Kroatië: op vakantie in een vuurtoren

Kroatië: op vakantie in een vuurtoren Wie een andere zijde van Kroatië wil zien, zijn vakantie niet in een massahotel wil doorbrengen en geen tientallen mensen rond zich wil, kan zijn vakantie doorbrengen op een eiland, meer bepaald in een vuurtoren. Op de meer dan 1100 eilanden voor de kust van Kroatië zijn heel wat vuurtorens ingericht als knus vakantiehuis. Een kleine rondleiding. Meer dan 1100 eilanden liggen voor de kust van Kroatië. Rotsachtige eilandjes die vroeger een echt gevaar vormden voor langskomende schepen. Dat is de reden waarom de meeste van die eilanden uitgerust werden met een vuurtoren, waarvan er vele recentelijk gerestaureerd werden. Sommigen liggen op een heel klein eilandje in de Adriatische Zee en zijn niet meer dan een eenvoudige rots, anderen liggen op een groter eiland en zijn omringd door bossen en heuse stranden. Sommigen van deze vuurtorens zijn nu ingericht als vakantiewoning en de vuurtorenwachters bieden u vaak extraatjes aan zoals boot- of duiktrips, rondleidingen op het eiland of in de streek, vers gevangen vis, ... Een kleine rondleiding door de mooiste eilanden.

Susac island

Dit eiland is gelegen in het Zuiden van Kroatië, en is 5 ha groot. Het is volledig omgeven door de zee en ver van de bewoonde wereld, zodanig dat u er zich alleen op de wereld waant.

De vuurtoren op Susac werd gebouwd in 1878 op het hoogste, meest zuidelijke punt van het eiland. Wanneer de "Bura", de lokale wind, gaat liggen, kan je tot 30 meter diep in het water kijken. Het zuidoosten van het eiland is minder stijl en daar zijn enkele prachtige stranden. In de vuurtoren bevinden zich twee appartementen met 4 bedden elk. De enige inwoners van het eiland zijn de twee vuurtorenwachters en soms een herder die zijn schapen daar komt laten grazen omwille van het speciale gras.

Op het eiland werden al heel wat archeologische vondsten gedaan. Men kan er inheemse vogels en dieren observeren. Indien gewenst kan de vuurtorenwachter u een rondleiding op het eiland geven en u de mooiste plekjes aanduiden alsook de paadjes die naar de stranden leiden. De baaien aan de oostkant van het eiland, op ongeveer 40 minuten wandelen van de vuurtoren, zijn ideaal om te zwemmen.

De transfer naar het eiland, die ongeveer één uur duurt, gebeurt van Vela Luka met een motorboot. De prijs per appartement is 163€, de transfer per appartement komt op 220€. De voorraad moet opgeslagen worden voor het vertrek en met de boot worden meegenomen. Op het eiland kan u genieten van geroosterd lam. Bij de vuurtorenwachters kan u ook calamaris, kreeft, vers gevangen vis en witte wijn kopen.

Weetje: aan de noordelijke kant van het eiland ligt een zoutwatermeertje tussen de kliffen. Je kan er geraken via de zee door te duiken in een gat met een diepte van 15 meter. Op deze plaats werden enkele filmscènes gedraaid.

St. Ivan Na Pucini Island

Eilandje van 1 ha, op 30 minuten per boot van Rovinj. In het Noorden van Kroatië.

De vuurtoren, gebouwd in 1853, ligt op het meest verre eiland van het schiereiland van Rovinj. Het eiland is een rots van 50 tot 70 meter met enkele stranden. Het is erg toegankelijk voor families met kinderen. In de 23 meter hoge vuurtoren zijn 2 appartementen met elk vier bedden.

Rond het eiland zijn prachtige onderwatersites, van 10 tot 40 meter diep. Vele inheemse soorten vis. Een prachtlocatie dus om te duiken of te vissen. Zwemmers kunnen zich best niet te ver van de kust begeven aangezien er felle stromingen zijn en er beschermde dolfijnen rondzwemmen.

De transfer gebeurt vanuit Rovinj en duurt ongeveer 40 minuten. Het appartement kost 134 €/ week en voor de transfer komt er nog eens 100 €/ appartement bij. Aan de voorraad moet gedacht worden voor het vertrek. Bijkomende voorraad kan geleverd worden door de vuurtorenwachter of kan zelf per boot gehaald worden mits bijbetaling.

