InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Autorijden in Zweden, wat moet je weten?

Autorijden in Zweden, wat moet je weten?

Autorijden in Zweden, wat moet je weten? Wanneer je binnenkort met vakantie gaat in Zweden zal je misschien ook wel met je eigen wagen of huurauto het mooie binnenland ontdekken. Het wegennet is goed onderhouden en het verkeer is er meestal rustig. Ook tanken en parkeren verloopt buiten de grote steden meestal vlot. Maar zoals elk ander land heeft ook Zweden regels en gebruiken wanneer het op autorijden aankomt. Denk maar aan snelheidsbeperkingen, verkeersregels en gewoonten. Zo zijn dimlichten dag en nacht verplicht. Voor alcohol achter het stuur toont men weinig begrip. Het grootste gevaar tijdens je reis komt misschien wel van een plots overstekende eland! Wat moet je weten over veilig autorijden in Zweden?
Zweden zijn gek op oude wagens / Bron: Tingeling / PixabayZweden zijn gek op oude wagens / Bron: Tingeling / Pixabay

Autorijden in Zweden: wat heb je nodig?

Autorijden in Zweden is een aparte ervaring. Het gevaar voor dieren op de weg is er nu eenmaal veel groter dan bij ons. Ook zie je heel wat oude Engelse of Amerikaanse wagens op de wegen. De Zweden zijn er dol op!

Rijbewijs

Je Nederlandse of Belgische rijbewijs volstaat om in Zweden te mogen rijden of een auto te huren. Je hoeft verder dus geen documenten te voorzien. Zorg dat je boorddocumenten in orde zijn. Je moet een geldig inschrijvingsbewijs kunnen voorleggen. Ook moet je kunnen aantonen dat je voertuig verzekerd is.

Wegennet

Zweden heeft een uitgestrekt en goed onderhouden wegennet, vooral in het zuiden van het land. Autosnelwegen zijn tolvrij, met uitzondering van een paar bruggen. Hoe meer je naar het noorden gaat hoe beperkter het wegennetwerk wordt. In het midden van het land vind je geen snelwegen meer zoals wij die kennen. Vaak gaat het om tweebaanswegen met iets lagere snelheden. De reistijd kan dus wat langer oplopen dan gedacht. In het noorden van Zweden en in Lapland zijn veel lokale wegen zelfs onverhard.

Rechts rijden

Leuk om weten is dat de Zweden tot 1967 links reden. Nadien schakelden ze over op rechts rijden zoals we het in Nederland en België gewend zijn.

Belangrijke verkeersregels

De verkeersregels zijn in grote mate dezelfde als bij ons. Zo geldt ook in Zweden voorrang van rechts. Maar een aantal regels zijn voor ons misschien wat vreemd.

Fietsers en voetgangers

In Zweden hebben voetgangers en fietsers altijd voorrang. Ja, ook als er geen oversteekplaats of zebrapad is. Wil iemand de weg oversteken moet je dus altijd stoppen. Voetgangers zijn bovendien gewend dat haast elke automobilist stopt en steken daarom soms zonder kijken de weg over.

Dimlichten

In Zweden zijn dimlichten zowel overdag als ‘s nachts verplicht. Zonnig of regenachtig weer maakt niet uit. In Zweedse wagens en huurauto’s gaan de dimlichten dan ook meestal automatisch aan zodra je de wagen start.

Kinderen

Voor kinderen kleiner dan anderhalve meter is een aangepaste kinderstoel of zitverhoger verplicht.

Rijstrook naast de weg

Op sommige wegen vind je opeens een tijdje een groot rijvak rechts naast de eigenlijke weg. Het lijkt op een groot uitgevallen pechstook. Dit vak dient om rechts te houden, zodat snellere wagens kunnen voorbijrijden. Zie je dus een snellere auto achter je naderen ga je even rechts op deze strook rijden zodat hij je kan inhalen.

Parkeren

In Nederland mag je ook tegen de rijrichting in parkeren. In Zweden is dit (net als in België trouwens) verboden.

Rotondes

Rotondes in Zweden doen wat vreemd aan voor Nederlanders en Belgen. Vaak moet je immers al voor de rotonde voorsorteren. Het went echter vlug. Verkeer op de rotonde heeft altijd voorrang op wie er op wil rijden.

