Online uitverkoop: de cheap fashionista's handleiding
Wat is leuker dan kleding kopen? Goedkoop kleding kopen! Maar dan wel je 'eigen' merken, de spullen die je echt wilt hebben, en met een korting die de moeite waard is, dus geen 10%. Hoe realiseer je dat allemaal? Wat moet je met miskopen? En valt er iets te redden als het allemaal niet zo past? Scoren is gemakkelijker dan je denkt. Lees de handleiding van een ervaren online uitverkoop-shopper en modejournalist.
Waarom online?
De uitverkoop is een jachtgebied dat een beetje beleid vereist. Als je namelijk erg vroeg op koopjesjacht gaat, zul je zien dat de korting nog maar een armetierige 10% of 20% bedraagt. En daar doen we het niet voor. Regelmatig blijven slenteren door die winkelstraat om te kijken of de shop van je voorkeur het leven al gebeterd heeft en je echt een serieuze korting biedt, kan een optie zijn. Maar daar moet je maar net tijd voor c.q. zin in hebben. Daar komt dus het grote voordeel van online kleding shoppen om de hoek kijken. Even langsgaan in de virtuele kledingwinkel kost namelijk weinig tijd en moeite. En ook in de virtuele kledingwinkel gaat het op: uitverkoop verloopt trapsgewijs. Vroeg of laat komen die echt leuke kortingpercentages van 50% of zelfs meer wel in beeld.... tijd om toe te happen. NB: op alles bestaan uitzonderingen. Als je een jurkje hebt gezien dat echt om te janken zo mooi is, kun je je lelijk in de vingers snijden. Zeker als er niet zo veel exemplaren meer hangen. Ofwel: het onderste uit de kan, lid op de neus, dat soort narigheid. Strijk die hand dan maar over het gierige hart, en scoor dat ding met een armetierig klein kortinkje.
Bij wie?
Check allereerst of je favoriete merk of online warenhuis biedt wat je hebben wilt. Het kopen van niet-vertrouwde kleding en/of op een onbekend adres betekent namelijk een groter risico van vreemde pasvormen. Zeker als je het zoekt in merkloze, goedkope (dump)partijen. Een Chinese dame is immers geen struise Hollandse vrouw, om van die griezelig naalddunne Italiaansen nog maar te zwijgen. En vaak zijn de pasvormen van een merk dat je in de winkel al eens hebt geprobeerd, een goede graadmeter voor hun overige collectie.
Hij past niet!
Ondanks bovenstaande voorzorgsmaatregelen kan het niet altijd feest zijn. Het schrikbeeld van elke online kledingshopper: hij past niet (broek, jurk, etcetera). Nou is het mooie van online shoppen dat je de zaak vaak kosteloos kunt retourneren. Uw ervaren online uitverkoop-shopper heeft dit meermalen geprobeerd en de resultaten zijn goed. Wehkamp doet niet moeilijk, mits je aan redelijke voorwaarden voldoet (originele verpakking gebruiken, merkjes erin laten zitten etcetera), en is ook nog eens gemakkelijk bereid om de verkeerde maat voor je om te ruilen. Bij Mexx en Esprit is het ook goed shoppen qua terugstuurbeleid. Naast dat terugsturen is er nog een slimme optie. Namelijk, als het koopje dat je gescoord hebt echt heel voordelig was en je qua snit, kleur etcetera goed bevalt. Dan kun je het ophoopsysteem gebruiken. Ofwel, de hele baal niet (meer) passende kleding die een mens nou eenmaal vergaart vanwege dieet, levensloop, koop-ongelukjes en meer van zulke narigheid verzamelen en bijvoorbeeld een keer per seizoen met de hele zak naar de kleermaker stappen met het verzoek alles 'custommade' te maken. Voordeel: grote hoeveelheden vermaakwerk betekenen vaak een des te scherpere prijs. Bovendien is de ervaring dat een deskundig vermaakt kledingstuk dat eerst niet paste, meestal nog beter past dan een kledingstuk dat je wel al aardig om het lijf viel. Dit omdat kleding vermaken persoonlijk op je lichaamsmaten is toegesneden. En als je de vermaakkosten optelt bij de kosten van dat fijne koopje, zit je negen van de tien keer toch nog op rozen.
En, wordt het al wat?
De nijpende vraag is natuurlijk steeds: wordt het al wat met die kortingen? Nu de uitverkopen zich steeds sneller aaneen rijgen, is het zaak goed geinformeerd te blijven. Gemak dient de mens, dus het dringende advies is: heeft de online winkelier waarop je je schone oog hebt laten vallen een nieuwsbrief, schrijf je dan subito in. Onder andere Wehkamp en Neckermann zijn zo lief om je op een presenteerblaadje de laatste kortingen aan te bieden per nieuwsbrief, zodat je weet wanneer het tijd is om toe te happen. Bovendien heeft de ene online shop een leuk puntensysteem voor kortingen, terwijl de andere je uit ofwel vreugde over je regelmatige bezoek ofwel diep verdriet over je afwezigheid regelmatig een fijne elektronische kortingsbon toestopt. Dus: houd niet de vinger aan de pols, laat dat voor je doen. Ook tijd is immers geld, voor de meesten van ons.
Tot slot
Het ergste wat een mens het edele systeem van de uitverkoop aan kan doen, is op zoek gaan naar een ecrukleurige driekwartbroek met knoopsluiting, een zomermodehit, en wel aan te schaffen nog voor het betreffende modeseizoen losbarst. Daarvoor is de uitverkoop niet bedoeld of geschikt. Plan je aankopen listig. Licht die kledingkast door. Bijvoorbeeld aan het eind van elk seizoen. Ziet die broek eruit alsof-ie met pakweg nog een seizoen dragen aan vervanging toe zal zijn? Niet tot het laatste moment wachten, nu kopen. Koop ook niet impulsief. Je koopt immers geen korting, maar een kledingstuk. Ofwel, hoe leuk de korting ook is, als het kledingstuk je voor de oorspronkelijke prijs nooit verleid had, laat dan maar zitten. Een stut in de kooplustige rug is een lijstje, bijvoorbeeld in je agenda of in je handtas, waarop staat wat (binnenkort) aan vervanging toe is. Want uitverkoop is iets prachtigs, als het uitverkoopgemak maar de mens dient en niet andersom.
Voilà, de complete handleiding online koopjes shoppen. Let the games begin, ofwel, de jacht is geopend!