluchten behoren tot die mensen, natuurlijk zijn er ook gewoon pechvogels. Voordat je op wintersport gaat kan je je techniek en conditie verbeteren door vooraf op een kunst- en indoorbaan in Nederland te oefenen.
Er zijn drie soorten kunst- en indoorbanen in Nederland waar pa, ma en de kinderen zich kunnen voorbereiden op de wintersportvakantie.

Sneeuwbaan

Voordelen
  • Een sneeuwbaan komt het dichtst in de buurt van een werkelijkheid van de wintersport.
  • Door de aanwezigheid van een skilift kan men het gebruik ervan oefenen.
  • De glij-eigenschappen van de sneeuwbaan zijn over het algemeen prima.

Nadelen

  • Ondanks de goede glij-eigenschappen en de redelijke benadering van de werkelijkheid zijn fouten op een werkelijke piste gevaarlijker.
  • Mensen van verschillende niveaus bevinden zich tegelijk op de sneeuwbaan en skiën door elkaar heen.

Indoor rollerpistes

Voordelen

  • Het skiën op een indoor rollerpiste is erg intensief en vergt veel van iemands conditie. Op zich dus dus een goede voorbereiding op de wintersportvakantie.
  • De lessen worden in kleine groepen gegeven, waardoor een skileraar snel kan ingrijpen.
  • Bij indoor heeft men geen last van kou, wind of neerslag.
  • Door de aanwezigheid van een spiegelwand kan men zijn eigen techniek observeren en eventueel verbeteren.

Nadelen

  • Een rollerpiste heeft een vlakke baan, waardoor men niet kan trainen op oneffenheden.
  • Er is geen skilift.

Borstelbaan

Voordelen

  • Benadert de werkelijkheid goed.
  • Mogelijkheid om te oefenen van het gebruik van een skilift.
  • De piste is niet vergeeflijk waardoor men technisch moet skiën.

Nadelen

  • De borstelbaan is afhankelijk van het weer.
  • Bij een val is het risico van een blessure groter dan op een sneeuwbaan of rollerpiste.

Kindvriendelijk skigebieden

In ieder skigebied kan een kind leren skiën, maar een aantal skigebieden is echt gezinsvriendelijk. Zwitserland, Frankrijk en Oostenrijk hebben een soort keurmerk voor skigebieden die meer doen voor de kinderen. Kinderopvang is daar heel gebruikelijk. Gelukkig beschikken steeds meer skigebieden over steeds betere kinderopvang in de vorm van een crèche, waar kinderen vanaf 1 jaar terecht kunnen. Het is verstandig om in het hoogseizoen van te voren te reserveren. Klik hier voor: Kindvriendelijke wintersportgebieden in Oostenrijk. De skischolen houden vast aan een leeftijdsgrens van vier jaar, maar voor kinderen die bijna vier zijn en er al aan toe zijn kunnen vaak toch al op les. Voorop staat wel dat de kinderen plezier hebben in het skiën. Het uitgangspunt van de kinderskischolen is spelenderwijs leren skiën. Wanneer het kind zelf aangeeft skiën niet leuk te vinden of bang is moet het er meteen mee stoppen. Sneeuwpoppen bouwen en sleetje rijden levert dan meer plezier op.

lengte kinderski / Bron: Krivis, Pixabaylengte kinderski / Bron: Krivis, Pixabay

Lengte van een kinderski

De lengte van kinderski´s wordt mede bepaald door de leeftijd en de ski-ervaring.
  • Kinderen van 3 tot 6 jaar hebben een ski nodig die minimaal tot okselhoogte en maximaal tot schouderhoogte komt.
  • De skiërs van 6 tot 10 jaar is het beste advies een lengte van minimaal schouderhoogte en maximaal lichaamslengte.
  • Voor kinderen die ouder dan tien jaar zijn is vooral de skivaardigheid van belang. Begint zo'n kind net met skiën dan is iets korter een betere optie en is de skiër meer gevorderd dan neem is een lengte tussen schouderhoogte en lichaamslengte weer beter.

Passen van kinderskischoenen

Om te controleren of een skischoen bij kinderen goed past,moet je de binnenschoen uit de buitenschaal halen en controleren hoeveel ruimte er is bij de tenen, waarbij de voet met de hiel goed naar achteren schuift. Een klein beetje ruimte bij de tenen is noodzakelijk om koude voeten en knelling te voorkomen. Gebruik altijd goede skisokken. Laat kinderen nooit twee paar sokken over elkaar dragen of een paar sokken over een maillot. Dit veroorzaakt blaren en drukplekken.

Aanschaf skimaterialen voor jonge kinderen

Vanaf een schoenmaat 28 kunnen kinderen langlaufen. In Nederland is het moeilijk om speciaal langlaufmateriaal te krijgen. De gerenommeerde langlaufgebieden, vooral in Scandinavië, hebben het beste assortiment. Informeer van te voren bij de lokale VVV of sportzaak naar de mogelijkheden voordat je op reis gaat om teleurstellingen te voorkomen.

Materiaal huren of kopen

Huren is het meest voor de hand liggend, omdat kinderen snel uit hun skispullen groeien. Skiís en schoenen op de groei aanschaffen is gevaarlijk. Te lange skiís zijn te zwaar en te korte skiís geven te weinig grip. Een te grote skischoen vergroot de kans op botbreuk in het onderbeen. De wintersportspecialisten kunnen een passend advies geven.

FIS - pisteregels kennen is belangrijk

De Internationale Ski Federatie (FIS) heeft een aantal regels opgesteld om de veiligheid op de pisten en in de loipen te vergroten. De regels zijn bedoeld voor een verantwoord gedrag van skiërs, snowboarders en langlaufers en om ongelukken te voorkomen. Veel wintersporters kennen deze regels niet, maar zijn van groot belang bij een ongeluk. De FISregels zijn namelijk maatgevend voor het vaststellen van de schuldvraag. Het is belangrijk om op andere pistegebruikers te letten.

