InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Kleding voor de tropenreis

Kleding voor de tropenreis

Als je op reis gaat naar de tropen moet je aan veel dingen denken waaronder inentingen, reisverzekering, de reis zelf, de overnachtingen enzovoorts. Daarnaast is het ook belangrijk om je van tevoren goed in te laten lichten over de kleding die je daar gaat dragen. In de tropen heb je onder andere te maken met hoge temperaturen en (malaria)muggen. Voor deze omstandigheden is speciale kleding op de markt, waardoor je zo comfortabel mogelijk op reis kunt gaan. Als je op reis gaat naar de tropen moet je aan veel dingen denken waaronder inentingen, reisverzekering, de reis zelf, de overnachtingen enzovoorts. Daarnaast is het ook belangrijk om je van tevoren goed in te laten lichten over de kleding die je daar gaat dragen. In de tropen heb je onder andere te maken met hoge temperaturen en (malaria)muggen. Voor deze omstandigheden is speciale kleding op de markt, waardoor je zo comfortabel mogelijk op reis kunt gaan.

Materialen

Om te beginnen heb je in de tropen vaak te maken met hoge temperaturen, waardoor je flink kan gaan transpireren. Kleding die goed vocht reguleren zijn daardoor een must. Wat echt afgeraden wordt is het dragen van katoen. Katoen neemt vocht op en droogt daardoor erg traag waardoor je de hele dag met natte kleding blijft lopen. Ook is het niet prettig als je het ’s avonds snel wilt uitwassen. Het droogt namelijk erg traag. Een ander nadeel van katoen is dat het redelijk zwaar is, in tegenstelling tot andere materialen. Wat wel geschikt is om te dragen in de tropen zijn synthetische kleding. Synthetische kleding, van bijvoorbeeld polyamide of polyester, is licht en droogt snel, waardoor je na het transpireren niet lang met een nat shirt blijft lopen. Ook na het uitwassen is het in een mum van tijd droog. ’S Avonds snel je geurende of vieze kleding uitwassen is dus geen probleem. Op de markt is ook kleding van (merino)wol te krijgen. Merinowol heeft als voordeel dat het geen geurtjes opneemt, in tegenstelling tot synthetische kleding. Daarnaast is het goed vochtregulerend en licht. Tegenwoordig is merinowol zo ver ontwikkeld dat het niet prikt.

Ook tegen de (gevaarlijke) muggen in de tropen, zijn speciale materialen ontwikkeld, waardoor je hier geen last van hebt. De gespecialiseerde buitensportzaak heeft in zijn assortiment ‘mugafwerende’ kleding. Hierin heb je twee types. Het eerste type is een synthetisch materiaal dat zo fijn geweven is dat muggen hier niet door heen steken. Het tweede type is een synthetisch materiaal dat geïmpregneerd is tegen muggen. Het verschilt per merk hoeveel wasbeurten dit mee gaat. Zeker in gebieden met malariamuggen is het aan te raden zowel een broek als een blouse hiervan te dragen.

Type kleding

Reizigers naar de tropen vinden het vaak fijn om een blouse te dragen omdat dit lekker luchtig draagt. Let hierbij in de eerste plaats op dat het comfortabel zit. Speciale blouses voor de tropen hebben vaak extra luchtige gaatjes op de rug en onder de oksel, waardoor je het niet te warm krijgt. Ook hebben ze een mogelijkheid om de mouwen op te stropen. Het is aan te raden om een blouse met lange mouwen mee te nemen omdat je dan iets meer beschermd bent tegen de muggen. Let er wel op dat als je geen mugwerende kleding draagt, dat je je goed insmeert met Deet!

Afritsbroeken zeer ook zeer geschikt voor de tropen omdat je in feite twee en soms drie ‘verschillende’ broeken bij je hebt. Besteed bij het passen vooral aandacht aan het comfort. Zorg dat de broek niet schuurt bij de naden tussen de benen. Ook de ritsen mogen niet irriteren. Je zult ze wel altijd blijven voelen. Probeer ook veel soorten broeken uit, want elk model is anders.
Tot slot: Laat je altijd goed adviseren bij een gespecialiseerde buitensportzaak, want zij zijn altijd op de hoogte van de merken, modellen en materialen die te verkrijgen zijn!
© 2011 - 2019 Celede, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Malaria desastreusMalaria desastreusMalaria kan verwoestend werken terwijl het zo eenvoudig te voorkomen zou zijn. Wat is malaria eigenlijk.

Reageer op het artikel "Kleding voor de tropenreis"

Infoteur: Celede
Gepubliceerd: 22-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!