Taxi's en openbaar vervoer in Curaçao

Taxi's en openbaar vervoer in Curaçao Bent u van plan om op vakantie te gaan naar Curaçao? Dan wilt u natuurlijk ook graag weten hoe u door het land kan reizen en wat dit gaat kosten. In dit artikel staat beschreven wat de mogelijkheden zijn om vervoer te regelen en wat de kosten hiervan zijn.

Vervoer in Curaçao

In Curaçao zijn de verkeersregels ongeveer hetzelfde als in Nederland, alleen soms zijn de voorrangsregels aangepast. Er zijn veel plaatsen waar u voor niet teveel geld een auto kunt huren. U kunt dan bepalen of u een auto voor een dag, enkele dagen of zelfs weken boekt. Maar ook kunt u met het openbaar vervoer op veel plaatsen komen, of kunt u een taxi bellen die u naar uw bestemming brengt.

Bussen

Op veel plaatsen in Curaçao rijden bussen. De bustijden worden niet zo nauw genomen als in Nederland, de bus kan gerust een half uur later komen dan op een bordje staat aangegeven. De bus is erg goedkoop, van de Jan Thiel Baai naar Punta (een wijk in Willemstad) kost ongeveer omgerekend met 2 personen 1 a 2 euro. De bussen rijden ongeveer eens per uur.

Taxi

De taxi in Curaçao is redelijk duur. Het is belangrijk altijd eerst een prijs af te spreken voordat u instapt. Als u dit niet doet kunnen de chauffeurs u een oor aan naaien, u bent dan vaak erg veel geld kwijt. Vaak is het ook wel mogelijk om iets van de prijzen af te dingen. Er zijn in Curaçao centrale nummers die u kunt bellen om een taxi te regelen. Op de nummerplaaten staan de letters TX aangegeven, dit bevestigd dat u een taxi heeft geboekt.

Zwarte taxi

In Curaçao kunt u veel gebruik maken van de zwarte taxi. In de wijk Punta staan bij het busstation diverse busjes stil die wachten op personen om te vervoeren. U kunt gerust naar deze busjes toe lopen om te vragen of ze u naar uw bestemming kunnen brengen. Voor de zwarte taxi geldt ook dat u van te voren een prijs af moet spreken. De zwarte taxi is vaak wel iets duurder dan de bus, maar een stuk voordeliger dan de gewone taxi.

Auto

De benzine in Curaçao is een stuk voordeliger dan in Nederland. De meeste lease bedrijven lopen als u een auto least eerst met u een rondje om de auto om te kijken of de auto al schade heeft. Let hierbij op dat alle schade wordt opgeschreven. U moet minimaal een jaar uw rijbewijs hebben om gebruik te mogen maken van de auto. Zorg dat de auto volgetankt en schoon terug wordt gebracht, u wilt immers graag uw borg terug.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Taxi's en openbaar vervoer in Curaçao"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: September 2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!