InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > De dwarsligger: compleet boek in klein formaat

De dwarsligger: compleet boek in klein formaat

Wie graag leest zal nogal eens een boek meenemen. In de koffer voor tijdens de vakantie of in de trein naar het werk. Gangbare boeken zijn vaak lastig mee te nemen: ze kunnen groot en zwaar zijn. De dwarsligger biedt uitkomst: qua inhoud hetzelfde boek, maar zo klein dat het in één hand past en ook een stuk minder weegt. De dwarsligger: handig op reis, voor op het strand of gewoon thuis.

Dikke pil: lekker lezen, maar onhandig

Het lezen van een boek is voor menigeen een geliefde manier van vrijetijdsbesteding. Niet alleen thuis of op vakantie, maar ook tijdens het reizen met de trein bijvoorbeeld. Maar dan kan een boek lastig mee te nemen zijn, zeker als het gaat om een wat groter of dikker exemplaar: een 'dikke pil'. Een boek van gemiddeld formaat neemt al snel veel ruimte in de tas in, die dan bovendien een stuk meer weegt. Dat is vaak niet zo handig.

De dwarsligger: boek van uitgekiend formaat

Sinds een paar jaar is hiervoor de dwarsligger® op de markt: dit is een compleet boek maar dan in een veel kleiner formaat. Een dwarsligger is zes tot acht keer kleiner dan een boek van een gewoon formaat. Daarbij is een dwarsligger een stuk lichter in gewicht dan een gewoon boek. Dat zorgt ervoor dat dit boekje eenvoudig mee te nemen is, het past zelfs in de zak van jas of broek.

Kenmerken van de dwarsligger

Bij een 'normaal' boek vergeleken is de tekst in een dwarsligger een kwartslag gedraaid. De tekst die normaal op één pagina wordt gedrukt is bij een dwarsligger op twee pagina's gedrukt. Je leest de dwarsligger dus 'op zijn kant'. Het formaat van één zo'n pagina - en dus ook van het dichte boekje - is 12 bij 8 centimeter. Daarbij weegt een dwarsligger niet meer dan 145 gram. Dit komt omdat heel dun papier wordt gebruikt. Het papier is mooi wit. Dwarsliggers zijn gebonden boekjes. Door de gebruikte bindmethode kunnen dwarsliggers zonder moeite open blijven liggen. Het opengeslagen boekje is geschikt om met één hand vast te houden en door te bladeren.

opengeslagen dwarsligger / Bron: Dwarsligger®, Wikimedia Commons (CC0)opengeslagen dwarsligger / Bron: Dwarsligger®, Wikimedia Commons (CC0)

Dwarsligger®: geregistreerd handelsmerk

Dit formaat boek, deze bindmethode, werd in juli 2006 door drukkerij Jongbloed BV als handelsmerk geregistreerd. Deze drukkerij heeft als specialisatie het gebruik van heel dun papier bij het drukken. Het papier dat wordt gebruikt is milieuvriendelijk. Er zijn minder grondstoffen nodig voor het maken van dwarsliggers dan voor gewone boeken. In september 2009 werd de eerste Nederlandse dwarsligger op de markt gebracht. Inmiddels is er een ruim assortiment in allerlei categorieën in dwarsliggerformaat verkrijgbaar.

In de trein, op het strand, in de koffer...

Dwarsliggers zijn klein en licht en daarmee een stuk makkelijker mee te nemen. Dat maakt ze ideaal voor onderweg, tijdens de vakantie of voor op het strand. Wie met het vliegtuig reist kan zo meer boeken meenemen voor hetzelfde gewicht. Of neemt hetzelfde aantal boeken mee als vroeger, maar houdt ruimte en gewicht over voor andere bagage. Maar ook wie thuis leest kan de dwarsligger gewoon handiger vinden.

Dwarsligger: handig bij een lichamelijke beperking

Mensen die een gangbaar formaat boek niet goed kunnen hanteren door bijvoorbeeld reuma zullen de dwarsligger beter kunnen gebruiken. Het boekje kan opengeslagen blijven liggen, dus hoeft niet voortdurend vastgehouden te worden tijdens het lezen. Wie dat wel kan, heeft aan één hand genoeg voor het vasthouden en omslaan van de bladzijden. Al blijft het natuurlijk een persoonlijke zaak of het gebruik van de dwarsligger als makkelijker ervaren wordt.

Waar zijn dwarsliggers te koop?

Dwarsliggers kunnen in de boekhandel gekocht worden. Er zijn ook verschillende webwinkels die ze verkopen en die zich hier speciaal op toeleggen. Er is een ruime keuze in verschillende categorieën.
© 2011 - 2018 Bartvanbuuren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geert Mak: Reizen zonder John, in voetsporen John SteinbackGeert Mak: Reizen zonder John, in voetsporen John SteinbackGeert Mak bracht 23 augustus 2012 een nieuw boek uit onder de titel "Reizen zonder John" (ondertitel: Op zoek naar Ameri…
Het streep-je-slank dieetHet streep-je-slank dieetIn Nederland is het al bekend onder vele vrouwen; het streep-je-slank dieet, opgezet door het tijdschrift Margriet. Door…
Een dromendagboek bijhoudenEen dromendagboek bijhoudenDromen, iedereen doet het, of je het nu wil of niet. In je dromen is je belevingswereld eindeloos, de leukste, vreemdste…
Allen Carr: stoppen met rokenAllen Carr was zelf een verstokte roker. Toen hij na meerdere poging eindelijk met succes wist te stoppen, ontwikkelde h…
Death Note (Desu Nota)Death Note (Desu Nota)Death Note is een manga/anime serie. (Japanse strips). Het is een spannende serie over leven en dood. De hoofdpersoon Li…
Bronnen en referenties
  • http://www.dwarsligger-shop.nl
  • http://www.dwarsliggerwinkel.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dwarsligger_(boek)
  • Afbeelding bron 1: Dwarsligger®, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "De dwarsligger: compleet boek in klein formaat"

Infoteur: Bartvanbuuren
Gepubliceerd: 10-07-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Schrijf mee!