InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De brug met liefdesslotjes in Parijs

De brug met liefdesslotjes in Parijs

De brug met liefdesslotjes in Parijs Voor verliefde stelletjes die hun liefde voor eeuwig willen bezegelen, rest er maar één ding: pak je koffers en boek met je geliefde een stedentrip naar Parijs. Op de Pont de l'Archevêché, een mooie brug in Parijs, kun je gezamenlijk een liefdesslotje ophangen. Als de sleutel daarna in de Seine wordt gegooid, is dit een teken van eeuwige liefde. Wellicht een leuk idee voor Valentijnsdag?

Parijs: stad van de liefde

De metropool Parijs staat al eeuwen bekend als de stad van de liefde. Verliefde stelletjes flaneren hier over de boulevards en vieren hun liefde met romantische etentjes en wandelingen door de prachtige lichtstad. Onderaan de beroemde Seine vind je veel koppeltjes die hun liefde bezegelen met een fles wijn. Het is dan ook niet zo gek dat juist in Parijs de liefdesslotjes een ware 'hype' zijn geworden.

Fenomeen liefdesslotjes

'Liefdesslotjes' zijn inmiddels een bekend fenomeen, ook in andere steden. Zo heeft een kunstenaar in Antwerpen een speciale muur ontworpen om liefdesslotjes aan te hangen. In Rome was de Ponte Milvio zo volgehangen met liefdesslotjes dat ze op last van de gemeente zijn verwijderd. Maar ook in Barcelona, Praag en Keulen zijn bruggen vol liefdessslotjes gespot. Wie niet in Parijs terecht kan, kan zo nog naar andere steden uitwijken om de liefde te bezegelen.

Liefdesslotjes Parijs

De liefdesslotjes in Parijs zijn inmiddels echter zo'n trekpleister geworden dat ze voorlopig mogen blijven hangen. Op Pont de l'Archevêché en de Pont des Arts hangen al duizenden slotjes van voorgaande koppeltjes, een kleurrijk festijn om naar te kijken. De 'hangslotjes der liefde' zijn inmiddels ook aan nabijgelegen bruggen gehangen om meer plek te maken voor de geliefden. Ook jij kunt er dus met je partner nog een hangslotje bevestigen.

Oorsprong liefdesslotjes

Volgens kenners ligt de oorsprong van de Parijse liefdesslotjes of 'lovelocks' niet zozeer in Parijs maar in de Balkan waar vrouwen uit angst hun partner te verliezen liefdesslotjes aan een brug bevestigden. In Parijs echter, is het juist de bedoeling samen de liefde te bezegelen. De liefde zal pas eeuwig blijven als de liefdespartners hun sleutel gezamenlijk in de Seine gooien.

Pont de l'Archevêché: locatie en metro

De Pont de l’Archevêché bevindt zich vlakbij metrostation Maubert – Mutualité in Parijs op île de la Cité. De brug heeft uitzicht op de bekende kathedraal Notre-Dame, één van de bekende symbolen van Parijs. Je kunt er prachtig in de tuinen wandelen of 's avonds naar de mooie verlichting kijken en daarna je liefde bezegelen met een hangslotje.

Liefdesslotjes te koop in Parijs

Hoewel de liefdesslotjes een romantisch idee weerspiegelen, zijn er natuurlijk ook graag mensen die hier geld aan verdienen. Zo vind je om de hoek bij de Pont de l'Archevêché veel winkeltjes met veel te dure 'romantische' liefdescadeautjes. Ook zijn er kraampjes op straat die de zogenaamde liefdesslotjes voor een goede prijs weten te verkopen. Je eigen liefdesslotje meenemen naar Parijs is dus niet zo'n gek idee.

BN'ers bij de liefdesbrug

De beroemde brug over de Seine is ook geliefd bij bekende Nederlanders. Zo berichtten diverse media -waaronder 'Shownieuws'- dat Sylvie van der Vaart-Meis na haar breuk met Rafaël van der Vaart al snel werd gespot bij de liefdesbrug in Parijs. Hier zou Sylvie samen met haar nieuwe liefde Guillaume een liefdesslotje aan de brug hebben bevestigd. Op Goede Vrijdag gooide het liefdeskoppel het sleuteltje van het slotje in de Seine als teken van hun liefde.

Ook je liefde bezegelen in Parijs?

Wie het fenomeen 'lovelocks' romantisch vindt, kan natuurlijk zelf naar Parijs om de liefde te vereeuwigen. Neem je slotje mee, schrijf jullie beider namen erop, gooi de sleutel in de Seine en vier de liefde. En vergeet niet even een foto te maken van jullie liefdesslotje. Het zou zomaar kunnen dat de overheid ineens beslist dat de bruggen te vol raken. Hoewel, Parijs is en blijft de hoofdstad van de liefde.

Ontwikkelingen 2015: alternatieven voor 'lovelocks'

In het voorjaar van 2015 besloot het stadsbestuur van Parijs een groot deel van de liefdesslotjes te verwijderen. De Pont de l'Archevêché stond letterlijk op instorten. Ook vindt het stadsbestuur alle roestige liefdesslotjes niet zo mooi. In 2015 zijn de slotjes op de Pont de l'Archevêché verwijderd. Het plan is ook om de slotjes bij andere bruggen weg te halen. De loco-burgemeester benadrukte wel dat Parijs de hoofdstad van de liefde blijft: 'iets om trots op te zijn'. Inwoners en bezoekers van Parijs moeten dus op zoek naar alternatieven om hun liefde voor eeuwig te bezegelen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Didgeman, Pixabay
  • www.frankrijk.blog.nl
  • www.nieuwsblad.be
  • www.italie.nl
  • www.hardhoofd.com
  • www.shownieuws.nl
  • National Geographic Reisgids Parijs
  • www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article

Reageer op het artikel "De brug met liefdesslotjes in Parijs"

Reacties

Angela, 08-09-2014 14:21 #3

Marjolein, 24-06-2014 16:40 #2

George, 28-04-2014 10:15 #1
Heel vreemd artikel dit, ik zou toch zweren dat het de Pont Des Arts is die volhangt met hangsloten van stelletjes.

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Reacties: 3
Schrijf mee!