Alcohol en autorijden in Zweden: een slecht idee / Bron: DizzyRoseblade / PixabayAlcohol en autorijden in Zweden: een slecht idee / Bron: DizzyRoseblade / Pixabay

Alcohol in Zweden

Hoeveel mag je drinken?

In tegenstelling tot wat men in Nederland en België vaak denkt is er geen nultolerantie voor alcohol in Zweden. Het maximaal toegelaten alcoholpromillage ligt op 0,2. Dat is wel lager dan bij ons (0,5). Met andere woorden: één biertje kan al teveel zijn. In Zweden heerst dus wel het principe dat wie nog moet rijden niet drinkt.

Straffen

Politiecontroles komen regelmatig voor en de straffen zijn streng. Denk maar aan torenhoge boetes, intrekking van het rijbewijs of zelfs gevangenisstraffen voor wie het al te bont maakt en helemaal bezopen de weg opgaat.

Snelheidsbeperkingen in Zweden

Wanneer je in Zweden rondrijdt ken je het beste de geldende snelheidsbeperkingen. Weet ook dat het land letterlijk vol flitscamera’s staat. Ze zien er wel anders uit dan bij ons: het zijn dunne, stalen palen met een duidelijk zichtbare camera.

Snelheidsbeperkingen

In Zweden gelden volgende beperkingen op de wegen:

Type wegMaximumsnelheid
Stad of bebouwde kom50 km/u
Gewone wegen70 km/u-100 km/u
Snelwegen110 km/u

Dit neemt niet weg dat de toegelaten snelheid van de algemene regel kan afwijken. Vooral op gewone wegen is de snelheidslimiet nu eens 70, dan weer 80 en andere keren zelfs 100. Let dus goed op de borden. Men kondigt de snelheid haast overal aan en herhaalt deze na bijna elke splitsing of wegverandering.

Opgelet: voor caravans geldt altijd een snelheidsbeperking van 70 km/u!

Flitscamera’s

Hoewel niet alle Zweden keurig de snelheidsbeperking respecteren kun je je het beste hieraan houden. De politie controleert de snelheid regelmatig. Je zal ook veel flitscamera’s langs de weg zien, zelfs op kleinere, lokale wegen. Vaak staan ze opgesteld ‘in serie’ over een strook van verschillende kilometers. Meestal waarschuwen borden wel vooraf voor camera's. Ook in grote steden als Stockholm en Göteborg hangen camera’s. Die worden echter niet aangekondigd!

Parkeren

Vrijwel overal is parkeren betalend, zowel in grote als kleine steden. De parkeermeters werken meestal volgens één van twee systemen. Ofwel kies je op het scherm hoelang je wil blijven staan en druk je nadien je ticket af en legt dit in je wagen. Ofwel stop je bij aankomst je kaart in de parkeermeter om je ‘check-in’ te registreren. Wanneer je weer vertrekt stop je je kaart eerst nog een keer in de parkeermeter voor de ‘check-out’. Als je dit vergeet zal men automatisch het maximaal toegelaten aantal uren (vaak is dat 12 uur) van je kaart halen!

Geen nood als je geen kleingeld bij je hebt. Vrijwel alle parkeermeters in Zweden hebben een terminal zodat je met je bankkaart of kredietkaart kunt betalen.

Tanken in Zweden

Ketens als Shell en Q8 kom je ook in Zweden tegen. Er zijn twee octaangehaltes: 95 en 98. 95 is sowieso loodvrij en iets goedkoper dan 98. Bij 98 moet je bovendien oppassen: meestal is deze net als de 95 loodvrij, maar er komt af en toe ook nog 98 met lood voor.

De benzine kost ongeveer hetzelfde als in Nederland of België. Diesel is er bijna even duur als benzine. LPG is in Zweedse tankstations bijna niet te verkrijgen. Biobrandstof vindt je daarentegen in haast alle tankstations.

Bij vrijwel elke pomp kan je gewoon met je betaalkaart betalen. Zweden zijn om veiligheidsredenen grote voorstanders van betaalkaarten. Cash wordt dan ook steeds zeldzamer en op vele plaatsen aanvaardt men zelfs geen contant geld meer.

