InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Pas op voor namaak of slechte sigaretten op vakantie

Pas op voor namaak of slechte sigaretten op vakantie

Pas op voor namaak of slechte sigaretten op vakantie Op luchthavens en op perrons mag je al niet meer roken, maar het kopen van goedkope of belastingvrije sigaretten in het buitenland zal nog wel een tijd blijven bestaan. Het beste kun je, na een grondige prijsvergelijking, de sigaretten, sigaren, of cigarillo's kopen op het vliegveld. Wil je ze toch liever ergens nog goedkoper in de stad kopen, pas dan op voor namaak of slechte kwaliteit.

De oorzaken

Lekker goedkope sigaretten van je eigen merk kopen op vakantie, om er vervolgens achter te komen ze hartstikke vies zijn, van slechte kwaliteit, of dat er zelfs helemaal geen echte tabak in zit? Dat had met wat voorzorgsmaatregelen en betere informatie voorkomen kunnen worden. Als je dit gebeurt zijn er een drietal voor de hand liggende oorzaken:
  1. De sigaretten die je hebt gekocht zijn veel te oud en voldoen zodoende niet meer aan de eisen fabrikant van de fabrikant, waar de sigaretten die je thuis koopt dat wel doen. De tabak kan dan te oud zijn of niet goed zijn opgeslagen, bijvoorbeeld in een ruimte die erg vochtig of erg warm was. Op deze manier kunnen ze erg droog of vochtig aanvoelen of zelfs wat bruine of gele plekjes vertonen. In het ergste geval kan het zelf zo zijn dat er schimmel op de sigaretten zit en dat de geur als muf te kwalificeren is. Dergelijke risico's loop je eerder in arme landen dan thuis.
  2. Een andere oorzaak kan een productiefout zijn. Als is de fabrikant heel goed en betrouwbaar, er kan altijd iets fout gaan. Doordat er continu kwaliteitscontroles plaatsvinden is de kans hierop erg klein.
  3. Je bent de eigenaar geworden van vervalste tabak, de zogenoemde namaaksigaretten. Dit houdt in dat de sigaretten niet zijn geproduceerd door licentiehouder of de eigenaar van het op het pakje vermelde merk. Zodoende hebben ze ook niet de voor dit merk gebruikelijke kwaliteitscontrole ondergaan. Doordat men meestal goedkopere grondstoffen gebruikt en andere technieken (zoals soms zelfs door slaven met de hand gerolde sigaretten in plaats van met de machine) is dit product vrijwel zonder uitzondering van mindere kwaliteit. Het kan ook gebeuren dat het om 'goede namaak' gaat. Het product is dan nog steeds nep en dus illegaal, maar wel zo'n goede kopie dat je dit als consument niet zult merken.

Een andere smaak betekent niet altijd onraad

Een licht afwijkende geur, uiterlijk of smaak kan altijd voorkomen bij sigaretten uit een ander land. Ook internationale producten van tabak passen zich aan aan bestaande voorkeuren van de bevolking van het land waarvoor zij produceren. Zo kan het voorkomen dat bepaalde smaaknuances zijn aangebracht die jou doen denken dat de sigaret of sigaar nep is, terwijl dit niet het geval is.

Een andere oorzaak van smaakverschil kan zijn dat een land de producenten bepaalde restricties heeft opgelegd zoals een maximum teergehalte of nicotinegehalte. Zo is bijvoorbeeld de Marlboro die je in Dubai aanschaft in Nederland meer te vergelijken met de Marlboro Light. Ga je dus als liefhebber van Marlboro naar Dubai, dan doe je er goed aan je eigen sigaretten mee op reis te nemen. Dit geldt ook voor rokers van andere merken die liever niet aan de Light gaan.

Hoe herken je namaaksigaretten?

