Vakantietip: boeddhistische retraite in de Alpen

Ben je op zoek naar een bijzondere vakantiebestemming waar je nieuwe ervaringen op kunt doen en in een prachtige omgeving kunt ontspannen? Overweeg dan eens een verblijf in het Kailash centrum midden in de Zwitserse Alpen. Tijdens een retraite van één, twee of drie weken kun je meedraaien met het ritme van de Kadampa boeddhisten en kom je los van de sleur en stress van alledag.

Kadampa boeddhisme

De Kadampa traditie is een stroming binnen het mahayana-boeddhisme die bekend staat om haar serieuze beoefening van de leer. Dit suggereert misschien dat er een strikt regime heerst in het Kailash centrum, maar niets is minder waar. De Kadampa’s wijzen wereldse zaken niet af, maar proberen er weloverwogen mee om te gaan. Dus als je in het centrum verblijft, hoef je niet extreem vroeg op te staan, mag je gewoon koffie drinken, kan er tussen de meditaties door gekletst en gelachen worden en is het mogelijk om op de computer even je email te checken. Wel wordt er vegetarisch gekookt en wordt er van je verwacht dat je geen alcohol gebruikt en niet rookt.

Het Kadampa boeddhisme gaat ervan uit dat in ieder van ons een boeddha schuilt. Als we ons leven met aandacht leiden en goed kijken naar onze eigen gevoelens en gedrag, kunnen we de boeddha-kwaliteiten in onszelf verder ontwikkelen. Door het onderwijs van Boeddha te bestuderen en in dagelijkse situaties toe te passen, proberen de Kadampa boeddhisten methodes te ontdekken om met moeilijkheden om te gaan en problemen los te laten. De Kadampa’s zijn zeer toegewijd aan dit doel en vertellen er graag en met enthousiasme over aan de niet-boeddhistische gasten van het Kailash centrum.

Het Kailash centrum

Het Kailash centrum organiseert regelmatig internationale retraites die voor iedereen toegankelijk zijn. Er wordt Engels en Duits gesproken dus het is wel handig als je minstens één van deze talen enigszins beheerst. Tijdens een retraite zie je hoe de boeddhistische monniken leven en kun je met hun dagprogramma meedoen. Iedere dag worden er in de tempel van het Kailash centrum vijf gezamenlijke zitmeditaties van elk één uur gehouden. Tijdens sommige mediatiesessies houdt de spirituele leider van het centrum een lezing over de inzichten van Boeddha, andere sessies verlopen in stilte. Een paar keer per week is de avondmeditatie een viering waarbij lekkere hapjes in de tempel geofferd worden, begeleid met vrolijk gezang. Na de laatste zitting wordt het geofferde eten verzameld en op een grote tafel uitgestald. Iedereen mag aanvallen en zo eindigen deze avonden vaak erg gezellig.

Tussen de zitmeditaties door zijn er pauzes waarin je van de natuur en het spectaculaire uitzicht over de Alpen kunt genieten. Dat kan vanaf het terras van het Kailash centrum maar er zijn ook genoeg mogelijkheden om wandelingen te maken. Ook het prachtige bergdorpje waarin het centrum ligt is zeker de moeite van het bekijken waard. Daarnaast krijgen alle gasten een klein klusje te doen, bijvoorbeeld een keer stofzuigen of meedraaien in de afwasploeg. Het idee is dat je zo een beetje helpt in het huishouden en tegelijkertijd je boeddhistische levenshouding kunt oefenen door de klus rustig en aandachtig uit te voeren.

Op retraite?

Een retraite is vaak een mooie gelegenheid om wat afstand te nemen van je dagelijkse leven. Je doet nieuwe energie en inzichten op, waardoor je wellicht anders gaat kijken naar vraagstukken waar je thuis nog mee worstelde. De vredige sfeer in het Kailash centrum en de inspirerende omgeving helpen zeker mee om innerlijke rust en bezinning te vinden. Lijkt het je interessant om een keer aan een retraite van de Kadampa boeddhisten deel te nemen? Op de website van Kailash vind je meer informatie over de mogelijkheden.
© 2014 - 2020 Liesbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.nkt-irc-kailash.org/en/

Reageer op het artikel "Vakantietip: boeddhistische retraite in de Alpen"

Infoteur: Liesbos
Laatste update: Juni 2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!