InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vakantiehuis: hoe houd je de kou buiten?

Vakantiehuis: hoe houd je de kou buiten?

Vakantiehuis: hoe houd je de kou buiten? Eindelijk heb je je lang gedroomde vakantiehuis! Probleem is, je zal er niet altijd naartoe kunnen. En dus zal het er flink koud zijn wanneer je er aankomt in de winter. En ook in de zomer kan het best frisjes zijn binnen wanneer je aankomt. Hoe houd je dus zo veel mogelijk de kou buiten uit je vakantiehuis in zomer en winter? En hoe krijg je het warm wanneer je aankomt? Een aantal tips en trucjes.

Vakantiehuis

Velen dromen er van. Enkelen zetten de stap. Een eigen vakantiehuis. Op een warme, tropische, idyllische plek. Voor de meesten zal het echter een vakantiehuis in de buurt zijn. Ook niet slecht natuurlijk. De Belgische of de Franse Ardennen, Duitsland, Frankrijk, Nederland, de Belgische kust. Plaatsen waar je makkelijk naartoe kan rijden. En plaatsen waar het dus flink koud kan zijn in de winter. Aangezien je niet altijd in het vakantiehuis aanwezig zal kunnen zijn, zou het dus best wel eens goed koud kunnen zijn wanneer je aankomt. Niet erg leuk, maar met een paar eenvoudige trucjes kan je de koude zoveel mogelijk buitenhouden en het huis zo snel mogelijk warm krijgen wanneer je aankomt.

Je vakantiehuis beschermen tegen de winter

Een eerste vereiste is natuurlijk om je vakantiehuis te beschermen tegen de winter. Doe je dat niet, dan zou je wel eens voor onaangename verrassingen kunnen komen te staan. Een gesprongen leiding bijvoorbeeld. Of een verstopte schoorsteen.

Bescherm de leidingen

Om de leidingen te beschermen, kan je de leidingen inpakken met speciale tubes uit mousse. Heb je dit niet, dan kan je de buizen ook met stof omwikkelen.

Houd de kelder zo warm mogelijk

Meestal is de plaats waar de buizen liggen de kelder. Je kan dus maar best de kelder zo warm mogelijk houden. Dicht alle kieren, gaten en spleten. Zet piepschuim voor de openingen en plak daarna af met plastic. Aangezien de warmte naar boven trekt, kan je houten plafonds ook afplakken met plastic.

Laat alle leidingen leeglopen

Voor je weggaat, laat je alle leidingen leeglopen. Hiervoor draai je eerst de hoofdwaterkraan dicht. Daarna zet je overal in huis de kranen open (keuken, bad, lavabo, etc). Laat ze volledig leeglopen. Trek ook het toilet door, zodanig dat de toiletbak ook leeg is. Koppel indien mogelijk ook de Bulex los.

Laat de schoorsteenveger komen

Laat de schoorsteenveger eenmaal per jaar komen voor de grote kou toeslaat. Laat hem alles nakijken en schoonmaken. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan wanneer je je kachel wilt aansteken. Roet in de schouw of nesten van vogels kunnen tot schouwbranden leiden. Voorkomen is beter dan genezen.

Sluit alle ramen en deuren

Sluit overal alle ramen en deuren, ook tussendeuren. Stop alle gaten en kieren. Trek overgordijnen dicht. Heb je rolluiken, laat ze naar beneden.