De pisteregels:

  • Iedere skiër en snowboarder moet zich dusdanig gedragen, dat hij anderen niet in gevaar brengt en schade berokkent.
  • Beheersing van snelheid en ski- en boardstijl.
  • Iedereen op de piste moet op zicht skiën en boarden.
  • Snelheid en stijl moeten aangepast zijn aan drukte op de piste, eigen kunnen, terrein-, sneeuw- en weersomstandigheden.

Keuze van het spoor

De achterop komende skiër en snowboarder moet zijn spoor over de piste dusdanig kiezen, dat in te halen pistegebruikers niet in gevaar gebracht worden.

Bron: Parutakupiu, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Parutakupiu, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Inhalen
Er mag boven, onder, links en rechts ingehaald worden, maar altijd op voldoende afstand om de in te halen skiër of snowboarder genoeg ruimte behoudt om zijn bewegingen te kunnen maken.

Op de piste gaan en verder gaan

Iedere skiër en snowboarder die een piste op wil gaan of na een stop zín afdaling wil hervatten, moet zich er van overtuigen, dat dit zonder gevaar voor zichzelf en anderen kan.

Stoppen

Het is verboden zonder noodzaak te stoppen op smalle of onoverzichtelijke plaatsen van een piste. Een gevallen skiër of snowboarder moet zulke plaatsen zo snel mogelijk vrij maken.

Klimmen en dalen

Te voet klimmen of afdalen moet aan de kant van de piste geschieden.

Aanwijzingen opvolgen

Iedere pistegebruiker moet zich aan de markering en aanwijzingen op de borden langs en op de piste houden.

Verplicht helpen

Bij ongelukken is iedere skiër en snowboarder verplicht hulp te verlenen.

Legitimatieplicht

Iedere skiër, betrokkene of getuige en verantwoordelijk of niet, moet zich in geval van een ongeval op de piste kunnen legitimeren.
Draag altijd een legitimatiebewijs en schrijfgerij bij je. Ingeval van een ongeluk moeten niet alleen de betrokkenen, maar ook getuigen zich kunnen legitimeren en het is altijd nuttig om naam en adres van de tegenpartij te noteren. Wie zich niet aan de FIS- pisteregels houdt kan civiel- en strafrechtelijk aansprakelijk gesteld worden als hij of zij de veroorzaker van een ski-ongeluk is.

Winterbanden: verplicht of niet

Bij winterbanden is het profiel voorzien van lamellen (inkepingen) die als grijpers in de sneeuw happen en daardoor een betere grip op de weg hebben. Wie op wintersport gaat, moet zich moet uiteraard houden aan de regels die in dat land gelden. Ook als je op doorreis bent. Dat geldt dus ook voor het hebben van winterbanden onder de auto. Maar de winterbandenplicht is niet in ieder wintersportland hetzelfde. Men kan deze in drie categorieën indelen:
  • Winterbandenplicht in een bepaalde periode: (meestal november tot april).
  • Duitsland, Oostenrijk, Noorwegen, Zweden, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Slowakije, Bosnië en Servië.
  • Winterbandenplicht indien aangegeven op borden.
  • Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Italië en Tsjechië.
  • Winterbandenplicht in winterse omstandigheden.
  • Kroatië.

Leuk om te weten: winterbanden voor de fiets

Sinds een paar jaar zijn winterbanden voor de fiets in Nederland te koop. Ze zorgen voor extra grip op een glad wegdek.
Een winterfietsband is wel duurder dan een gewone kwaliteitsband. Het prijsverschil heeft te maken met het soort rubber dat zachter is dan een gewone fietsband. De sneeuw blijft met deze rubbersoort niet of minder goed aan het wiel plakken. Voor mountainbikes en racefietsen zijn er geen winterbanden. Het profiel van de banden van mountainbikes is al grof, de velgen van racefietsen zijn te smal voor een winterband.
© 2009 - 2017 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wintersport in het Zwarte WoudWintersport in het Zwarte WoudSkiën of langlaufen in het Zwarte Woud, bij Feldberg of Todtnauberg, is betrekkelijk voordelig en rustig. Hoge hotelkost…
Goedkoop op Wintersport in Alta Badia, ItalieGoedkoop op Wintersport in Alta Badia, ItalieSteeds meer mensen kiezen voor een betaalbare wintersport. Hier vind je een aantal handige tips om de wintersport zo goe…
Voor de eerste keer op wintersport - enkele tipsVoor de eerste keer op wintersport - enkele tipsIeder jaar zijn er veel mensen die voor de eerste keer op wintersport gaan om kennis te maken met deze vorm van vakantie…
Cijfers Nederlanders op wintersportIn Nederland is wintersport al jaren populair. Sinds de jaren í90 is de populariteit van wintersport onder Nederlanders…
Zell am See: Skigebied voor geslaagde wintersport vakantieZell am See: Skigebied voor geslaagde wintersport vakantieZell am See is een Oostenrijks skigebied, gelegen aan een prachtig meer en omringd door bergen, dat zowel in de zomer al…
Bronnen en referenties
  • De Gelderlander
  • Afbeelding bron 1: Krivis, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Parutakupiu, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Wintersport met kinderen eist goede voorbereiding"

Reactie

Reuten, 12-02-2015 00:12 #1
Er bestaan wel degelijk winterbanden voor mountainbikes. Dit zijn banden met spikes erin: 'spijkerbanden'.

Infoteur: Henbro
Laatste update: 08-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Reacties: 1
Schrijf mee!