Weetje: de legende wil dat een Venetiaans schip naar Rovinj aan het varen was bij erg slechte weersomstandigheden. Ze zagen het eiland gelukkig op tijd en de kapitein beloofde dat hij een kaars zo groot als een kathedraal zou aansteken als hij Rovinj veilig zou bereiken. Maar toen hij daar veilig aankwam, vergat hij zijn belofte. Pas maanden later, toen hij terug in dezelfde regio was en weer in een storm terecht kwam, dacht hij terug aan zijn belofte. Te laat! Het schip werd op de klippen van St. Ivan geworpen en verging met man en muis.

Prisnjak Island

4 ha groot, 300 meter van het eiland Murter. Midden van Kroatië.

De vuurtoren dateert van 1886 en is slechts 15 meter verwijderd van het strand. In de vuurtoren is er slechts één appartement en een groot stenen terras, omgeven door pijnbomen. Erg lomerrijk in warme dagen. Op het terras staat ook een BBQ waarop de vers gevangen vis kan geroosterd worden. De bediening van de vuurtoren gebeurt automatisch, er is dus geen vuurtorenwachter op het eiland aanwezig.

De transfer gebeurt vanuit Murter, is op elk moment van de dag mogelijk, en duurt 25 minuten. Het kost 50 €, het appartement komt op 153€/ week. De transfer neemt kapitein Kulusic voor zijn rekening. Deze man is erg verknocht aan eiland en vuurtoren en kan boeiend vertellen over de streek.

Prisjnak kan zowel in de lente, in de zomer als in de herfst bezocht worden. In de lente zijn de weersomstandigheden perfect voor sportvissers, in de zomer kan men er heerlijk zwemmen in het warme water en genieten van de mooie sterrenhemel en in de herfst kan men er nog zwemmen tot oktober en genieten van mooie zonsondergangen. In de buurt zijn er vele eilandjes en Kornati National Park is slechts enkele kilometer van Prisjnak verwijderd.

Een klein minpuntje bij dit eiland: het is niet erg geschikt voor mensen die op rust en privacy gesteld zijn. Murter ligt echt niet ver en zwemmers komen vaak tot op het eiland. En nog een klein ongemakje: op het eiland zijn konijnen, muizen, hagedissen en kleine slangetjes aanwezig. Ze vormen echt geen gevaar, maar toch is het beter om de voordeur steeds dicht te doen, wil men vermijden dat deze diertjes komen knabbelen aan de voorraad.

Weetje: In 1950 begonnen de weeën van de zwangere vrouw van de vuurtorenwachter veel te vroeg. Hij nam zijn bootje om haar naar Murter te varen, maar was niet snel genoeg. De baby werd onderweg geboren en kreeg de naam "Jadran" wat Adriatisch betekent.

Porer Island

En erg klein eilandje, amper 0,5 ha groot. Gelegen op 2,5 km van het vasteland, in het Noorden van Kroatië.

De 35 meter hoge vuurtoren werd gebouwd in 1833 op een klif van 80 meter hoog. Het is een stenen gebouw met twee appartementen met elk 4 bedden. 's Avonds kan men er genieten van prachtige zonsondergangen.

Rond het eiland is de stroming erg sterk, dus is het niet aangeraden om ver weg te zwemmen. Windsurfers mogen enkel de zee op als ze ervaren zijn, want ook de wind is erg krachtig. De omgeving is ook erg populair bij duikers, maar ook hier is het oppassen geblazen voor de sterke stroming en de koude en warme waterlagen. Ongeveer 90 % van de vis die in de Adriatische Zee kan gevonden worden, kan gevist worden nabij Porer.

De transfer kost 100 €/ appartement, gebeurt enkel 's morgens vanwege de weersomstandigheden en duurt ongeveer 30 minuten. Komt men te laat op de afspraak voor de transfer, dan wordt hij afgelast voor die dag en moet men tot 's anderendaags wachten om te kunnen vertrekken. Een appartement kost 124€/ week. Voorraad moet meegenomen worden of kan mits bijbetaling aangevoerd worden door kapitein Giotta.

Weetje: rond het eiland Porer liggen veel wrakken van gezonken schepen. Deze werden ingezet voor de bouw van de vuurtoren, maar kwamen soms niet aan. Op het naburige eiland Fenoliga zijn dinosaurussporen gevonden.

