InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > 'Draisinen' bij Arnhem: fietsen op het spoor

'Draisinen' bij Arnhem: fietsen op het spoor

Fietsen op het spoor. Een actief middagje uit in de omgeving van Arnhem? Leuk om te doen met iets oudere kinderen (6 tot 10) is een tochtje maken met een zogenaamde draisine, een soort skelter die al fietsend over rails gaat. Je kunt kiezen uit een lange en een korte route. Je kunt bijvoorbeeld de korte route van in totaal 11 km doen. Met deze route ga je van Groesbeek naar Kranenburg (D) en weer terug.

Informatie

Leuk voor een middagje bezig zijn in de buurt van Arnhem is om een draisine te huren bij het voormalige treinstation aan de Spoorlaan in Groesbeek en hiermee een tocht te maken naar het Duitse Kranenburg. Je kunt met z'n vieren op zo'n draisine waarbij er twee op een zadel zitten om te trappen. Ook zijn er grotere draisines te huur waar je met een groep van 9 tot 14 personen op kan. Het trappen is bij vlagen behoorlijk inspannend als het spoor licht bergop loopt. Wat de tocht extra leuk maakt is dat er af en toe een spoorboom open en dicht gedaan moet worden als er een autoweg gepasseerd moet worden. Na een half uurtje fietsen kom je aan op het stationnetje van Kranenburg waar de korte route haar omkeerpunt heeft en de lange route naar Kleve vertrekt. Omdat het een enkelspoorbaan is zijn de vertrektijden vanuit Kranenburg vastgesteld en heb je dus tijd om een rondje te lopen door het (vesting) stadje.

Het gebruikte spoor maakt onderdeel uit van de voormalige spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve (D) die sinds 1991 niet meer gebruikt wordt door treinen.

Prijs 2018

De prijs voor een draisine voor 4 personen (weekendtarief):
  • volwassene: 14,00
  • kinderen t/m 14 jaar: 7,00

Conclusie

Een tochtje op de draisine is een prima manier om een middagje lekker buiten te zijn en ook nog een beetje sportief bezig te zijn. Het staat de gebruikers vrij om bijvoorbeeld een picknickmand mee te nemen zodat je onderweg een stop maakt om even wat te eten en drinken. Het kan dan overigens wel zo zijn dat andere draisines willen passeren wat niet gaat op een enkelspoor, maar dat is simpel op te lossen door te ruilen van draisine. Het tochtje biedt qua omgeving aardig wat afwisseling. Je start in de bebouwde omgeving van Groesbeek en gaat via de weilanden in de grensstreek naar het meer bosrijke stationnetje van Kranenburg. Eén tip: ga niet proberen te fietsen op slippers, daar moet je echt te hard voor trappen.
© 2011 - 2019 Kschrauwen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.grenzland-draisine.eu

Reageer op het artikel "'Draisinen' bij Arnhem: fietsen op het spoor"

Infoteur: Kschrauwen
Gepubliceerd: 14-04-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!