InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Bajkalmeer (Baikalmeer) in Azië

Bajkalmeer (Baikalmeer) in Azië

Het Bajkalmeer, gelegen in het hart van Azië, is een van de oudste meren ter wereld. Het Bajkalmeer vormt met zijn oppervlakte van 31.500 km2 tevens een van de grootste zoetwatervoorraden op aarde. Het Bajkalmeer is in al zijn vormen werkelijk een schitterend stukje ongerept natuur. Vanaf januari is het meer dichtgevroren en in mei is het nog steeds met grote ijsschotsen bedekt. Het Bajkalmeer (soms ook wel Baikalmeer genoemd) is een meer in het zuiden van Siberië. Het Bajkalmeer ligt ten zuiden van het Bajkalgebergte. Het Bajkalmeer wordt in het Russisch Озеро Байкал genoemd.
Het Bajkalmeer is met een oppervlakte van 31.500 km2 bijna net zo groot als ons kikkerlandje Nederland. Het Bajkalmeer is 636 kilometer lang, met een gemiddelde breedte van wel 48 kilometer. Het Bajkalmeer is het diepste meer dat onze aarde rijk is.

Wereld Erfgoedlijst

Sinds 1996 staat het Bajkalmeer op de Wereld Erfgoedlijst van UNESCO.

Klimaat

De enorme watermassa's van het Bajkalmeer hebben een matige invloed op het landklimaat dat in Azië heerst. Tussen januari en juli ligt de temperatuur rondom het Bajkalmeer rond de 28 graden celsius, terwijl het iets verder landinwaarts wel zo'n 45 graden celsius kan worden.

Het meer wordt gevoed door zo'n 350 rivieren. Er is slechts één rivier die voortkomt uit het Bajlkalmeer. Dit is de zeer brede en diepe Angara.

De flora en fauna

De planten- en dierenwereld rondom het zandstrand van het Bajkalmeer is zeer interessant. Er leven dieren in het gebied die nergens anders op de wereldbol leven. Het water van het Bajkalmeer is ontzettend zuiver, op sommige plaatsen kan je wel tot 40 meter diep kijken. Het water is ook drinkbaar zonder dat het gefilterd of iets dergelijks moet worden. In de winter kan je soms zelfs door het ijs heen naar de niet bevroren onderwaterwereld kijken!
De Omoel is een soort zoetwaterhouting die erg geliefd is als consumptievis. Voor de bewoners rondom het Bajkalmeer is de omoel een belangrijke voedselbron en in mindere mate zelfs handelswaar. En ook de Bajkalrob, ofwel de nerpa, komt enkel voor in het Bajkalmeer.

Mythe?!

Volgens Siberische volken is het Bajkalmeer de Heilige Zee. Het gerucht gaat dan ook, dat wie zijn handen met water uit het Bajkalmeer wast, vijf jaar langer blijft leven. Wanneer je het water op je hoofd laat plenzen, krijg je er 10 jaar langer bij. Voor wie dit nog niet genoeg is: wanneer je je compleet onderdompeld in het Bajkalmeer krijg je een kwart eeuw extra leven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bajkalmeer (Baikalmeer) in Azië"

Infoteur: Melod
Laatste update: 10-01-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!