Congestion tax

Rijd je tijdens de week grote steden als Stockholm en Göteborg in of uit, moet je ‘congestion tax’ betalen. Dit is een belasting op het gebruik van de auto in de stad. Zweden doet er alles aan om autorijden in de grote steden, waar vaak een uitgebreid netwerk van trams, bussen en zelfs ferries bestaat, te ontmoedigen. Een camera scant je nummerplaat en je krijgt de rekening thuisgestuurd. Reken op zo’n 10 tot 20 Zweedse kroon met een dagelijkse grens van 60 kroon. Huur je een wagen? Informeer dan bij de verhuurder of de tax reeds werd betaald.

Elanden liggen op de loer in Zweden / Bron: Monika1607 / PixabayElanden liggen op de loer in Zweden / Bron: Monika1607 / Pixabay

Elanden en andere gevaren

Zweden rijden over het algemeen rustig en voorzichtig. Bumperklevers kom je zelden of nooit tegen. Af en toe kan een snelheidsduivel je wel eens inhalen. In Stockholm winden sommige lokale bestuurders zich bovendien wat sneller op over traagrijdende, zoekende toeristen.

Snelwegen

Raar maar waar: op Zweedse snelwegen kan je hier en daar een verkeerslicht of een splitsing met een andere weg tegenkomen. Rijd dus niet op ‘automatische piloot’ maar houd je ogen steeds op de weg gericht. Invoegstroken en afritten op autosnelwegen zijn meestal aanzienlijk korter dan in België en Nederland.

Overwegen

Let steeds goed op bij overwegen. Gewoonlijk brandt er altijd een wit knipperlicht. Zo niet is de installatie misschien defect en moet je dus extra voorzichtig zijn. Is er een trein in aantocht springt het witte licht op rood.

Winter

In het hoge noorden is de staat van de wegen 's winters vaak veel slechter dan bij ons. Van november tot mei zijn veel wegen door sneeuw versperd. Van 1 december tot 31 maart zijn winterbanden dan ook verplicht voor wie de weg op moet. In deze periode zijn ook sneeuwkettingen toegestaan.

Elanden

Het grootste gevaar op de weg zijn misschien wel de elanden. Deze grote rendieren komen in Zweden veelvuldig voor in de bossen. Denk niet dat je ze alleen in Lapland kunt aantreffen. De verkeersborden met elanden waarschuwen je voor overstekende dieren op de weg en staan er niet zomaar. Dit betekent dat je een zone met hoger risico doorkruist.

Overdag is het risico beperkt. Maar wanneer je de weg opgaat bij zonsopgang, bij het invallen van de duisternis of ‘s nachts moet je op je hoede zijn. Elanden worden net als herten aangetrokken door het licht van de koplampen. Elk jaar gebeuren in Zweden duizenden botsingen met elanden, met vaak grote schade aan de wagen tot gevolg. Een eland weegt gemiddeld zo’n zeshonderd kilo. Je wilt dit dus in elk geval voorkomen! Heb je toch een botsing met een eland ben je bovendien altijd verplicht om dit bij de lokale politie aan te geven.

Lees verder

© 2017 Karldelauw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wie heeft er voorrang?Wie heeft er voorrang?Verkeersregels: wie heeft er voorrang? Soms is het onduidelijk wie er voorrang heeft op een kruising of een T-splitsing.…
Met een joint op ook rijontzegging: autorijden en drugsMet een joint op ook rijontzegging: autorijden en drugsEen joint roken en dan binnen 3 uur in de auto gaan zitten, wordt binnenkort net zo hard bestraft als rijden onder invlo…
Scootmobiel; veiligheid, verkeersregels en cursussenScootmobielen zijn gehandicaptenvoertuigen met een motor, net als elektrische rolstoelen en invalidenkarretjes. Er gelde…
Verkeer - Verkeersregels - WegenverkeersWetVerkeer - Verkeersregels - WegenverkeersWetVerkeersregels - WegenVerkeerswet. Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens = RVV en de WegenVerkeersWet = WVW ken…
Goedkoop tanken online en appsGoedkoop tanken online en appsZorg dat je altijd relatief goedkoop kunt tanken in 2017, ook als je op vakantie bent. Vergelijk daarom eenvoudig de bra…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Autorijden in Zweden, wat moet je weten?"

Infoteur: Karldelauw
Laatste update: 17-08-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!