InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Starnberger See, Zuid-Duitse meren

Starnberger See, Zuid-Duitse meren

De Italiaanse meren aan de zuidzijde van de Alpen zijn wereldberoemd. Maar ook aan de noordzijde, in Duitsland, liggen enkele minstens zulke schilderachtige meren. De grootste zijn de Chiemsee, Ammersee en Starnberger See. Deze meren liggen in de deelstaat Beieren, Zuid-Duitsland. Het dichtst bij München gelegen meer is de Starnberger See. Dit meer leent zich uitstekend voor een uitstapje vanuit München maar ook voor een ontspannen vakantie. De Starnberger See ligt ongeveer 25 kilometer ten zuiden van München. Het meer is ongeveer 20 kilometer lang en maximaal 5 kilometer breed. De omtrek van het meer bedraagt 45 kilometer, de maximale diepte 127 meter. Door zijn grootte warmt het meer maar heel langzaam op in de zomer en koelt het langzaam af in de winter. Omdat er maar weinig beken en rivieren vanuit de Alpen in het meer vloeien ververst het meer zich maar één keer per jaar. Vanaf het meer heeft men een prachtig uitzicht op de Alpen.

Plaatsen aan het meer

Direct aan het meer liggen meerdere steden en dorpen waarvan Starnberg, aan de noordpunt van het meer, de belangrijkste is. De overige plaatsen zijn Berg, Ammerland, Ambach, St. Heinrich, Seeshaupt, Bernried, Tutzing, Feldafing en Possenhofen. Tutzing is van deze overige plaatsen de belangrijkste.

Starnberg

Starnberg is de grootste plaats aan het meer, gesticht in 1226 en telt ongeveer 25.000 inwoners. De Bahnhofplatz en Maximilanstrasse zijn de levendigste straten van de stad. Hier vindt men restaurants, winkels en cafés. Direct achter het station ligt de Starnberger See. Aan het meer zijn een aantal restaurants gevestigd, vaak met jachthaven en een klein strand. Van de pier direct achter het station vertrekken de schepen van de Bayerische Seenschifffahrt voor lijndiensten en rondvaarten over het meer.

Tutzing

Tutzing ligt aan de westkant van het meer, de plaatst heeft ongeveer 10.000 inwoners. Tutzing is vooral bekend van zijn slot dat aan de oever van het meer staat. De tuin is in franse stijl aangelegd. In de Hauptstrasse vind men meerdere restaurants en enkele winkels. Langs de oever van het meer zijn een zeilschool, jachthaven en restaurant gevestigd.

Activiteiten bij en op het meer

Actief

Rondom het meer ligt een 46 kilometer lang pad wat door fietsers en wandelaars wordt gebruikt. Vanaf dit pad is het echter op de meeste plaatsen niet mogelijk het water te bereiken, de meeste grond direct aan het water is in privé bezit. In de omgeving van het meer zijn vele wandel- en fietsmogelijkheden, het glooiende landschap rond het meer leent zich uitstekend voor deze activiteiten. Ook zijn er in de omgeving van het meer meerdere golfbanen, onder andere in Feldafing en Tutzing.

Ontspanning

Tussen Pöcking en Possenhofen, aan de westoever van het meer, ligt een groot recreatieterrein. Hier zijn ligweiden, strandjes, barbecueplaatsen voor handen. Ook is hier een deel van het strand gereserveerd voor windsurfers. Possenhofen is daarnaast bekend van het kasteel met dezelfde naam, waar Keizerin Sisi van Oostenrijk in de zomer vaak verbleef. In Kempfenhausen en tussen Ambach en St. Heinrich zijn ook recreatieterreinen met strand en faciliteiten als barbecueplaatsen te vinden.

Watersport

Zwembaden, direct aan of deels in het meer, zijn te vinden in Starnberg, Feldafing, Garatshausen, Bernried en Seeshaupt (Lido). Ook zeil- en surfscholen zijn in deze plaatsen gevestigd. Er wordt veel gezeild op de Starnbergersee. Theoretisch is zeilen zonder ervaring mogelijk, echter vragen de meeste zeilscholen minstens een basisdiploma. Ook mag men zijn eigen boot te water laten. In Ammerland en Tutzing zijn er openbare boothellingen.

Veerboten

De Bayerische Seenschifffahrt biedt overtochten, rondvaarten en speciale boottochten aan. Met de MS Phantasie kan men vanuit Starnberg rechtstreeks naar het Museum der Phantasie (museum van de fantasie), ook bekend als het Buchheim Museum, te Bernried varen.

Verblijf

Het meer is geliefd bij dagjesmensen maar in de dorpjes en steden rondom het meer zijn ook veel vakantiehuisjes en hotels te vinden. Ook liggen er meerdere campings aan de oevers van het meer. In Possenhofen, aan de westzijde van het meer, is een jeugdherberg gevestigd.

Hoe er te komen?

Omdat het meer vlakbij München ligt is het een populair uitstapje voor de inwoners van deze stad. Vanuit München zijn Starnberg en de westelijke oever te bereiken met de S-bahn. Deze S-bahn, lijn nummer 6, stopt na Starnberg nog in Pöcking, Feldafing en Tutzing. De oostelijke oever is te bereiken met de trein, er is een station in Seeshaupt. De snelweg A95, van München naar Garmisch-Partenkirchen, ligt langs aan de oostzijde van het de Starnbergersee. Vlak voor het meer splitst de snelweg A952 zich af van de A95 en voert bezoekers rechtstreeks naar Starnberg.

Lees verder

© 2012 - 2019 Ekke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
WK voetbal 1954In 1954 werd alweer het 5e WK voetbal georganiseerd, en dit jaar met als gastland Zwitserland. En wederom waren er enige…
WK voetbal 2002Voor het eerst in de geschiedenis werd het WK georganiseerd door 2 landen, en ook nog eens 2 landen buiten de VS of Euro…
EK voetbal 1972Voor het eerst in de geschiedenis bereikte België in 1972 de finales van het EK. Dat jaar werd België ook gekozen tot he…
EK voetbal 1980Het EK van 1980 word georganiseerd door gastland Italië. Dit is de 2e keer dat Italië de eer heeft om het EK te mogen or…

Reageer op het artikel "Starnberger See, Zuid-Duitse meren"

Reactie

Frans Strik, 14-08-2019 20:20 #1
Wij zijn zeer benieuwd. Begin september 2019 bezoeken wij de Starnberger See en omgeving.
We denken er nu aan om in een hotel in Berg te verblijven.

Infoteur: Ekke
Laatste update: 13-08-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: München
Reacties: 1
Schrijf mee!