InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Slapen in de vroegere cel van Vaclav Havel

Slapen in de vroegere cel van Vaclav Havel

Toen Vaclav Havel in de jaren tachtig van vorige eeuw enkele jaren gevangen zat wegen zijn kritische toneelstukken had hij er geen idee van dat de cel waarin hij in het centrum van Praag door de geheime politie een tijdje werd vastgehouden nog ooit een toeristisch bedevaartsoord wou worden.

Unitas Hotel

In een kalme straat in de oude stad van Praag vind je het Unitas Hotel. Je zou niet meteen zeggen dat dit prachtige gebouw ooit het hoofdkwartier van de geheime Tsjechoslowaakse politie is geweest, waar tijdens de communistische dictatuur politieke gevangenen werden vastgehouden en ondervraagd. Ook Vaclav Havel, ex-president van Tsjechoslowakije (1990-1992) en later Tsjechië (1993-2003), zat er vast als politiek dissident. Wie het wil kan er verblijven in Havels vroegere cel die nu omgebouwd werd tot een mooie hotelkamer.

Geschiedenis

Oorspronkelijk was het Unitas Hotel een klooster van de Zusters van Sint-Francisus. Deze congregatie werd in 1856 gesticht en had tot doel de armen en behoeftigen bij te staan. Omdat ze hun financiële steun zochten gekleed in het grijs werden ze al vlug de Grijze Zusters genoemd. Ze verbleven in de gebouwen die opgetrokken waren naast de plaatselijke kerk gewijd aan Sint-Bartholomeus, in het nummer 9 van de Bartolomejska straat.

In 1950 werd de nonnengemeenschap brutaal door de geheime politie uit haar bed gelicht en naar kampen getransporteerd. Het klooster werd als het hoofdkwartier van de geheime politie ingericht en in de kelder werden cellen gebouwd. Het was in cel P6 dat de latere president Havel een tijd werd vastgezet.

Toen er in 1989 een einde aan het communistische regime kwam, vonden de zusters het gebouw in slechte staat terug. De kerk was ook helemaal leeggeroofd en bevond zich in een erbarmelijke toestand. Om de nodige fondsen voor renovatie te kunnen verwerven besloten de zusters er een eenvoudig, goedkoop hotelletje van te maken dat ze het ‘Pension Unitas’ noemden. Onder andere door de steun van prins Charles van Engeland en wat subsidies hadden ze in 2006 voldoende geld verzameld om de noodzakelijke verbouwingswerken op te starten.

Unitas Hotel

Nu is het een luxueus hotel geworden met alle mogelijke comfort dicht bij het historische hart van Praag. De beroemde Karelsbrug, het Oudestadsplein en het Nationaal Theater met in de onmiddellijke buurt ook talrijke musea, galerijen, leuke restaurantjes en winkelcentra bevinden zich binnen wandelafstand.

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Slapen in de vroegere cel van Vaclav Havel"

Infoteur: Vosje
Laatste update: 12-06-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!