Zoals gezegd zijn er vervalsingen die niet te herkennen zijn, maar wil je toch goed opletten, neem dan de volgende meest voorkomende eigenschappen van namaaktabak goed in je op.
  • Is een pakje met goudkleurige letters wel echt goed of is het meer vlekkerig of een beetje dof geel?
  • Is de Marlboro rood wel echt rood of is het meer roze of donkerrood?
  • Zit het cellofaan om de pakjes niet te strak of juist te los?
  • Ziet de lijm op de pakjes er wel normaal uit? Bij vervalsingen wordt de lijm met de hand aangebracht en er kunnen dan wat restjes achter blijven aan de buitenkant.
  • Is er sprake van typefouten? Soms zit dit al in de merknaam, maar kan ook voorkomen in andere stukjes tekst op de verpakking.
  • Is het gebruikte lettertype wel normaal en staan de letters recht in plaats van scheef gedrukt?
  • Is de prijs wel serieus te nemen? Af en toe is de prijs zo laag dat het bijna niet goed kán zijn.

Waar kom je de meeste namaak tegen?

De meeste namaak komt voor in Azië en Oost-Europa. Het is vooral oppassen in landen als Vietnam, China, Taiwan, China, Rusland en andere voormalige Sovjet-landen. In het Midden-Oosten ontbreken de normale distributiekanalen vaak geheel en is het illegale circuit dus ook erg groot. In de genoemde landen heb je soms zelfs in tax free winkels op het vliegveld geen zekerheid.
Gerelateerde artikelen
Sigaret: algemene informatieSigaret: algemene informatieDe sigaret kunnen we omschrijven als een hoopje tabak dat d.m.v. een rolletje papier als een kokertje bijeengehouden wor…
Sigarettenprijzen in Nederland en eldersSigarettenprijzen in Nederland en eldersDe sigarettenprijzen gingen weer omhoog in 2018 en in 2019 kost een pakje al weer 7 euro of meer. En dus de vraag wat u…
Risico's en nadelen van de e-sigaretRisico's en nadelen van de e-sigaretDe e-sigaret: duizenden mensen in Nederland maken er gebruik van. De meeste mensen roken de e-sigaret omdat het een stuk…
Philip Morris International IncPhilip Morris International IncPhilip Morris is een bekend merk wanneer het komt op tabaksproducten. Dit grote en onafhankelijke bedrijf staat in de to…
E-sigaret en kinderen: Levensgevaarlijke combinatieE-sigaret en kinderen: Levensgevaarlijke combinatieDe elektrische sigaret, Shisha pen of Flavor Vapes zijn zeer geliefd onder dampers, de gebruikers van de e-sigaretten. D…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pas op voor namaak of slechte sigaretten op vakantie"

Reacties

Paco, 18-07-2015 03:12 #2
Weet je wat pas echt dom is? Marlboro heeft in ons eigen land sinds een aantal maanden de pakjes veranderd. De naam "Marlboro" staat er niet meer op. Dat wil zeggen, wel in reliëf, maar niet meer in zwarte letters. Het is nu gewoon een witte punt in een rood blokje, zonder naam. Je ziet de naam niet als je voor een balie staat waar je sigaretten koopt.

De eerste keer dat ik het zag, dacht ik: "Hoe is het mogelijk dat in ons eigen land imitatie verkocht wordt!" Ik begon het steeds meer te zien, zelfs bij gerenommeerde winkels als Albert Heijn en ESSO. Ik ben er inmiddels achter dat het wèl echt is. Daar heeft kennelijk zo'n glad pratend (en vooral duur) marketingfiguur heel lang over nagedacht. Ik neem aan dat ze, kijkende naar de omzetcijfers, deze figuur ontslagen hebben. Het lijkt wel Camel, waar ineens geen Manneken-Pis meer te zien is in het logo. (Camel was ooit mijn favoriete merk, maar het is niet meer te roken sinds er een regel schijnt te zijn dat sigaretten tijdens het roken steeds uit moeten gaan, kennelijk hebben ze tegelijkertijd ook de smaak omlaag gebracht.)

Abu, 30-06-2012 16:26 #1
Belachelijk. Opletten tijdens de vakantie. Hier in Gent kan je amper nog een winkel vinden waar ze geen valse sigaretten verkopen. Er zijn enkel in het centrum enkele sigarettenwinkels van autochtone aard die het juiste verkopen.
Alle andere hebben twee soorten en raad eens aan wie ze den brol verkopen.
Justitie heeft geen interesse, die staan blijkbaar ergens op een loonlijst.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 13-07-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!