InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Waar moet je op letten bij aanschaf van een vakantiefiets?

Waar moet je op letten bij aanschaf van een vakantiefiets?

Voor een leuke fietsvakantie is het belangrijk om een goede (vakantie)fiets te hebben. Waar moet je allemaal op letten bij de aanschaf van een vakantiefiets? Een fiets waarmee je met bagage (of zonder) van de ene plek naar de andere plek kunt fietsen zonder problemen doordat je de verkeerde fiets hebt gekocht/meegenomen.

Fiets voor vakantie

In principe kan je met elke fiets op fietsvakantie, zelfs met een stadsfiets. Uiteraard zijn de mogelijkheden dan beperkt qua afstand (geen versnellingen), bagage (vaak een zwakker frame en is minder geschikt voor flink wat bagage) en omgeving (geen heuvels en bergen). De meeste mensen kiezen daarom voor een speciale fiets voor langere fietstochten, trektochten en vakanties. Een fiets waarmee je op fietsvakantie kunt is vaak een behoorlijke uitgave. Afhankelijk van wat je gaat doen, hoe lang je gaat en waar je gaat fietsen kies je een juiste type fiets. Het is belangrijk je goed te oriënteren en mogelijke fietsvakanties in de toekomst mee te nemen in de keuze voor je fiets.

Aanschaf fiets voor fietsvakantie

Waar moet je opletten bij het aanschaffen van een fiets voor een fietsvakantie?

Frame

Het frame moet stevig zijn in verband met de vele kilo’s bagage die meestal moeten worden vervoerd. Een horizontale stang helpt om een frame haar stevigheid te geven. Damesfietsen zijn hierdoor minder geschikt. Dit kan worden opgelost met een zogenaamd ‘mixed frame’. Bij een ‘mixed frame’ loopt de horizontale stang schuiner dan bij een herenframe. Hierdoor ontstaat meer stevigheid, maar nooit zoveel als bij een herenframe.

Bagagedragers

Deze zitten, net als bij de meeste fietsen, standaard achter bij elke vakantiefiets. Het is prettig om ook voor bagagedragers te hebben. Niet alleen kan je op deze manier makkelijker meer spullen mee nemen, het kan vooral helpen om de bagage evenwichtig te verdelen over de fiets. Voor de stabiliteit van de fiets is het ook prettig als de tassen zo laag mogelijk kunnen hangen.

Zadel

Een zadel is heel persoonlijk. Een algemene regel is dat hoe rechter op je zit, hoe breder de achterkant van het zadel dient te zijn.

Stuur

Het kan prettig zijn om je handen op zoveel mogelijk manieren te kunnen verplaatsen (andere mogelijkheden om tijdens het fietsen van houding te kunnen veranderen zijn er immers niet). Daarnaast is het handig om plek te hebben voor fietskaarten, fietscomputers en dergelijke. Meestal wordt er gekozen voor een vlinderstuur of een gewoon stuur met bar ends.

Aandrijving

Er zijn inmiddels naafversnellingen met een kunststof aandrijfriem. Dit betekent minder gewicht, minder smeer en minder slijtage.

Remmen

Het liefste velgremmen. Deze zijn licht en eenvoudig te vervangen. Er bestaan inmiddels hydraulische velgremmen die de remkracht nog eenvoudiger over brengen (prettig in gebieden waar veelvuldig (bij)geremd moet worden).

Pedalen

Sommigen vinden het veel prettiger om op lange stukken de fietsschoenen vast te kunnen klikken (vast klikkende pedalen), anderen hebben liever gewone pedalen.

Velgen en banden

De velgen moet sterk zijn om (eventuele) schokken op te vangen. Voor de banden geldt niet te smal en anti-lek.

Tassen

Kies altijd waterdichte fietstassen van een goed merk.

Pomp

Kies voor klein, maar fijn en test altijd van tevoren of een fietsband er inderdaad goed mee op te pompen is (sommige pompjes wrikken je ventiel kapot).

Verlichting

Dit zit er uiteraard op, maar neem kleine LED lampjes mee voor het geval de verlichting kapot gaat of de batterijen opraken.

Slot

Zeer belangrijk. Een vakantiefiets is een dure uitgave, die moet je dus goed vast kunnen zetten. Lastig is dat veel sloten behoorlijk wat wegen. Kies voor een goed, vast ringslot en een losse kabel waarmee je het frame en de voorband ergens aan kunt vastmaken. Doe dit ook in schattige, kleine dorpjes waarvan iedereen zegt dat je zonder zorgen gewoon je fiets even kunt neerzetten.

Tot slot

Hierboven staan de belangrijkste punten waar je op kunt/moet letten bij de aanschaf van een vakantiefiets. Uiteraard is de uiteindelijke keuze zeer persoonlijk. Laat je goed voorlichten en vraag (indien mogelijk) aan vrienden, bekenden hun ervaringen en maak als het kan een lange testrit.

Lees verder

© 2014 - 2019 Informeren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Advies bij aanschaf elektrische fietsAdvies bij aanschaf elektrische fietsHedendaags is er een grote toename in de verkoop van elektrische fietsen. Maar waar moet je nou precies op letten bij de…
Besparen op kinderfietsenBesparen op kinderfietsenKinderfietsen zijn duur in aanschaf en ze fietsen er maar tijdelijk op. Binnen een paar jaar moet de fiets weer vervange…
Bronnen en referenties
  • ‘De ideale vakantiefiets’ door Bart Koetsenruijter (De Volkskrant, 25 februari 2014)

Reageer op het artikel "Waar moet je op letten bij aanschaf van een vakantiefiets?"

Infoteur: Informeren
Laatste update: 10-05-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Vervoer
Schrijf mee!