Aankomen in een koud huis

Het is bijna onvermijdelijk. In de winter zal je aankomen in een koud en kil vakantiehuis. Probeer daarom zo vroeg mogelijk te vertrekken thuis. Je zal dan in de late voormiddag of in de vroege namiddag aankomen bij je vakantiehuis. Steek onmiddellijk de kachel aan. Daarna kan je gaan uitpakken. Is het echt koud, dan kan je bijvoorbeeld eerst boodschappen gaan doen of iets gaan bezoeken. Wanneer je enkele uren later terug binnenkomt, zal het al een beetje opgewarmd zijn. De eerste nacht zal je waarschijnlijk wel een beetje kou lijden, maar 's anderendaags zal de temperatuur al aangenamer zijn en de kilte al een beetje uit het huis zijn getrokken. Verwarm desnoods een beetje bij met elektrische vuurtjes. Trek een dikke pyjama aan, zet een slaapmuts op en leg een extra deken op het bed. Eventueel kan je een sleutel geven aan de buren en hen een dag op voorhand bellen om te vragen of ze de kachel willen aansteken. Maar niet iedereen heeft graag vreemden in huis.

Ook in de zomer kan een huis dat lang leeg heeft gestaan koud en kil aanvoelen. Is het buiten warm, zet dan even alles open. Zo komt de warmte het huis binnen en zal het snel aangenaam zijn. Anders moet de kachel ook even aan om de kilte te verjagen.

Hoe verwarm je je vakantiehuis?

Houtkachel

Op vele plaatsen op het platteland zijn geen gasleidingen aanwezig. De handigste en eenvoudigste manier is dan om het huis te verwarmen met een houtkachel. De warmte is gezellig. Let er op om genoeg hout in te slaan voor de winter. En vergelijk de prijzen en de kwaliteit van het verkochte hout goed. Die durft wel eens verschillen van winkel tot winkel en van land tot land. Bekijk of het misschien niet goedkoper is om je hout in eigen land te kopen en mee te nemen naar het vakantieland. Ken je mensen die bomen uitdoen, vraag dan of je ze mag hebben.

Elektrisch vuurtje

Is het erg koud, dan kan je bijwarmen met een elektrisch vuurtje in de kamer waar je op dat ogenblik bent (bijvoorbeeld de badkamer) of tot de temperatuur genoeg is gestegen.

Kachel met gasfles

Er bestaan ook kachels die op gasflessen werken. Sommige hebben ook een elektrische aanjager waarmee de warme lucht in de kamer wordt geblazen. Sommige zijn zelf verplaatsbaar. Ook handig om een bepaalde plaats warm te krijgen.

Centrale verwarming

Je kan natuurlijk ook centrale verwarming laten leggen in je vakantiehuis. Dit is wel een grote kost. Je moet rekenen op zo'n 5000 à 10.000 euro voor een middelgroot huis. Voordeel is dat je de verwarming dan altijd op een laag pitje kan laten opstaan. Ook wanneer je weg bent. Minder kans op gesprongen leidingen en steeds aangenaam wanneer je binnenkomt in je vakantiehuis. Maar hier staat natuurlijk een kostenplaatje tegenover.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uw Franse huis warm stokenUw Franse huis warm stokenU komt midden in de winter aan bij uw huis in Frankrijk. Het is koud binnen. Snel de kachel aan. Maar muren van 80 cm di…
Een particulier vakantiehuis hurenEen particulier vakantiehuis hurenEr zijn diverse manieren waarop je vakantie kan vieren. Zo kan je bijvoorbeeld een keuze maken tussen verblijven in een…
Vakantiehuis in Frankrijk kopenVakantiehuis in Frankrijk kopenFrankrijk. We gaan er graag heen op vakantie vanwege de mooie bezienswaardigheden, het lekkere eten en de ontspannen sfe…
Vakantiehuis kopen in het buitenland: kosten en tipsVakantiehuis kopen in het buitenland: kosten en tipsIedereen droomt weleens van het kopen van een vakantiehuis in het buitenland. bij het kopen van een vakantiehuis in het…
Vloerverwarming aanleggen, keuze uit diverse soortenHet aanleggen van vloerverwarming kan op verschillende manieren. Vloerverwarming bestaat uit de varianten hoofdverwarmin…

Reageer op het artikel "Vakantiehuis: hoe houd je de kou buiten?"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Vakantiehuis kopen
Schrijf mee!