Plocica Island

12 ha groot, tussen de eilanden Korcula en Hvar. De vuurtoren werd gebouwd in 1887 en er kunnen 14 mensen in terecht. Er is geen vuurtorenwachter aanwezig. De stranden van dit eiland zijn erg geschikt voor kinderen, en ook duikers en sportvissers komen hier zeker aan hun trekken.

De transfer gebeurt met een rubberboot en duurt slechts 15 minuten. Bij slechte weersomstandigheden of wanneer er meer dan 7 gasten zijn, wordt een grotere boot gebruikt. Dan duurt de transfer een 40-tal minuten. De transfer kost 120 € / appartement en het appartement zelf kost 108€ week. De voorraad moet hier ook weer meegenomen worden of kan aangevraagd worden mits bijbetaling.

Weetje: kies de kamer op de eerste verdieping in het noordoosten van de vuurtoren en je zal kunnen genieten van het mooie lichtspel van de vuurtorens van de naburige eilanden.

Palagruza Island

Dit eiland van 104 ha ligt 108 kilometer verwijderd van Split. Het is gelegen tussen Italië en het zuiden van Kroatië, is 1400 meter lang, 300 m breed en 90 meter hoog.

De vuurtoren is gebouwd in 1875 en is gelegen op 90 meter hoogte. Dit maakt dat deze locatie niet erg geschikt is voor oudere mensen of mensen met gezondheidsproblemen. Er zijn twee appartementen met 4 bedden elk. Elk appartement kost 162 € / week. De transfer gebeurt met een speedboot en duurt twee uur. Een kleine kwelling dus voor mensen die zeeziek zijn. Reken een extra 350€/ appartement. Golven maken het erg moeilijk om dit eiland te bereiken. Men moet dus goed op tijd zijn voor de transfer en zeker genoeg voorraad meenemen. Op aanvraag kan de vuurtorenwachter koken of zorgen voor verse vis.

Op het eiland bevindt zich een archeologische site. Het zou het eiland van de Griekse god Diomedes zijn geweest. Het is tevens een natuurreservaat met typische fauna en flora. Op aanvraag mogen de gasten ook 's morgens vroeg mee uitvaren met de locale vissers. Duiken is hier verboden! De stranden zijn er erg mooi, ideaal om er te zwemmen met kinderen.

Weetje: Op dit eiland bevindt zich een plek die "Papina Njiva" wordt genoemd, oftewel de vlakte van de Paus. Volgens de kerkannalen zou Paus Alexander III op Palagruza zijn geweest op Aswoensdag, op 9 maart 1177. Hij was betoverd door de schoonheid van het eiland en genoot er van een maaltijd op een smalle vlakte op het eiland. Vandaar dus de naam van deze plaats.

Tot hier deze kleine rondleiding langs de Kroatische vuurtorens die men kan huren om er een onvergetelijke en avontuurlijke vakantie door te brengen. Kroatië even anders bekeken....
Gerelateerde artikelen
De Gouden Hoorn op Brac in KroatiëDe Gouden Hoorn op Brac in KroatiëBrac in Kroatië, door de Italianen ook wel Brazza genoemd, is het grootste Dalmatische eiland in de Adriatische zee. Bra…
Vakantie in KroatiëVakantie in KroatiëKroatië is de vakantiebestemming bij uitstek. Je vindt er zon, zee en strand, maar ook cultuur: Romeinse ruïnes en oude,…
Het onbewoonde eiland Klein CuraçaoHet onbewoonde eiland Klein CuraçaoVoor wie op zoek is naar een rustig, tropisch eiland met mooie duik- en snorkelmogelijkheden is Curaçao natuurlijk een u…
Mooiste duik en snorkel locaties: Menjangan eilandMooiste duik en snorkel locaties: Menjangan eilandMenjangan eiland is een klein eilandje dat zo'n vijf kilometer boven het noord-westen van Bali ligt. De plek wordt aange…

Stedentrip DüsseldorfStedentrip DüsseldorfDüsseldorf is de ideale bestemming voor een stedentrip dicht bij huis. In deze Duitse stad valt van alles te beleven; pr…
Reizen met een cruiseschip van de Holland America LineEen cruise maken met een cruiseschip van de Holland America Line betekent voor veel mensen een bijzondere reis maken. Te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fda54, Pixabay
  • Zondagskrant
  • Private Islands Online

Reageer op het artikel "Kroatië: op vakantie in een vuurtoren"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!