InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Reizen met een lichamelijke handicap

Reizen met een lichamelijke handicap

Vakantie vieren, er even helemaal uit zijn; het is dé manier om de sores van alledag van u af te zetten en lichamelijk en geestelijk tot rust te komen. Voor mensen met een lichamelijke handicap is dit vaak wat minder vanzelfsprekend dan voor de gemiddelde Nederlander. Met de juiste voorbereidingen ligt een geslaagde vakantie echter óók voor veel gehandicapten binnen bereik. Hieronder enkele tips.

Manier van reizen

Voordat u op reis gaat, is het goed om na te gaan op welke manier u vakantie wilt vieren: bent u liever vrij om uw eigen tijd in te delen en gaat u dus bij voorkeur individueel op reis, of vindt u het juist fijn om deel te nemen aan een georganiseerde (groeps-)reis? In het eerste geval hebt u veel vrijheid, maar ook meer werk met het organiseren van en treffen van voorbereidingen voor uw reis. In het tweede geval wordt u veel werk uit handen genomen, maar bent u gebonden aan reisschema’s en door de organisatie geboekte accommodaties. Voor het boeken van een georganiseerde (groeps-)reis kunt u bij de bekende reisorganisaties terecht, maar ook bij speciale reisorganisaties voor mensen met een handicap. Als u een reis bij een ‘gewone’ reisorganisatie boekt, dient u wel met het volgende rekening te houden:
  • De (rolstoel-)toegankelijkheid van de accommodatie(s);
  • Het feit dat niet elke organisatie (transfer-)bussen heeft waar uw rolstoel in past;
  • Het aantal activiteiten op een dag en het reistempo.

Als u op reis gaat met een reisorganisatie voor lichamelijk gehandicapten, hoeft u zich hierover geen zorgen te maken. Bovendien gaan er bij sommige organisaties ook verzorgenden mee, wat handig kan zijn als u voor ADL afhankelijk bent van anderen.

Accommodaties

Let u er bij het boeken van uw reis op of de accommodatie voldoet aan uw persoonlijke eisen voor toegankelijkheid. Hierbij kunt u denken aan:
  • de aanwezigheid van een lift
  • De ligging van de accommodatie
  • Aanpassingen aan badkamer en toilet
  • De breedte van de deuren
  • Eventuele drempels
  • De ruimte die u in de accommodatie heeft om met een rolstoel te manoeuvreren

Hoewel sommige accommodaties als rolstoeltoegankelijk worden aangeprezen, kunt u er niet zomaar van uitgaan dat ze dat ook daadwerkelijk zijn. Neemt u daarom vóór het definitief boeken contact op met de reisorganisatie of verhuurder om erachter te komen in hoeverre de accommodatie die u op het oog heeft, voor u geschikt is.

Vliegen met een rolstoel

Voordat u gaat vliegen, dient u aan de reisorganisatie of aan de luchtvaartmaatschappij door te geven dat u met een rolstoel reist, wat de afmetingen ervan zijn, of het om een vastframe of opvouwbare rolstoel gaat, en of uw rolstoel handbewogen of elektrisch is.

U kunt met uw handbewogen rolstoel tot aan het toestel zelf komen, maar een elektrische rolstoel moet tegelijk met de bagage worden ingecheckt. Daarna kunt u overstappen in een handbewogen of duwrolstoel die op de luchthaven klaarstaat of die u zelf meeneemt. Let er wel op dat u kwetsbare onderdelen van de rolstoel goed beschermt door ze in te pakken; tijdens het vliegen kan de stoel namelijk beschadigd raken.

Op de luchthaven kunt u assistentie krijgen die u helpt om van de incheckbalie tot in de vliegtuigstoel te komen en van de vliegtuigstoel tot aan de bagageband. Als u deze assistentie nodig heeft, geeft u dat dan vóór de reis bij de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij aan.

Medicijnpaspoort

Als u medicijnen meeneemt op reis, kunt u bij de apotheek een medicijnpaspoort laten opstellen. Hiermee heeft u een volledig document met al uw medicatiegegevens bij de hand, wat handig kan zijn bij de douane en bij eventueel verlies of diefstal van uw medicijnen.

Voor medicijnen die onder de Opiumwet vallen, zoals Ritalin en bepaalde sterke pijnstillers, volstaat een medicijnpaspoort echter niet. Om deze toch mee te kunnen nemen op vakantie, zijn er twee mogelijkheden:
  1. Gaat u op reis naar een van de Schengenlanden, dan kunt u een Schengenverklaring (laten) invullen. Deze kunt u hier downloaden.
  2. Gaat u naar een niet-Schengenland, dient u van tevoren contact op te nemen met de ambassade of het consulaat van het desbetreffende land. Doet u dit tijdig, aangezien de ambassade of het consulaat enige tijd nodig kan hebben om de aanvraag te behandelen.

Als u niet over de juiste papieren voor uw medicatie beschikt, kan dit u op een strenge straf komen te staan!

Verzekeringen

Uiteraard is een goede reisverzekering van groot belang als u op reis gaat. Deze is eenvoudig af te sluiten bij tal van verzekeraars. Minder simpel is het verzekeren van uw rolstoel tijdens vliegreizen. Vaak is de waarde ervan te groot om door de gewone reisverzekering gedekt te worden, en bovendien worden elektrische onderdelen van verzekering uitgesloten. Ook de luchtvaartmaatschappij keert maar een relatief klein bedrag uit als uw stoel tijdens de vlucht beschadigd raakt.
Om dit te ondervangen kunt u met de hulp van een assurantie tussenpersoon een transportverzekering via de beursmakelaar afsluiten voor uw rolstoel.

Fijne vakantie!
© 2010 - 2019 Lieske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Werk zoeken met een lichamelijke handicapWerk zoeken met een lichamelijke handicapMensen met een vorm van lichamelijke handicap hebben meer moeite om een baan te vinden. Ze moeten compensatiepunten hebb…
Verschillende soorten lichamelijke handicapsVerschillende soorten lichamelijke handicapsIedereen heeft of kent wel iemand met een lichamelijke handicap. Deze mensen zijn vaak beperkt in hun doen en laten. Lic…
Gedragsproblemen bij lichamelijke handicapMensen met een lichamelijke handicap hebben soms veel moeite om hun handicap te accepteren. Sommigen zijn hier toe nooit…
Reizen bij medicijngebruik: denk aan uw medicijnpaspoortReizen bij medicijngebruik: denk aan uw medicijnpaspoortGaat u reizen en gebruikt u medicijnen die door een arts zijn voorgeschreven? Dan heeft u een medicijnpaspoort nodig, oo…
Handicap of invalideHandicap of invalideEen handicap of invaliditeit komt in verschillende vormen voor. Een handicap is aangeboren of een gevolg van een ziekte…

Reageer op het artikel "Reizen met een lichamelijke handicap"

Reactie

Anja, 09-07-2012 12:13 #1
Hallo ik ben op zoek naar vervoer van een elektrische rolstoel van vliegveld naar hotel.
Wij willen graag naar Spanje naar Santa Susanna we hebben al wel een aangepast hotel gevonden! We komen aan op vliegveld Barcelona en zoeken vervoer naar hotel!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen?

Mvg
Anja

Infoteur: Lieske
Laatste update: 25-04-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!